جلسات «شورای گفت‌وگو» همچنان در کُما

جلسات «شورای گفت‌وگو» همچنان در کُما
جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که از یکی دو سال پیش به‌دلیل عدم حضور وزرا نصفه و نیمه برگزار شده و ثمربخش نبوده است، با روی کار آمدن دولت جدید و تداوم ریاست نهاوندیان بر این شورا هنوز آغاز نشده است.
یکیاز شوراهایی که بر اساس قانون برنامه پنجم، بر دولت‌ها تکلیف شده شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت بود که حدود دو سال و نیم از تشکیل آن در اتاق بازرگانی ایران می‌گذرد. این شورا که باید 6 وزیر صنعت، معدن، تجارت، اقتصاد، کار،‌ رفاه و تأمین اجتماعی، جهاد کشاورزی، نیرو و نفت و رئیس‌کل بانک مرکزی به‌عنوان نماینده‌های بخش دولت در آن حضور داشته باشند در اواخر سال 90 با بی‌مهری وزرا به‌عنوان نمایندگان بخش دولتی روبه‌رو شد.

علی‌رغم اینکه همیشه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در همه جلسات حضور داشتند، وزرای دولت به هر دلیلی که در آن زمان مطرح می‌شد و یکی از آنها دستور رئیس جمهور وقت به وزرا برای عدم حضور در جلسات بود، حاضر نمی‌شدند. البته در 19 فروردین ماه سال جاری سی‌امین جلسه شورای گفت‌وگو برگزار شد ولی پیش از آن یعنی در سال 91 تعداد جلسات برگزار شده اندک بود.

در آستانه تغییر دولت و انتخابات ریاست جمهوری این امید وجود داشت که شورای گفت‌وگو بتواند در دولت جدید با رویکرد بهتری کار خود را از سر بگیرد و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و حضور نماینده بخش خصوص در کابینه دولت یازدهم امید‌ها برای تشکیل جلسلات شورای گفت‌وگو قوت گرفت تا اینکه در بیست و چهارمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با تسنیم در مورد جلسات شورای گفت‌وگو در دولت جدید، اظهار داشت: هم اکنون می‌توان گفت که با کمال تأسف به‌دلیل عدم حضور فعال وزرا و اعضای اصلی دولتی در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، طی یک سال اخیر با توجه به تلاش بخش خصوصی برای برگزاری منظم جلسات شورا، بنا به دلایل سیاسی با عدم حضور وزرا، از بازده لازم بازماندیم.

وی گفت: امیدواریم با توجه به تأکید صریحی که رئیس جمهور جدید در اجرای کامل بهبود محیط فضای کسب و کار دارند، فصل نوین و امیدبخشی در تشکیل جلسات شورا در سطح ملی و استانی داشته باشیم.

با توجه به اینکه در حال حاضر محمد نهاوندیان به‌عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور انتخاب شده‌ است و همزمان با این سمت تا دو سال آینده همچنان رئیس اتاق بازرگانی باقی خواهد ماند، امید به تشکیل جدی و پیگیر شورای گفت‌وگو در دولت تدبیر و امید، قوت گرفته است. البته شاید تا تکمیل کامل کابینه و همچنین روبه‌راه شدن امور توسط دولت جدید، باید باز هم برای تشکیل این شورا صبر کرد.
۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۲۸
تعداد بازدید : ۸۴۳