شرکت های ایرانی توان راه اندازی مستقل پالایشگاه های گازی را به دست آورده اند

شرکت های ایرانی توان راه اندازی مستقل پالایشگاه های گازی را به دست آورده اند
مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس گفت: ایران هم اکنون به صورت مستقل توان راه اندازی و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی را به دست آورده است.
مهرزاد صفوت در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که این شرکت توان راه اندازی همه فازهای درحال اجرای میدان گازی پارس جنوبی را دارد، گفت: نیروی های جوان شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس (POMC) در راه اندازی فازهای ١، ٦ و ٧ و ٨ میدان گازی پارس جنوبی در زمان صدارت مهندس زنگنه تجربه کاری لازم را در کنار شرکت های بزرگ بین المللی همچون توتال کسب کرده اند،

مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس گفت: با شروع به کار فازهای ٦ و ٧ و ٨ میدان گازی پارس جنوبی به دلیل نبود نیروی انسانی در بخش بهره برداری در شرکت پالایشی مجتمع نفت و گاز پارس این شرکت به مدت یک سال و نیم راهبری فازهای ٦ و ٧ و ٨ را بر عهده داشتند.

وی راه اندازی فازهای ٦ و ٧ و ٨، مهندسی و نظارت بر پیش راه اندازی و اجرای تست عملکرد فازهای فازهای ١٥ و ١٦، طراحی سیستم رایانه ای مدیریت تعمیرات در پالایشگاه های فاز یک تا ١٠، مدیریت و راهبری خدمات HSE فازهای ١ تا ٣ پارس جنوبی، پیش راه اندازی و اجرای راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی را از جمله فعالیت های شرکت (POMC) دانست.

مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس با بیان این که ساخت و راه اندازی یک پالایشگاه سخت تر از بهره برداری آن است، افزود: موضوع تاسیس یک شرکت راه اندازی و بهره برداری به عنوان یک شرکت زیرمجموعه شرکت پتروپارس از زمان راه اندازی فازهای ۱ و ۲ و همچنین فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی مطرح شد؛ این در حالی بود که پرو‍‍‍ژه های پارس جنوبی با آنچه تا آن روز در برنامه ریزی پروژه های صنعت نفت وگاز می شناختیم، بسیار متفاوت بود.

صفوت تصریح کرد: بعد از راه اندازی فازهای ۱ و ۲ و همچنین فازهای ۶ و ۷ و ۸، شرکت پتروپارس به این نتیجه رسید که باید در بخش راه اندازی و بهره برداری ورود کند؛ به این ترتیب شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس در سال ۱۳۸۸ با هدف انجام فعالیت های مربوط به راه اندازی و بهره برداری از تاسیسات صنایع نفت و گاز با مشارکت یک شرکت خارجی و شرکت ایرانی پتروپارس تاسیس شد.

صفوت پیش‌راه‌اندازی فاز های ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را نمادی توان متخصصان داخلی دانست و گفت: همزمان با آغاز پروژه‌های صنعت نفت در عسلویه به منظور تولید گاز از میدان بزرگ پارس جنوبی شرکت‌های ایرانی در مرحله پیش‌راه‌اندازی فعال بودند و متاسفانه مرحله راه‌اندازی پالایشگاه‌های گازی صرفاً در انحصار چند شرکت خارجی بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس با استفاده از تجربیات گذشته و دانش متخصصان خود به عنوان یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه راه‌اندازی فاز های پالایشگاهی شناخته می‌شود گفت: حضور غول‌های نفتی جهان در پارس جنوبی از عوامل موفقیت شرکت‌های ایرانی به خصوص شرکت مدیریت و بهره‌برداری پترو پارس است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس افزود: برنامه‌ریزی بلند مدت، تجربه، اعتماد به تخصص و توانایی نیروهای تحصیلکرده ایرانی نوید افقی روشن در صنعت نفت می‌دهد که این امر جز با کار و تلاش میسر نخواهد شد.

شروع مجدد تولید در فاز های ١٥ و ١٦ از شهریور

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پترو پارس در خصوص آخرین وضعیت پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، گفت: پس از آن که واحد (ترین) یک این فاز را راه اندازی کردیم، شرکت نفت و گاز پارس از ما خواست کار را به منظور تعمیرات متوقف کنیم؛ پیش بینی می شود در شهریور ماه جاری بهره برداری دوباره ترین یک آغاز شود.

وی از آغاز پیش راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی از یک ماه گذشته خبر داد و گفت: به طور میانگین پیش راه اندازی و راه اندازی هر ترین حدود ۵ تا ۶ ماه طول می کشد که به این ترتیب امیدواریم در سال جاری یک ترین از این فاز را راه اندازی کنیم.

صفوت افزود: به دنبال این هستیم بهره برداری از پالایشگاه هایی که شرکت پتروپارس به اتمام می رساند را در اختیار بگیریم تا به شرکت گاز واگذار نشود؛ چرا که واگذاری این پالایشگاه ها توجیه منطقی و اقتصادی ندارد و می توان با هزینه پایین تری آنها را اداره کرد.

۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۰۴
تعداد بازدید : ۸۵۳