کاهش بیش از 10 درصدی حجم عرضه طی یک ماه

کاهش بیش از 10 درصدی حجم عرضه طی یک ماه
طی ماه گذشته، کل حجم عرضه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در رینگ پتروشیمی تالار معاملات بورس کالا طی تیر ماه 898 هزار و 25 تن بود که این رقم در مرداد ماه به 798 هزار و 148 تن رسید. این مقدار تغییر درحجم عرضه، کاهشی در حدود 12 درصد در مجموع مبادلات کالاهای پتروشیمی در بورس را نشان می‌دهد.
در معاملات رینگ داخلی اما حجم عرضه‌ها طی مرداد ماه 655 هزار و 273 تن و به ارزش 13 هزار و 557 میلیارد ریال بود، در حالی که تیر ماه، کل حجم عرضه رینگ داخلی این محصولات 678 هزار و 214 تن و به ارزش 13 هزار و 268 میلیارد ریال بوده، همچنین این آمار نشان می‌دهد عرضه محصولات پتروشیمی در مبادلات داخلی بورس کالا در این ماه نسبت به ماه قبل در حدود 4 درصد کاهش داشته است.
آمارها نشان می‌دهند به‌رغم کاهش حجم عرضه، حجم تقاضا در ماه مرداد نسبت به ماه قبل چندان تغییری نکرده است. در رینگ صادراتی هم حجم عرضه نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی داشته است. به طوری که حجم معاملات رینگ صادراتی طی تیر ماه از رقم 219 هزار و 811 تن به حجم 142 هزار و 875 تن در مرداد ماه رسیده است. البته این کاهش حجم عرضه‌ها در رینگ صادراتی تا حدی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی است.
همچنین طی این هفته، از 26 مرداد ماه کل حجم عرضه محصولات پتروشیمی در رینگ داخلی 115 هزار و 873 تن به ارزش 2 هزار و 594 میلیارد ریال بود. قراردادهای معاملات این هفته با حضور 685 خریدار در مقابل 46 فروشنده دادوستد شد.
اما افزایش حجم عرضه در معاملات روز سه شنبه نسبت به روز قبل بیش از 60 درصد رشد نشان می‌دهد، چرا که کل حجم عرضه در رینگ داخلی این روز 51 هزار و 889 تن بود؛ در حالی که رقم کل حجم عرضه دوشنبه 18 هزار و 229 تن گزارش شده است. متعاقب افزایش حجم عرضه روزسه‌شنبه، تعداد متقاضیان خریدار نیز در این روز نسبت به روز قبل افزایش قابل توجهی داشت. به نظر می‌رسد فشار تقاضای بورس کالا در روزهای اخیر افزایش یافته و این موضوع به افزایش حجم عرضه‌ها نیز دامن‌زده است. هر چقدر حجم عرضه بیشتر شود، بازهم جا برای تقاضای بیشتر از عرضه در بورس برای برخی کالاها وجود دارد.
بنابر این گزارش روزدوشنبه هفته جاری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، در گروه مواد پلیمری، حدود 23 هزار تن انواع پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن، ABS و پلی‌پروپیلن مجتمع‌های پتروشیمی آریاساسول، تبریز، رجال، مارون، نوید زرشیمی و شرکت پلیمر کرمانشاه عرضه شد.
همچنین به نقل از سایت بورس کالا، روز
سه شنبه این هفته نیز در رینگ داخلی تالار معاملات محصولات پتروشیمی، 60 گرید مواد پلیمری شامل انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، SBR، PVC، ABS، پلی بوتادن رابر و اپوکسی رزین عرضه شد. مجتمع‌های پتروشیمی تندگویان، لاله، شازند، امیرکبیر، بندرامام، جم، مهر و شرکت پلیمر کرمانشاه از جمله عرضه کنندگان پلی اتیلن در این روز بودند. همچنین مجتمع‌های پتروشیمی مارون، پلی نار، جم و نویدزرشیمی نیز در این روز، انواع پلی پروپیلن شیمیایی و نساجی ارائه کردند. ضمن آنکه مجتمع‌های پتروشیمی اروند، آبادان، غدیر و بندر امام، عرضه انواع PVC را در تالار بورس کالا تجربه کردند. تنها عرضه کننده اپوکسی رزین روز‌سه‌شنبه تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، مجتمع پتروشیمی خوزستان و مجتمع پتروشیمی بندرامام نیز تنها عرضه‌کننده SBR بودند. مجتمع پتروشیمی قائد بصیر نیز با ABS در تالار معاملات حضور داشت. قراردادهای معاملاتی مواد پلیمری مذکور در قالب قراردادهای سلف و نقدی منعقد شدند.
۲ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۲۰
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۷۹۸