صادرات یک محصول پتروشیمی ممنوع شد

صادرات یک محصول پتروشیمی ممنوع شد
گمرک صادرات محصول پتروشیمی LAB "آلکیل بنزن خطی" به عنوان مهمترین ماده اولیه کارخانه‌های تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مطابق با تصمیم سال گذشته دولت، صادرات 52 قلم کالا ممنوع شد که در بین لیست کالاهای ممنوع صادرات نام چندین محصول پتروشیمی همچون استایرن مونومر، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلین، پلی‌اتیلن ترفتالات، PVC، پلی‌استایرن، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، کریستال ملامین، سودکاستیک، اسیدسولفوریک، LAB و بنزن و محصولات پلیمری هم به چشم می‌خورد.

همزمان با تدوین و ابلاغ این لیست، مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به توقف صادرات محصولات پتروشیمی انتقاد کردند و حتی مسئولان وزارت نفت نسبت به عدم دستیابی به درآمد 14 میلیارد دلاری صادرات پتروشیمی در سال 91 هشدار دادند.

با این وجود پس گذشت چند هفته از این تصمیم دولت، پاییز سال گذشته مذاکرات متعددی بین وزرای وقت نفت، صنعت، معدن و تجارت برای خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعه‌ها انجام شد که در نخستین توافق، صادرات 7 محصول پتروشیمی سودکاستیک، بنزن، استایرن منومر، گریدهای PVC، کریستال ملامین، LAB و پلی اتیلن آزاد شد.

با این وجود هم اکنون محصولاتی همچون جوش شیرین، کربنات سدیم، پلی اتیلن ترفلات، ABS، پلی استایرن، DOP، SPR، PBR، ویل استات منومر، اتانول آمین‌ها و ضایعات پلیمری کماکان در لیست ممنوعه‌ها قرار دارند.

با گذشت حدود 9 ماه از خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری از لیست سیاه صادراتی، گمرک با صدور بخشنامه ای صادرات یک محصول پتروشیمیایی را ممنوع اعلام کرده است.

بر اساس این بخشنامه محصول LAB "آلکیل بنزن خطی" از لیست کالهای مشمول مجوز صادراتی حذف و صادرات این محصول پتروشیمی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

در شرایط فعلی مجتمع پتروشیمی بیشتون در استان کرمانشاه با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن LAB یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این فرآورده شیمیایی است.

مهمترین کاربرد آلکیل بنزن خطی در کارخانه‌های تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی بوده که پیش بینی می‌شود با ممنوع شدن صادرات این محصول و افزایش خوراک و مواد اولیه صنایع داخلی امکان کاهش قیمت انواع مواد شوینده فراهم شود.

پیش از این گمرک با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: پلی پروپیلن از لیست کالاهای مشمول ممنوعیت صادراتی کشور حذف شد و صادرات این محصول پتروشیمیایی آزاد شده است.

به گزارش مهر، برای سالجاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور صادرات 17.4 میلیون تن محصول پتروشیمی با ارز آوری به‌طور تقریبی حدود 13 میلیارد دلاری برنامه‌ریزی کرده است.
۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۰۸
تعداد بازدید : ۸۵۱