با راه اندازی ٤ طرح توسعه ای: فاز ٢ پتروشیمی فجر آماده افتتاح رسمی شد

با راه اندازی ٤ طرح توسعه ای: فاز ٢ پتروشیمی فجر آماده افتتاح رسمی شد
مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: چهار پروژه توسعه ای پتروشیمی فجر واقع در فاز ٢، آماده افتتاح رسمی است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر اظهار کرد: این پروژه ها شامل واحد تصفیه آب ( شامل بخش های پیش تصفیه، تصفیه آب و ساخت مخازن) ،واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب شماره ١ و کوره دو گانه سوز بوده که با کل سرمایه گذاری ریالی ٣٣٣٥ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی ١٢٣ میلیون یورو انجام شده است.

مهندس حسین شهریاری افزود: واحد تصفیه آب شامل بخش های پیش تصفیه، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب است که وظیفه تولید آب اسمز معکوس(Ro ) ، آب بدون املاح (Demineralization water ) ، تصفیه آب کندانس ، تهیه آب بهداشتی و آب آتش نشانی را بر عهده دارد، این پروژه در مدت زمان سه سال و با سرمایه گذاری بالغ بر ٧٢٨ میلیارد ریال و ٨٠ میلیون یورو اجرا شد.

مدیرعامل پتروشیمی فجر درباره واحد تفکیک هوای ناحیه ٢ پتروشیمی فجر گفت: این واحد در زمینی به مساحت ٢,٥ هکتار احداث شده است و شامل دو بخش فشرده سازی و جدا سازی هوا است که ظرفیت بخش فشرده سازی هوا شامل ١٥٠٠٠ نرمال متر مکعب در ساعت هوای سرویس و ٢٧٠٠٠ نرمال متر مکعب هوای ابزار دقیق و در بخش جدا سازی هوا دارای دو خط تولید می باشد و در واحد تفکیک هوا نیز ١٢٠٠٠ نرمال متر مکعب در ساعت اکسیژن گازی و ٢٤٠٠٠ نرمال متر مکعب در ساعت نیتروژن گازی تولید می شود.

شهریاری تصریح کرد: این واحد در مدت زمان ٣٦ ماه وبا مبلغی بالغ بر ٤٣ میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی ساخته شده است.

وی به پروژه های تصفیه پساب اشاره کرد و گفت:در واحد تصفیه پساب ، پساب های دریافتی با املاح پایین پس از جدا سازی روغن و تصفیه فیزیکی و شیمیایی به همراه پساب بهداشتی در سیستم بیو لوژکی یا لجن فعال تصفیه شده و پس از زلال سازی وکنترل نهایی جهت استفاده در شبکه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی و رقیق سازی بخش HIGH TDS استفاده می گردد درراستای افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب شماره ١ طرح توسعه آن در مدت ٣٨ ماه و با اعتباری ٦٨ میلیارد ریال اجرا گردید.

شهریاری افزود: با هدف ارسال لجن های آبگیری شده از واحد های تصفیه پساب فجر و صیانت و حفاظت از محیط زیست، طراحی و اجرای کوره جامد سوز در دستور کار پتروشیمی فجر قرار گرفت، لجن های آبگیر ی شده واحد های ET١ وET٢ که بالغ بر ١٥ تن در روز می باشد و در اصطلاح فرایندی، به آن کیک لجن گفته می شود ،به محل کوره منتقل شده و به شیوه کاملا ساز گار با محیط زیست و مطابق استانداردهای روز اروپا سوزانده می شود.

وی ادامه داد: این پروژه اولین پروژه امحاء لجن بیولوژیکی در ایران و خاور میانه و هفتمین پروژه از این نوع در سطح جهان محسوب می گردد و کلیه مراحل طراحی ، ساخت نصب و سیستم کنترل این پروژه صد درصد به دست متخصصان کشور و در مدت ١٨ ماه و با سرمایه ٥٦ میلیارد ریال اجرا و به بهره برداری رسیده است.

بر پایه این گزارش واحدهای نیروگاه برق و بخار و پست وخط ٤٠٠ کیلو ولت پتروشیمی فجر ناحیه ٢ در سال ١٣٨٩ و با سرمایه گذاری ٧٢٠ میلیارد ریال و ٢١١ میلیون یورو به بهره برداری رسیده است.

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۲۴
تعداد بازدید : ۷۹۸