شکایت ایرلندی‌ها از شرکت نفت ایران

شکایت ایرلندی‌ها از شرکت نفت ایران
شرکت کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند به دلیل فسخ یک جانبه قرارداد سوآپ نفت خود توسط شرکت ملی نفت (نیکو) از ایران شکایت کرده و هم اکنون مراحل داوری آن در یک دادگاه بین‌المللی در حال انجام است.
به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت حدود سه سال از صدور دستور توقف سوآپ نفت ایران، یکی از چهار شرکت سوآپ کننده نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به دلیل فسخ یک جانبه قراردادهای سوآپ از شرکت ملی نفت ایران "نیکو" شکایت کرده است.

بر این اساس شرکت کاسپین اویل دولوپمنت که در ایرلند به ثبت رسیده است بایت این فسخ یکجانبه قرارداد سوآپ برای دریافت غرامت نزدیک به 100 هزار دلاری از ایران شکایت کرده است که هم اکنون مراحل داوری درباره این شکایت در یک دادگاه بین المللی در حال انجام است.

از سوی دیگر گفته می‌شود در صورتی که شرکت کاسپین اویل برنده این دادگاه شود، شرکت ملی نفت ایران علاوه بر پرداخت غرامت باید هزینه حق وکالت این شرکت نفت خارجی را هم پرداخت کند.

خبرگزاری مهر برای نخستین بار خرداد ماه 1390 با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: با گذشت نزدیک به 13 سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس با عدم تمدید قرارداد 4 شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسیده است.

از این رو قرارداد سوآپ نفت خام چهار شرکت بین‌المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند توسط وزارت نفت فسخ شده است و این شرکتها برای ادامه فعالیت‌های نفتی در دریای خزر مذاکراتی را با روسیه و جمهوری آذربایجان آغاز کرده اند.

افزایش هزینه های سوآپ یکی از مهمترین دلایل در عدم تمدید قرارداد شرکتهای خارجی طرف قرارداد با وزارت نفت عنوان شده است به طوری که منابع غیر رسمی اعلام کرده اند که ایران قصد دارد هزینه معاوضه نفت را با افزایش پنج برابری از 1.1 دلار به 5.5 دلار به ازای هر بشکه افزایش دهد.

عملیات سوآپ نفت از سال 1999 میلادی توسط نیکو انجام می شد و ایران نفت دریافتی در شمال را به پالایشگاه‌های تهران و تبریز ارسال کرده تا مجبور نباشد نفت را از جنوب با طی مسیر یکهزار کیلومتری به پالایشگاه تهران و بعد از طی مسیر 1500 کیلومتر به پالایشگاه تبریز منتقل کند.

سوآپ نه؛ "شو آپ" و خیانت آمیز بود
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۰۰
تعداد بازدید : ۹۰۸