زنگنه با تشریح برنامه های حضور قدرتمند نفت ایران در بازار: صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت

زنگنه با تشریح برنامه های حضور قدرتمند نفت ایران در بازار: صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت
وزیر نفت با بیان این که ایران تمام تلاش خود را برای بازگشت قدرتمند به بازارهای نفت به کار خواهد گرفت، گفت: صادرات نفت ایران با وجود معضلاتی که در پیش رو داریم در آینده نه چندان دور افزایش خواهد یافت.

بیژن زنگنه در گفت و گو با خبرنگار شانا در تشریح راهکارهای ضربتی برای احیای جایگاه ایران در بازارهای جهانی انرژی تصریح کرد: ظرفیت و توان تولید و پس از آن تولید از نخستین عواملی هستند که قدرت کشورها را در بازارهای جهانی بیشتر می کند، ظرفیت تولید نفت ایران باید در مدت ٦ تا ٧ ماه به میزان سال ٨٤ بازگردد و همکاران وزارت نفت قول دادند و برای تحقق این مهم تلاش می کنند.

بیژن زنگنه تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، برای اینکه بتوانیم صادرات داشته باشیم معضلات زیادی پیش رویمان است ولی باید تلاش کنیم صادرات نفت را افزایش دهیم.

درهای صنعت نفت برای جلب همکاری باز می شود

وزیر نفت در باره نحوه تعامل با کشورهای دیگر برای توسعه بازار نفت گفت: با همه کشورها، هم طرف های مصرف کننده و هم تولید کننده و شرکت های بزرگی که می توانند در توسعه نفت ایران و اجرای طرح های توسعه این صنعت مهم نقش داشته باشند، مذاکره خواهیم کرد. هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد و بازار و امکانات کشور را برای جلب مشارکت آنان در دوران جدید توسعه صنعت نفت به آنها مجددا عرضه خواهیم کرد.

زنگنه در باره سفر برای مذاکره به کشورهای تعیین کننده در بازار انرژی و اوپک گفت: هنوز برنامه خاصی برای سفر به این کشورها ندارم اما به زودی و پس از این که کمی از کارهای فوری و اولویت دار فارغ شدم و تصمیم گیری های لازم در زمینه رفع تنگناها و مشکلات مدیریتی پیمانکارن و مدیران در فازهای اولویت دار پارس جنوبی و دیگر بخش ها گرفته شد، به برنامه سفر و کارهای مربوط به آن خواهم پرداخت.

فرصت ها و تهدید های افزایش قیمت نفت

وزیر نفت در باره افزایش قیمت جهانی نفت در سطح ١٠٦ تا ١٠٧ دلار گفت: افزایش قیمت نفت به این سطح، فرصت و تهدیدی محسوب می شود، از یک سوی فرصتی مناسب برای افزایش درآمدهای ما خواهد بود ولی متاسفانه هر زمان که قیمت نفت خیلی بالا رفت، به دلایلی ما موفق به فروش نفت نشدیم و هم اکنون نیز که قیمت نفت در سطح بالایی قرار دارد ما نمی توانیم نفت بفروشیم.

زنگنه افزود: افزایش قیمت نفت از سوی دیگر تهدیدی برای کشور ما محسوب می شود، زیرا رقبای ما می توانند با قیمت بالایی نفت را تولید و وارد بازار کنند و برای آنها فرصت خوبی است.

وی تصریح کرد: امروز آمریکا بخش عمده ای از فشار و سرمایه گذاری خود را روی تولید از شیل گس و شیل اویل قرار داده است.

غرب مخالف قیمت بالای نفت نیست

زنگنه گفت: همان گونه که هشت سال پیش نیز گفته بودم، قیمت بالای نفت مورد مخالفت غربی ها و مصرف کنندگان بزرگ نیست و نشان هم دادند که با این قیمت ها تولید از شیل گس و شیل اویل برای آنها اقتصادی شد و تولید نفت و گاز این کشورها به جایی رسید که سال گذشته اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که تا سال ٢٠١٦ آمریکا در زمینه تولید نفت و گاز خودکفا خواهد شد.

وزیر نفت افزود: حتی اگر آمریکا، در سال ٢٠١٦ هم نتواند در این زمنه خودکفا شود و چند سال بعد به خودکفایی برسد، به عنوان بزرگ وارد کننده و مصرف کننده نفت دنیا، در صورتی که واردات انجام ندهد، نه تنها در معادلات بازار انرژی، بلکه در معادلات ژئوپولیتیک جهان و منطقه تغییرات اساسی ایجاد می شود.

بعید می دانم اتفاق عجیبی در قیمت نفت خام ایجاد شود

زنگنه در باره پیش بینی تغییرات قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در سه ماه سوم سال میلادی (٢٠١٣) گفت: هم اکنون پیش بینی خاصی ندارم و بعید می دانم اتفاق عجیبی در این زمینه رخ دهد.

۱ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