احداث پالایشگاه های کوچک در داخل و خارج/ تحریم ها در طول زمان فراموش می شود

احداث پالایشگاه های کوچک در داخل و خارج/ تحریم ها در طول زمان فراموش می شود
رئیس اتحادیه صادرکنندگاه فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی از احداث 9 پالایشگاه در خارج از کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 6 پالایشگاه در کشورهای آفریقایی و 3 پالایشگاه در کشورهای غیرآفریقایی توسط بخش خصوصی در حال احداث است که خوراک این پالایشگاه‌ها نیز از داخل کشور تأمین می‌شود.
حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگاه فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: اتحادیه صادرکنندگاه فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اجرای برنامه های در گذشته توانسته به نوعی با تشکیل کنسرسیوم تحریم ها را دور بزند.

وی تصریح کرد: این اتحادیه همچنین احداث پالایشگاههای کوچک را در برخی از کشورها برا ظرفیت 20هزار بشکه شروع کرده است و این پالایشگاهها با سرمایه گذاری و سهام بخش خصوصی در جهت معرفی ظرفیت ها و ارائه خدمات بیشتر انجام می شود.

خسروجردی تاکید کرد: اگر دولت یازدهم پروتکلی را در راستای حمایت و ارائه کمک مالی با بخش خصوصی امضا کند می تواند در پیشبرد اهداف توسعه گام بردارد همچنین تعهداتی که دولت برای توسعه صادرات داده عملی کند می توان آینده روشنی را برای این صنعت ترسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با برخی از کشورها تعامل خوبی داریم اگر بتوانیم با اتحاد و هماهنگی به یک وحدت رویه برسیم و با همکاری بیشتر دست به دست هم بدهند و یک نگاه فراجناحی و فراصنعتی ایجاد شود بسیاری از مشکلات و موانع از سر راه اتحادیه صادرکنندگان برداشته می شود.

وی گفت: در قدم اول از وزیر نفت درخواست داریم پس از جلسه مشترکی که با بخش خصوصی برگزار کرد، چند مورد و ابهام پیش آمد، بنابراین از ایشان می‌خواهیم تا خطوط قرمز مشترکی را هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی تعریف کند، مثلاً اعلام کنند رانت و استاندارد در داخل چه تعریفی دارد.

خسروجردی گفت: اگر ما یک تعریف مشخص داخلی از استاندارد داشته باشیم، آنگاه کشورهای خارجی نمی‌آیند بر اساس رانت و ضابطه خودشان یک تعریفی را به ما تحمیل کنند و بر این اساس بخش خصوصی داخلی از انجام فعالیتهای توسعه‌ای کنار روند و جای خود را به شرکتهای خارجی دهند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به احداث پالایشگاه‌های کوچک در داخل و خارج از کشور گفت: هم اکنون در داخل کشور 11 پالایشگاه کوچک در حال ساخت داریم، عمده این پالایشگاه‌ها خوراک میعانات گازی دارند.

وی ادامه داد: در 20 ماه گذشته مقداری سرعت احداث این پالایشگاه‌ها افزایش یافت که انتظار است در دولت جدید نیز همین سرعت باشد، تا بتوانیم به جای صادرات نفت خام فرآورده‌ صادر کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگاه فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: اگر دولت در بخش اقتصادی یک آموزش فراگیر برای همه مدیران کلیدی و اجرایی و نظارتی و امنیتی و یک خط قرمز را برای همه دستگاهها طراحی کند و یک وحدت در بین دستگاههای موجد ایجاد شود همه موانع از راه توسعه این صنعت برداشته می شود.

وی یادآور شد: انتظار داریم دولت یازدهم از بخش خصوصی حمایت کند چرا که این بخش عظیم به دلیل کمبود منابع مالی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اگر به فکر پیشرفت و توسعه اقتصاد کشور هستیم باید به فکر حمایت و ایجاد راهکارهای توسعه ای در این بخش باشیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: رستم قاسمی حمایت همه‌جانبه‌ای را از بخش خصوصی در طول مدت مسئولیتش در وزارت نفت داشت و ما از آقای زنگنه نیز می‌خواهیم تا این حمایت را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: اگر وزارت نفت و دولت یازدهم اراده کنند، می‌توانیم با ایشان همکاری متعادل داشته باشیم، زیرا این همکاری می‌تواند کشور را در شرایط کنونی به پیش برد.

خسروجردی افزود: در طول مدیریت خود در اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی سعی کردیم تا اقداماتی را به منظور فروش نفت و حتی صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف داشته باشیم که از جمله این اقدامات احداث پالایشگاه‌های کوچک در ایران و در 9 کشور خارجی است.

وی گفت: در صادرات نفت خام نیز منتظر سیاست‌های دولت هستیم، به طوری که کار خوبی در دولت گذشته شروع شد اما با کندی پیش رفت، حتی در این اواخر با آقای قاسمی نیز توافقاتی انجام شد، تا بتوانیم به طور جد کار صادرات نفت خام را نیز انجام دهیم، از این رو هم اکنون که وزیر نفت تغییر پیدا کرده از آقای زنگنه درخواست داریم، تا این اعتماد را به بخش خصوصی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر چه اکنون دولت تغییر پیدا کرده و امیدواری‌هایی از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک پیش آمده است، اما ما در اتحادیه فکر نمی‌کنیم که به زودی همه تحریم‌های خصمانه از سوی دشمنانمان برداشته شود و آنها به زودی امتیازی به ما بدهند.

خسروجردی گفت: به نظر می‌رسد برداشتن تحریم‌ها در طولانی مدت رخ می‌دهد که برای عبور از آن نیازمند حمایت دولت از بخش خصوصی هستیم.

وی اضافه کرد: احداث یازده پالایشگاه کوچک در اکثر نقاط مختلف کشور شروع شده است .

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: یکی از مهمترین پالایشگاه‌های کوچک در داخل کشور پالایشگاهی است که در بندر خواجه نفس گرگان در حال احداث است که انتظار داریم با اتمام این پالایشگاه کار سوآپ نفت خام از حوزه کشورهای مشترک المنافع CIS از سر گرفته شود.

وی ادامه داد: در گذشته سوآپ نفت به دلیل اقتصادی نبودن عملیات آن متوقف شد، اما با رایزنی‌هایی با قاسمی وزیر سابق نفت انجام شد، انتظار داریم با عملیات سوآپ از سر گرفته شود.

خسروجردی با اشاره به نگرانی‌های زنگنه در احداث پالایشگاه‌های نفتی در داخل کشور گفت: ایشان نگران هستند که احداث پالایشگاه در داخل اقتصادی نباشد، به همین دلیل در گذشته نیز به این اهتمام نداشتند، اما با رایزنی‌هایی که در اتحادیه صادر کنندگان انجام شد، چون این پالایشگاه‌های کوچک تماماً توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، بنابراین به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که حتماً پالایشگاه‌هایی کوچک در داخل کشور راه‌اندازی شود و حتی 9 پالایشگاه در خارج از کشور نیز وجود دارد که 6 پالایشگاه در کشورهای آفریقایی و 3 پالایشگاه در کشورهای غیرآفریقایی توسط بخش خصوصی در حال احداث است که خوراک این پالایشگاه‌ها نیز از داخل کشور تأمین می‌شود.
۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۲۵
تعداد بازدید : ۹۴۶