تولیدی شدن مگاپروژه پارس‌جنوبی در زمستان/ راه اندازی دومین ردیف پالایشگاه 15و16

تولیدی شدن مگاپروژه پارس‌جنوبی در زمستان/ راه اندازی دومین ردیف پالایشگاه 15و16
یکی از مدیران صنعت نفت از تولید گاز از مگاپروژه پارس جنوبی در زمستان امسال خبر داد و اعلام کرد: ترین دوم پالایشگاه 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.
مهرزاد صفوت – مدیر عامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس (POMC)- با اعلام این که از ماه گذشته عملیات راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی آغاز شده است گفت: زمستان امسال یک ترین از این فاز به بهره برداری می رسد.

 

او با اشاره به این که عملیات راه اندازی هر ترین پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد گفت: شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس برای راه اندازی شش ترین فاز 12 پارس جنوبی طبق قرار داد 26 ماه زمان دارد.

 

به گزارش ایسنا،‌ فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین فاز این میدان محشوب می‌شود؛ چرا که حجم ذخایر گاز طبیعی میدان گازی پارس جنوبی 14.2 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده که سهم فاز 12 از این میدان حدود یک تریلیون متر مکعب معادل حدود هفت درصد است.

 

توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با حفاری 45 حلقه چاه به منظور تولید سه میلیارد فوت مکعب(۸۴ میلیون مترمکعب) گاز پیش‌بینی شده است که یک میلیارد آن به شبکه سراسری گاز و دو میلیارد آن نیز به واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (LNG) تحویل داده می‌شود.

 

همچنین تولید روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد جهت صادرات هدف‌گذاری شده است که میعانات گازی جدا شده در پالایشگاه پس از شیرین سازی از طریق خط لوله زیردریایی SBM صادر خواهد شد.

 

اعتبار مصوب برای ساخت فاز 12، هفت میلیارد و 746 میلیون دلار است که تاکنون کل پروژه تا تیرماه امسال 90 درصد پیشرفت داشته است.

 

پالایشگاه خشکی این فاز در منطقه تمبک در 65 کیلومتری غرب عسلویه قرار دارد که فاصله آن با تاسیسات فراساحل فاز 12 حدود 145 کیلومتر است.

 

در ادامه صفوت در مورد عملیات راه اندازی فاز 15 و 16 با ابراز تاسف از این که برخی تا زمانی که در توسعه میدان گازی پارس جنوبی نقش داشتند اعلام می کردند که توسعه این فاز به خوبی پیش می رود اما بعد از خروج از این طرح صحبت از عدم امکان راه اندازی می کنند گفت: روشن شدن فلر پالایشگاه 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی کار کمی نبود.

 

مدیرعامل شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس ابراز امیدواری کرد که مشکلات پیش آمده در عملیات راه اندازی پالایشگاه 15 و 16 تا شهریور برطف شود.

 

صفوت از مذاکره برای راه اندازی ترین دوم پالایشگاه 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی خبر داد .

۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۲۲
تعداد بازدید : ۸۵۷