حمید حسینی در نشست جنبش ضد تحریم عنوان کرد: «نه» به تحریم‌ها، «بله» به صلح

حمید حسینی در نشست جنبش ضد تحریم عنوان کرد: «نه» به تحریم‌ها، «بله» به صلح
نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی عصر دوشنبه پیش، همزمان با سالگرد «کودتای 28 مرداد» در یک نشست مطبوعاتی به تشریح اهداف، برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند تا جنبش ضد تحریم به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود وارد شود.
در این نشست،نمایندگانی از بخش های اقتصاد، فرهنگ، هنر، محیط زیست، گردشگری، زنان و ... حضور داشتند و با هدف کاهش فشار تحریم‌ها و نشان دادن ابعاد ظالمانه و یکسویه این محدودیت‌های بین‌المللی به میزبانی شورای سازمان‌های جامعه مدنی با طرف های بین المللی خود به رایزنی، مکاتبه و تعامل خواهند پرداخت.
سیدحمید حسینی، عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از جمله میهمانان این نشست بود. وی که به نمایندگی از فعالان اقتصادی در این جلسه حضور یافته بود، هدف اصلی تحریم‌ها را تبدیل کردن ایران به یک جامعه فاقد کسب‌و‌کار عنوان کرد.
وی اذعان کرد: «به نظر می‌رسد تحریم‌ها در حال حرکت به سمتی هستند که همه فرصت‌های شغلی در کشور را از بین ببرند. ما اینجا گرد هم آمده‌ایم که ضمن «نه» گفتن به تحریم‌ها، به صلح «بله» بگوییم. واقعیت این است که آنها توانسته‌اند در طول این سال‌ها از ما یک وجهه ضد امنیتی بسازند و ایران را به عنوان تهدیدی برای امنیت دنیا معرفی کنند. البته حاضر شدند در سایه این وجهه ضد امنیتی ایران، منافع خودشان را هم به خطر بیندازند.» حسینی ضمن تاکید بر این نکته که باید تلاش کنیم چهره‌ای واقعی از ایران به عنوان کشوری با تمدن و فرهنگ غنی و صلح طلب ارائه دهیم، افزود: «قطعا ما هم در شرایط ایجاد شده سهم داشته‌‌ایم. اینگونه نیست که فقط آنها را در اعمال و تشدید تحریم‌ها مقصر بدانیم. قرار بود که عملکرد سیاست خارجی ما بر اساس مصلحت، حکمت و عزت باشد؛ اما باید دید که عملکرد این حوزه ظرف چند سال اخیر تا چه اندازه بر این سه اصل استوار بوده است؟ بنابراین علاوه بر اینکه در مورد نوع نگاه کشورهای دیگر نسبت به ایران نقد داریم و از آنها می‌خواهیم که نگاهشان را به ایران اصلاح کنند باید در داخل هم سیاست‌هایی را که برای کشور هزینه داشته اصلاح کنیم.»
عضو هیات رییسه اتاق تهران به آمار مربوط به هزینه‌های صادرات و واردات اشاره و اذعان کرد: «صدور یک کانتینر کالا در سال‌های 82 و 83 به صورت متوسط 450 دلار هزینه داشته و واردات آن مستلزم هزینه کردن رقمی بالغ بر 900 دلار بوده است. امروز صدور یک کانتینر کالا 950 دلار و یک کانتینر وارداتی 1450 دلار هزینه دارد؛ یعنی هزینه واردات در کشور افزایش پیدا کرده و همه این هزینه‌ها به مردم تحمیل می‌شوند.»
وی هزینه‌های ناشی از تحریم ایران که به اقتصاد تحریم‌کنندگان تحمیل شده را نیز قابل توجه دانست و گفت: «در آمریکا مطالعه گسترده‌ای روی موضوع تحریم‌ها صورت گرفته و در نهایت 6 سناریو در رابطه با ایران تدوین شده است. بر اساس این مطالعات ادامه وضعیت فعلی تحریم‌ها 64 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد می‌کند که 50 میلیارد دلار آن ناشی از کاهش صادرات نفت ایران است. در همین مطالعات مشخص شده که تشدید تحریم‌های ایران برای اقتصاد جهانی 130 میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. محاصره دریایی ایران هم 350 میلیارد دلار و بمباران هوایی 750 میلیارد دلار هزینه به اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد. بر اساس این بررسی‌ها شروع یک جنگ تمام عیار با ایران خسارتی 1300 میلیارد دلاری به اقتصاد جهان وارد خواهد کرد. در این مطالعات مشخص شده که تعامل و گفت‌وگو با ایران، 75 میلیارد دلار به نفع اقتصاد جهانی خواهد بود.» حسینی به فضای مناسب ایجاد شده پس از انتخابات اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: «این شرایط به ما کمک می‌کند که جایگاه ایران را در سطح جهانی بهبود بخشیم و نمایی که از کشورمان ترسیم شده را اصلاح کنیم. به این ترتیب می‌توانیم گروه‌های ایرانی خارج از کشور را هم تشویق کنیم که با جنبش‌های ضد تحریم همراه شوند. قطعا اعلام همبستگی فعالان اقتصادی کشور می‌تواند جنبش ضد تحریم را به عنوان یک دیپلماسی عمومی معرفی کرده و میزان تاثیرگذاری آن را بر بخش‌های مختلف افزایش دهد.» او در ادامه تاکید کرد: «این جنبش «نه»‌ای قاطع به تحریم‌ها و «بله» به صلح است. باید به دنیا ثابت کنیم که ما ملتی صلح‌طلب هستیم و حاضریم به خاطر منافع ملی کشورمان با دیگران مذاکره و گفت‌وگو کنیم.»

۱ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۰۴۷