سایه اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بر سر صنعت نفت کشور

سایه اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بر سر صنعت نفت کشور
سایه سنگین اختلاس بی سابقه ۳ هزار میلیاردی در نظام بانکی ایران هنوز بر سر صنایع به ویژه صنعت نفت کشور سنگینی می کند و سازندگان، پیمانکاران و حتی سرمایه گذاران این صنعت را به ستوه آورده است.
در پایان نیمه نخست سال 90 زمانی که رسانه ها از کشف اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی ایران خبر دادند شوکی به اقتصاد کشور وارد شد که تبعات این شوک اقتصادی هنوز ادامه دارد.

از شهریور 90 تا امروز، انقباض سیستم بانکی کشور به معضلی برای صنعت نفت تبدیل شده چرا که همراهی نظام بانکی را با بخش عظیمی از صنعت نفت کشور به چالش کشیده است.

سازندگان، پیمانکاران و حتی سرمایه گذاران این صنعت با انتقاد از سخت گیری های سیستم بانکی کشور در چندبرابر شدن اخذ ضمانت ها و کاهش تسهیلات اعطایی عنوان می کنند که تاوان از دست رفتن بخشی از منابع مالی نظام بانکی کشور را نباید صنعت بپردازند.

در دو سال گذشته، بازشدن اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی در بانک های داخلی نسبت به زمان قبل از رسانه ای شدن اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به مراتب کمتر و سخت گیرانه تر شده است.

در حالی که برخی مسئولان صنعت نفت کشور در ابتدای سال 91 از حل مشکل بازشدن اعتبارات اسنادی در بانک های کشور خبر داده بودند اما این مسئله که در پی اعمال سیاست های انقباضی در نظام بانکی ایجاد شده، هنوز حل نشده است.

رضا پدیدار؛ رئیس هئیت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از رویکرد بانک های کشور در ارائه تسهیلات به بخش تولید در این خصوص اظهار داشت: پس از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، تمام اعتبارات دولتی بسته شده و راه برای بازشدن اعتبارات اسنادی نیز بسته شد.

وی افزود: پیش از آن بخش خصوصی با سپردن 10 درصد مبلغ موفق به باز کردن LC و گرفتن تسهیلات می شد اما در حال حاضر باید 130 درصد مبلغ را به عنوان سپرده به بانک بدهیم تا LC باز شود.

به گفته این فعال بخش خصوصی صنعت نفت، این تنگناها باعث می شود دولت با خودش معامله کند و تا زمانی که اینگونه باشد اقتصاد ما اقتصادی تولید محور نیست بلکه اقتصادی خدمات محور است.

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۰۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۷۱