اعلام آمادگی بخش خصوصی برای خرید پالایشگاه های پارس جنوبی

اعلام آمادگی بخش خصوصی برای خرید پالایشگاه های پارس جنوبی
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس گفت: در صورت موافقت و حمایت دولت، این شرکت آمادگی دارد تعدادی از پالایشگاه های گازی پارس جنوبی را خریداری و راهبری کند.
« مهرزاد صفوت» در نشست خبری خود در منطقه وی‍ژه اقتصادی انرژی پارس، ضمن تاکید بر توانمندی این شرکت برای مدیریت، بهره برداری و راهبری پالایشگاه های گازی پارس جنوبی، درخواست کرد که دولت یکی از پالایشگاه های پارس جنوبی که توسط شرکت پتروپارس احداث شده است را همراه با ارایه تسهیلات به این شرکت عرضه کند یا اینکه یکی از پالایشگاه هایی که شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار در آن فعال است را بعد از بهره برداری، به شرکت بهره برداری و مدریت پتروپارس واگذار کند.
صفوت افزود: به دنبال این هستیم بهره برداری پالایشگاه هایی که شرکت پتروپارس به اتمام می رساند را در اختیار بگیرم و به شرکت گاز واگذار نشود؛ چرا که واگذاری این پالایشگاه ها به شرکت گاز توجیه منطقی و اقتصادی ندارد؛ به عنوان نمونه اکنون شرکت گاز پالایشگاهی که می شود با ۵۰۰ نفر راهبری کرد را با یک هزار و ۲۰۰ نفر راهبری می کند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا واگذاری پالایشگاه های پارس جنوبی به یک شرکت خصوصی که ۴۹ درصد سهام آن در اختیار یک شرکت خارجی است، مشکل قانونی ندارد؟ ، وجود هر گونه مشکل حقوقی در این ارتباط را رد کرد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس افزود: با این حال اصرار داریم بعد از واگذاری نیز شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس ۱۰۰ درصد ایرانی نشود و به عنوان یک شرکت بین المللی باقی بماند.
صفوت در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه در صورت توافق دولت مبنی بر فروش یک پالایشگاه پارس جنوبی، شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس منابع مالی لازم جهت خرید پالایشگاه را از کجا تامین می کند؟، گفت: ما می توانیم از تسهیلات بانکی و دولتی برخوردار شویم؛ بعنوان نمونه، صندوق انر‍ژی بانک ملت می تواند به بخش خصوصی در این ارتباط تسهیلات اعطا کند؛ علاوه بر این، هم اکنون منابع مالی سرگردان زیادی در بخش خصوصی وجود دارد که می توان این منابع را در این بخش جذب کرد.
وی در ادامه سخنان خود بر راهبری پالایشگاه هایی که توسط شرکت پتروپارس احداث شده است تاکید کرد و گفت: در آخرین جلسه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، پیشنهادی از طریق شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر بهره برداری ۵ ساله فاز ۱۲ مطرح شد که شرکت ملی نفت با این پیشنهاد موافقت کرد.
صفوت ادامه داد: به این ترتیب بعد از موافقت شرکت نفت و گاز پارس، نخستین بهره برداری و راهبری پالایشگاه های گازی پارس جنوبی توسط شرکت بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس با تاکید بر اینکه ساخت و راه اندازی یک پالایشگاه به مراتب سخت تر از بهره برداری آن است، گفت: با توجه به تجربیات شرکت در راه اندازی و بهره برداری فازهای پارس جنوبی، به دنبال آن هستیم که بهره برداری را نیز خودمان انجام دهیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس در ارتباط با تاسیس این شرکت، گفت: موضوع تاسیس یک شرکت راه اندازی و بهره برداری به عنوان یک شرکت زیرمجموعه شرکت پتروپارس از زمان راه اندازی فازهای ۱ و ۲ و همچنین فازهای ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی مطرح شد؛ این در حالی بود که پرو‍‍‍ژه های پارس جنوبی با آنچه تا آن روز در برنامه ریزی پروژه های صنعت نفت وگاز می شناختیم، بسیار متفاوت بود.
صفوت تصریح کرد: بعد از راه اندازی فازهای ۱ و ۲ و همچنین فازهای ۶ و ۷ و ۸، شرکت پتروپارس به این نتیجه رسید که باید در بخش راه اندازی و بهره برداری ورود کند؛ به این ترتیب شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس در سال ۱۳۸۸ با هدف انجام فعالیت های مربوط به راه اندازی و بهره برداری از تاسیسات صنایع نفت و گاز با مشارکت یک شرکت خارجی و شرکت ایرانی پتروپارس تاسیس شد.

** شکسته شدن انحصار شرکت های خارجی و شرکت ملی نفت در بهره برداری
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس با اشاره به اجرای پروژه های راه اندازی در فازهای مختلف پارس جنوبی، افزود: تا قبل از این که شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس به طور تخصصی به حوزه راه اندازی و بهره برداری ورود پیدا نکرده بود برای بهره برداری مجبور بودیم نیروهای هندی و فیلیپینی و یا نیروهای با سابقه شرکت ملی نفت را بکار گیریم که هندی ها و فیلیپینی ها علاوه بر هزینه های سنگین دستمزد بعد از حدود ۱۰ ماه از پروژه خارج می شدند و از طرف دیگر تعداد نیروهای شرکت ملی نفت نیز در کل کشور محدود بود به نوعی که تعداد این افراد به ۵۰ نفر نمی رسید.
به گفته وی برای رفع این مشکل مقرر شد در گام نخست بخشی از نیروهای مورد نیاز را بعد از برگزاری مصاحبه های تخصصی و اجرای دوره های آموزشی از جوانان دانش آموخته ایرانی تامین کنیم که به این ترتیب در مرحله نخست حدود ۲۰۰ نفر از دانش آموختگان رشته های مکانیک، شیمی و برق انتخاب شدند و برای تبدیل آنها به نیروهای ماهر، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و زبان انگلیسی برای آنها برنامه ریزی شد.
صفوت با اشاره به این که هم اکنون ۴۰۰ نیروی با سابقه در بخش بهره برداری در کشور وجود دارد، گفت: به این ترتیب انحصار شرکت های خارجی و همچنین شرکت ملی نفت ایران در حوزه بخش بهره برداری شکسته شد.
وی با تاکید بر کاهش هزینه های راه اندازی از سوی این شرکت، تصریح کرد: معمولا پنج درصد منابع یک پرو‍ژه به منظور راه اندازی در نظر گرفته می شود در حالی که ما هم اکنون با یک سوم این مبلغ و گاها پایین تر از آن، پروژه را راه اندازی می کنیم.

