آخرین وضعیت پروژه های نفتی دریای خزر در حوزه عملیات اکتشاف

آخرین وضعیت پروژه های نفتی دریای خزر در حوزه عملیات اکتشاف
مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گزارشی، به بررسی آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های سرمایه‌ای در دست اقدام این شرکت در زمینه عملیات اکتشاف و پشتیبانی آن در حوزه دریای خزر پرداخته است.
شرکت نفت خزر به منظور دستیابی به منابع هیدرکربوری موجود در مناطق عمیق دریای خزر و مناطق مرزی شمال کشور(استانهای گیلان، مازندران و گلستان)، طرح ­ها و پروژه ­های اکتشاف نفت و گاز را در دستور کار قرار داده است.
در این راستا عملیات اکتشاف دریای خزر از اواخر سال ۱۳۸۸ آغاز شده و هم ­ اکنون در حال اجرا به ­وسیله سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر است که این سکو در فاصله بیش از ۲۵۰ کیلومتری از سواحل دریای خزر در منطقه ای نزدیک به مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
در این میان به منظور انجام عملیات اکتشافی و پشتیبانی از آن، پروژه های متعددی توسط شرکت نفت خزر تعریف شده و در دست اقدام قرار گرفته است که از آن جمله می توان به عملیات اکتشافی در دریای خزر، لرزه نگاری دو بعدی در منطقه مرزی ترکمنستان واقع در استان گلستان، ساخت شناورهای کاسپین، احداث ساختمان اداری، آزمایشگاه و آشیانه پرواز در پایگاه عملیاتی نکاء و احداث حوضچه فراگیر نکاء اشاره کرد.
بر پایه گزارش شرکت ملی نفت ایران، عملیات اکتشافی در دریای خزر هم‌ اکنون در موقعیت بلوک اکتشافی ۲/۶ در عمق ۷۰۳ متری دریای خزر در حال انجام است و طبق برنامه تدوین شده، حفاری چاه جدید تا عمق ۴۰۲۲ متر از سطح دریا ادامه خواهد یافت.
تسهیلات جانبی این عملیات نظیر مشاور حفاری و دستگاه ROV فراهم شده و برای برخی محدودیت ­ها نظیر امکان بهره مندی از تجهیزات لازم برای کار در آب ­های عمیق، تعمیر سیستم فوران ­گیر(BOP)، تامین سوخت، تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جهت نظارت بر عملیات نیز تمهیداتی اندیشیده شده استو
همچنین موضوع تعمیر و نگهداری سکوی حفاری از موضوعات مهم عملیات اکتشافی است که بررسی و پیگیری لازم در مورد آن در دست اقدام است.
** لرزه نگاری دو بعدی در استان گلستان
این پروژه در امتداد مرز ایران و ترکمنستان و در پهنه ­ای به ابعاد ۱۴۰ در ۴۰ کیلومتر که به طور عمده شامل تپه ماهور و دشت است، در حال اجراست؛ در مجاورت این مرز، چاه ­های گازی کشور ترکمنستان در حال تولید گاز هستند.
این پروژه در دو فاز غربی و شرقی تعریف شده و شهر مرزی اینچه برون به عنوان محل اقامتگاه گروه عملیاتی، در حد فاصل این دو فاز قرار گرفته است که هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه معادل ۱۹ درصد است و مواردی مانند وجود معارضین محلی(اراضی کشاورزی)، تالاب‌های بین المللی، شوره ­ زار و استخرهای پرورش آبزیان در محدوده عملیات و عبور رودخانه اترک از مسیر عملیات، از جمله تنگناهای موجود در برداشت اطلاعات دو بعدی در این منطقه به شمار می روند که برای رفع آنها اقدامات لازم در دست انجام است.
** ساخت و راه اندازی شناور کاسپین
ساخت و راه اندازی این شناور، توسط شرکت صدرا با پیشرفت فیزیکی واقعی معادل ۱۰۰ درصد در بخش ساخت و ۹۷ درصد در بخش راه‌اندازی در حال انجام است؛ در راستای بهره‌برداری از این شناور، نصب رادار و Airframe و آزمایشات دریانوردی و اخذ کلاس‌بندی نیز در دستور کار است.
** احداث چند ساختمان در پایگاه عملیاتی نکا
این پروژه شامل احداث ساختمان اداری، ساختمان چند منظوره، آزمایشگاه ژئوفیزیک و آشیانه پرواز در پایگاه عملیاتی نکاست که با پیشرفت فیزیکی واقعی معادل ۴۰ درصد تا پایان اردیبهشت ماه ۹۲ همراه بوده و هم اکنون نیز در حال اجراست که پیش بینی می شود تا پایان مهر ماه امسال، عملیات عمرانی این پروژه به اتمام برسد و پس از آن نسبت به انجام معماری داخلی و تجهیز این ساختمان‌ها و محوطه‌سازی مجموعه اقدام شود.
۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۲۸
تعداد بازدید : ۸۷۶