بدون راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید/ تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی افزایش یافت

بدون راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید/ تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی افزایش یافت
ظرفیت تولید گاز ایران در میدان مشترک پارس جنوبی بدون ساخت و راه‌اندازی فازهای جدید و تنها با اسیدکاری و تعمیر یک حلقه چاه قدیمی حدود 35 میلیون فوت مکعب در روز (معادل 991 هزار مترمکعب) افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین برنامه اولویت دار وزارت نفت در دولت یازدهم، توسعه، تکمیل و راه اندازی فازهای نیمه تمام پارس جنوبی و افزایش تولید گاز در این حوزه مشترک گازی است.

بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه ارائه شده به مجلس درباره برنامه های خود به منظور توسعه پارس جنوبی، گفته است: در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت های مالی و فنی، ابتدا تکمیل پنج فاز قدیمی 12، 15 تا 18 پارس جنوبی در دستور کار قرار می گیرد.

از سوی دیگر هر چند هم اکنون توسعه همزمان 17 فاز پارس جنوبی توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است اما کارشناسان با توجه به وجود تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت منابع مالی و اعتباری، نظام پیمانکاری، ناوگان دکل‌های دریایی، کالا و تجهیزات، توسعه همزمان 17 فاز پارس جنوبی را فاقد توجیه اقتصادی و فنی عنوان می کنند.

غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در توسعه پارس جنوبی باید یک اولویت بندی تعریف و اجرایی شود، بیان کرد: مطابق با این اولویت بندی ابتدا باید پنج فاز با پیشرفت بالای 80 درصد در دو بخش ساحلی و فراساحلی تکمیل و سپس برای ساخت و توسعه سایر فازها اقدام شود.

با این وجود روند پیشرفت اجرایی فازهای قدیمی پارس جنوبی با وجود گذشت بیش از 70 ماه نشان می‌دهد که امسال تنها امکان راه‌اندازی یک فاز استاندارد پارس جنوبی در قالب طرح توسعه فاز 12 وجود دارد و پیش بینی می‌شود با تکمیل تعدادی از چاه‌ها، خطوط لوله و واحدهای شیرین‌سازی حدود 12.5 میلیون مترمکعب گاز از فاز 12 پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق شود.

افزایش تولید گاز بدون راه‌اندازی فازهای جدید در پارس‌جنوبی

به گزارش مهر، با انجام تعمیرات و اسیدکاری یک حلقه چاه قدیمی در فاز 4 و 5 پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز ایران در این میدان مشترک افزایش یافته است.

از این رو با اجرای این طرح تعمیراتی ظرفیت تولید گاز در فازهای 4 و 5 پارس جنوبی به میزان 35 میلیون فوت مکعب معادل حدود 991 هزار مترمکعب در روز افزایش یافته است.

شرکت ملی نفت ایران هدف از اسید کاری این چاه دریایی را افزایش و جلوگیری از افت فشار تولید در چاه شماره چهار فاز 4 پارس جنوبی اعلام کرده و یادآور شده است: پروژه اسیدکاری این چاه فروردین ماه امسال آغاز و در نهایت مردادماه سالجاری به پایان رسیده است.
۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۲۰
تعداد بازدید : ۸۳۸