** چرا پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ با گاز ۶ و ۷ و ۸ راه اندازی شد؟
در حالی که پیش از این دلیل راه اندازی واحد (ترین) نخست فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با استفاده از گاز ترش فازهای ۶ و ۷ و ۸ ، آماده نبودن بخش دریایی این دو فاز اعلام شده بود، مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس، گفت: در صورت تکمیل بخش دریایی این فاز، امکان راه اندازی با گاز این فازها وجود نداشت چرا که به دلیل مسایل تحریم، کمپرسورهای پروپان این فاز تامین نشده است و مجبوریم با گاز بخش خشکی راه اندازی پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ را ادامه دهیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس اضافه کرد: پیش از این راه اندازی پالایشگاه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیز با استفاده از گاز ۶ و ۷ و ۸ انجام شد، با این تفاوت که در فاز ۹ و ۱۰ تجهیزات پالایشگاه کامل بود.
وی با اشاره به این که بخش دریای فاز ۱۵ و ۱۶ یک سال دیگر به اتمام می رسد، ادامه داد: به این ترتیب حتی اگر هم اکنون بخش دریای فاز ۱۵ و ۱۶ آماده باشد، نمی توانیم گاز این فاز را به پالایشگاه ۱۵ و ۱۶ بیاوریم.
صفوت تحریم های اعمال شده بر علیه صنعت نفت را ناجوانمردانه عنوان کرد و گفت: در تحریم ها تمامی تجهیزات و قطعات را به ما می دهند اما در نهایت جلوی ورود یک قطعه مهم را می گیرند که به این ترتیب کل کار به دلیل نبود آن قطعه با مشکل روبرو می شود.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس اظهار کرد: کمپرسورهای مورد نیاز پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ تا ۴۰ کیلومتری ساحل عسلویه آمد اما بعد از تنگ تر شدن تحریم ها، برگردانده شد.
وی در خصوص آخرین وضعیت پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، گفت:پس از آن که واحد (ترین) یک این فاز را راه اندازی کردیم، شرکت نفت و گاز پارس از ما خواست کار را به منظور تعمیرات متوقف کنیم. پیش بینی می شود در شهریور ماه جاری بهره برداری دوباره ترین یک آغاز شود.
مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس از مذاکره این شرکت در خصوص دریافت پروژه پیش راه اندازی و راه اندازی ترین دوم فاز ۱۵ و ۱۶ خبر داد.
وی در ادامه سخنان خود از آغاز پیش راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی از یک ماه گذشته خبر داد و گفت: به طور میانگین پیش راه اندازی و راه اندازی هر ترین حدود ۵ تا ۶ ماه طول می کشد که به این ترتیب امیدواریم در سال جاری یک ترین از این فاز را راه اندازی کنیم و بر اساس برنامه ها ظرف ۲۶ ماه پالایشگاه فاز ۱۲ به طور کامل راه اندازی شود.
گفتنی است طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۲ پارس جنوبی به‌ منظور برداشت روزانه‌ سه میلیارد فوت‌ مکعب‌ گاز از مخزن‌ پارس جنوبی طراحی‌ شده و فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی نیز با هدف تولید روزانه‌ ۵۰ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌ و تولید روزانه‌ ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ در دست اجرا است. محسن خجسته‌مهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت پیش از این از آغاز تولید گاز از این فازها (۱۲، ۱۵ و ۱۶) در سال‌ جاری خبر داده است.
شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس (POMC) در حوزه های ارایه خدمات مشاوره در زمینه مدیریت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، بهره برداری و نگهداری و تعمیرات بخش های فرایندی و تاسیساتی و همچنین خرید مواد، تجهیزات و قطعات یدکی مرتبط با بخش های فرایندی و تاسیسات فعالیت می کند.
از جمله پروژه هایی که شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس تاکنون در اجرای آن نقش داشته است پروژه پیاده سازی و نظارت بر اجرای سیستم های ایمنی، بهداشت، حفظ محیط زیست و آتش نشانی پالایشگاه فاز ۱ پارس جنوبی به همراه مجتمع گاز پارس جنوبی، عملیات پیاده سازی و نظارت بر اجرای سیستم های ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست و آتش نشانی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، ارایه خدمات ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سایت عملیاتی پروژه خشکی فاز ۱۹ پارس جنوبی و اجرا و مجموعه سکوهای فاز ۱ تا ۱۰ در بخش دریا بوده است.
همچنین پیش راه اندازی و راه اندازی بخش خشکی فازهای ۱۵ و ۱۶ از پروژه های اجرا شده توسط شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس است و پیش راه اندازی و راه اندازی بخش خشکی فاز ۱۹ پارس جنوبی و همچنین اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای در بخش خشکی فاز ۱۹ نیز از پروژه های آتی این شرکت است.
۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۰۹
تعداد بازدید : ۸۴۲