بودجه تکلیف را روشن کرد؛ نرخ ارز ۲۶۷۷ تومانی برای خوراک پالایشگاه‌ها

بودجه تکلیف را روشن کرد؛ نرخ ارز ۲۶۷۷ تومانی برای خوراک پالایشگاه‌ها
در حالی که گفته می‌شود روابط پالایشگاه‌ها با شرکت‌ملی پالایش و پخش مشخص نیست و این امر باعث ریزش قیمت سهام برخی پالایشگاه‌ها در بورس شده است، یک مقام آگاه از تعیین تکلیف خوراک پالایشگاه‌ها در بودجه و تعیین نرخ ارز ۲۶۷۷ تومانی خوراک خبر داد.
یک مقام آگاه در شرکت ملی نفت در گفت‌وگو فارس با بیان اینکه تکلیف روابط مالی پالایشگاه‌ها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بودجه 92 کاملاً روشن شده است، گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به قیمت فوب منهای 5 درصد دریافت می‌کنند و فرآورده را به قیمت قوب خلیج‌فارس به پالایش و پخش تحویل می‌دهند.

وی تاکید کرد: در سال جاری پالایشگاه‌ها باید بهای خوراک را براساس قیمت دلار در بودجه یعنی 2677 تومان پرداخت کنند.

وی افزود: اختلافات ایجاد شده در این زمینه مربوط به سال گذشته است که در زمانی نرخ ارز مرجع 1226 بود و بعد از مدتی که نرخ مبادله‌ای مطرح شد، اختلافاتی به وجود آمد.

این مقام آگاه با تاکید بر اینکه در سال گذشته نیز تکلیف این مساله روشن شده است، گفت: از زمانی که نرخ مبادله‌ای ایجاد شد وزیر سابق نفت یعنی آقای قاسمی ابلاغیه‌ای صادر کرد که پرداخت بهای خوراک پالایشگاه‌ها بر اساس نرخ مبادله‌ای به جای نرخ ارز مرجع انجام شود.

وی اضافه کرد: ابلاغیه وزیر سابق نفت مربوط به زمانی است که نرخ از مبادله‌ای از سوی بانک مرکزی مورد پذیرش قرار گرفت.

وی اظهار داشت: اختلاف از آنجا ایجاد شد که بعضی پالایشگاه‌ها براساس ابلاغیه وزیر عمل نکردند اما در بودجه 92 هیچ ابهامی وجود ندارد و بهای خوراک و نرخ ارز کاملاً مشخص شده‌اند.

به گزارش فارس، پس از باز شدن نماد شرکت های پالایشی در بورس، این شرکت‌ها رابطه مالی خود با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به دلیل نا معلوم دانستن نرخ ارز مورد محاسبه در بهای خوراک ابهام آمیز اعلام کرده‌اند.

بر اساس قانون باید پالایشگاه‌ها فرآورده‌های تولیدی خود را به قیمت فوب خلیج‌فارس و بر اساس نرخ تسعیر ارز مشابه دریافت خوراک به پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تحویل ‌دهند.

۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۴۳
تعداد بازدید : ۷۸۶