احمدی ‌نژاد هم به دنبال اجرای کرسنت بود/ نقش مجلس در مشکلات کنونی صنعت نفت

احمدی ‌نژاد هم به دنبال اجرای کرسنت بود/ نقش مجلس در مشکلات کنونی صنعت نفت
یکی از مدیران ارشد سابق صنعت نفت با اظهار این که قسمت اعظمی از مشکلات کنونی صنعت نفت و گاز کشور متوجه مجلس شواری اسلامی است گفت: اگر قرارداد کرسنت خیانت به کشور بود در دولت نهم و دهم پیگیری نمی‌شد.
مسعود سلطانپور در مورد قرار‌داد صادرات گاز به امارات تحت قالب قرار‌داد کرسنت گفت: زمانی که در دولت نهم محمدرضا رحیمی سمت رییس دیوان محاسبات کشور را برعهده داشت مخالف قرارداد کرسنت بود و اعلام کرده بود که 21 میلیارد دلار به کشور ضرر وارد شده است اما وی بعد از آنکه در دولت نهم معاون اول رییس جمهور شد و در برهه‌ای وارد قرار‌داد کرسنت برای حل مشکلات آن شد، متوجه شد به اشتباه این قرار‌داد متوقف شده است.

 

 

وی گفت: یکی از ایراد‌هایی که به قرار‌داد گازی کرسنت گرفته می‌شود قیمت فروش گاز است. این در حالی است که طبق این قرار‌داد اگر ایران قرار‌دادی برای صادرات معادل 60 درصد حجم گاز صادراتی به امارات را با مشتری دیگری امضاء می‌کرد و قیمت فروش گاز طبق قرار‌داد جدید بیشتر از قرار‌داد کرسنت بود امکان افزایش قیمت قرار‌داد صادرات گاز به امارات وجود داشت.

 

 

وی با تاکید بر این‌که در ایران حتی یک متخصص قیمت‌گذاری گاز وجود ندارد، گفت: به همین دلیل هر کسی می‌تواند بگوید قیمت قرار‌داد فروش گاز به امارات خوب یا بد بوده است. چرا که در حال حاضر قیمت گاز به صورت منطقه‌ای تامین می‌شود و تابعی از شرایط فروشنده و خریدار، امکان جایگزینی با انرژی‌های دیگر و ترش یا شیرین‌بودن گاز است.

 

 

این مدیر اسبق صنعت نفت با اظهار این‌که گاز صادراتی به امارات را با توجه به آن شرایط نمی‌توانستیم بیشتر از قیمت منعقد‌شده در قرار‌داد بفروشیم، خاطر نشان کرد: شاید در این قرار‌داد ایراد‌هایی وجود داشته باشد اما این ایراد‌ها قابل اصلاح‌شدن است و قطعا نمی‌توان به آن خیانت اطلاق کرد.

 

 

وی در مورد این‌که برخی مطرح می‌کنند که قیمت گاز در قرار‌داد کرسنت 16 برابر کمتر از قیمت‌های منطقی بسته شده است، توضیح داد: در زمانی که این قرار‌داد بسته شد قیمت مناسب بود. پایین بودن نرخ فروش گاز به امارات به این دلیل مطرح می‌شود که افراد قیمت نرخ فروش گاز در قرار‌داد کرسنت که در سال‌های گذشته تعیین شده است را با قیمت‌های کنونی مقایسه می‌کنند.

 

 

سلطان‌پور با اشاره به این‌که در میدان مشترک سلمان سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد اما متاسفانه با متوقف‌شدن قرار‌داد کرسنت در حال حاضر 600 تا 650 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی از آن به دلیل از بین رفتن خط لوله و برخی از تاسیسات در فلر‌ها می‌سوزد، یادآور شد که در حال حاضر نه این گاز صادر می‌شود و نه مورد مصرف داخلی می‌گیرد.

 

 

این مدیر اسبق صنعت نفت با اشاره به این‌که تمام آقایانی که در جریان قرار‌داد کرسنت متهم بودند تبرئه شدند، گفت: این در حالی است که در دولت نهم و دهم قرار بود صادرات گاز به امارات در قالب همین قرار‌داد کرسنت با اجرای اصلاحاتی آغاز شود.

 

 

به گفته‌ی وی البته همیشه در هنگام بستن قرار‌داد آدم‌های مفسدی نیز وجود دارند اما در هیچ زمانی هیچ کدام از وزاری نفت به دام این آدم‌های مفسد نیفتادند.

 

 

مجلس هم در مشکلات کنونی صنعت نفت نقش دارد

 

این مدیر اسبق صنعت نفت با اظهار این که قسمت اعظمی از مشکلات کنونی صنعت نفت و گاز کشور متوجه مجلس شواری اسلامی است توضیح داد: زمانی که احمدی ‌نژاد در سال 84 آقای سعید لو را که فردی با سابقه اجرایی بود را برای وزارت نفت معرفی کرد نماینندگان مجلس به او رای اعتماد ندادند و این موضوع برای سه کاندیدای بعدی نیز تکرار شد.

 

 

وی با اشاره به این‌که اگر نمایندگان مجلس با گزینه‌های پیششنهادی دولت نهم موافقت می‌کردند اکنون این چالش ها را نداشتیم گفت: نمی دانم چرا در آن زمان جوی غیر منطقی بر مجلس حاکم بود. در واقع این گونه صاحب حقی از حقش محروم شد. از سوی دیگر چون وزیر نفت انتخابی مطلوب رییس جمهور نبود مرتب بین احمدی نژاد و وزیر نفت دعوا بود.

 

 

او با بیان این که " وضعیت کنونی صنعت نفت مانند این است که ببینیم اکنون خرمشهر آزاد شده است" گفت: بخش‌های زیادی در صنعت نفت آسیب‌ دیده است و آدم‌هایی به کار گرفته شده است اگر چه خوب هستند اما عملکرد ضعیفی داشتند. البته افراد در جای خود به کار گرفته نشده‌اند. اگر چه آنها دلشان به حال صنعت نفت می‌سوخت تا به همین دلیل این سمت را قبول کرده‌اند اما این موضوع به معنی کفایت آنها نیست.

 

 

وی با تاکید بر این‌که پروژه‌ها در صنعت نفت با قاطعیت پیش نمی‌روند گفت: رویه‌های حرفه‌ای تخریب شده‌اند چون آدم‌های غیرمرتبط وارد این صنعت شدند.

 

 

سلطان‌پور با تاکید بر این‌که خیانت دولت نهم و دهم را به صنعت نفت قبول ندارم، گفت: ضعف مدیریتی و سوء‌ تدبیر وجود داشت اما این به معنی خیانت نیست.

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ ۱۲:۰۱
ایسنا |
تعداد بازدید : ۸۵۹