نهاوندیان:‌ نفت، گاز و پتروشیمی،زمینه های مساعد همکاری تجاری ایران و اندونزی است

نهاوندیان:‌ نفت، گاز و پتروشیمی،زمینه های مساعد همکاری تجاری ایران و اندونزی است
روز اقتصاد اندونزی و نشست همکاری‌های ایران و اندونزی، صبح یک‌شنبه 3 شهریورماه با حضور رئیس اتاق ایران و هم‌تای اندونزیایی او در محل اتاق ایران برگزار شد. در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق‌های ایران و اندونزی به امضا رسید

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محمد نهاوندیان»، رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به این نکته که کشورهای ایران و اندونزی ظرفیت‌های بالایی برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی با یک‌دیگر دارند، توضیح داد: «متأسفانه روابط و تعاملات موجود بین دو کشور با ظرفیت‌های آن‌ها هم‌خوانی ندارد و باید با برگزاری جلسات مشترک در جهت رفع این مسأله گام برداریم. ایران و اندونزی علاوه بر مشترکات فرهنگی در زمینه‌های سیاسی در آسیا دارای اشتراکات زیادی هستند و همین موضوع همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را توجیه می‌کند.»
وی نفت، گاز و پتروشیمی را زمینه‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها دانست و توضیح داد: «همکاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی حوزه مورد علاقه دو طرف است. خوش‌بختانه طی سال‌های گذشته بخش خصوصی ایران در این وادی وارد شده و همین موضوع را برای توسعه روابط بین دو کشور فراهم می‌سازد.»
رئیس اتاق ایران همکاری در زمینه بنگاه‌های کوچک و متوسط را از دیگر زمینه‌های مساعد برای هر دو طرف برشمرد و ادامه داد: «برای ارتقای تعاملات تجاری به خدمات خاصی از جمله خدمات بانکی نیاز داریم که این موضوع هماهنگی بین بانک‌های دو کشور را می‌طلبد. البته ایران در راستای رفع موانع تحریم تلاش‌های لازم را خواهد کرد.»
وی در پایان ضمن تشکر از ابتکار اتاق اندونزی مبنی بر تشکیل کارگروه ایران اعلام کرد: «اتاق ایران آمادگی کامل برای ارتقای روابط خود با اتاق اندونزی را دارد.»

سفیر اندونزی در ایران: اجازه ندهیم فرصت‌ها بیش از این از بین برود

«دیان ویرنجوریت» سفیر اندونزی در ایران، با تأکید بر وجود نقاط مشترک بین ایران و اندونزی، از دست دادن فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های تجاری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «امروز زمان آن رسیده است که با تکیه بر ظرفیت‌ها، منابع طبیعی، نیروی انسانی و فن‌آوری‌های دو طرف، تعاملات بین دو کشور را توسعه دهیم. ایران و اندونزی می‌توانند در زمینه‌های نفت و محصولات شیمیایی همکاری‌های خوبی داشته باشند.»

وی یادآور شد: «اندونزی می‌تواند با تکیه بر مهارت، تکنولوژی و نیروهای متخصص ایرانی به زیرساخت‌های خوبی دست یابد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفارت اندونزی این است که پس از بازتعریف روابط در کشور، دیگر اجازه ندهد فرصت‌ها از بین برود و با برنامه‌ریزی دقیق از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای روابط خود با ایران بهره بگیرد.»

سفیر اندونزی در ایران تأکید کرد: «در جهت توسعه همکاری‌ها، سفارت اندونزی هفته فرهنگی این کشور را از 19 تا 24 سپتامبر برگزار خواهد کرد. در روز 22 سپتامبر نیز برنامه‌ای در برج میلاد برگزار خواهد شد و هم‌چنین در نمایش‌گاهی که به مناسبت نشست کنفرانس اسلامی در ایران برگزار خواهد شد، کشور اندونزی نیز محصولات خود را ارائه خواهد کرد.»

در ادامه «سید مهدی میرابوطالبی»، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران به عنوان رئیس کمیته اقتصادی ایران اندونزی و «فاصل محمد» به عنوان رئیس کمیته اقتصادی اندونزی ایران انتخاب شدند.

«فاضل محمد» میزان مبادلات تجاری ایران و اندونزی را اندک دانست و توضیح داد: «میزان مبادلات تجاری در کشور هیچ‌گونه تناسبی با ظرفیت آن‌ها ندارد.»

وی افزود: «امروز بعد از این جلسه و پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق دو کشور، قطعاً عصر جدیدی در روابط دو کشور آغاز خواهد شد و باید از این فرصت بهترین بهره را ببریم. البته باید اذعان داشت استقبال تجار اندونزیایی از این فرصت قابل توجه بوده و امیدواریم با توجه به توانایی‌های ایران این علاقه‌مندی در تجار ایرانی نیز وجود داشته باشد تا بتوانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.»

پس از امضای تفاهم‌نامه بین اتاق‌های دو کشور، تجار ایرانی و اندونزیایی رودررو با یکدیگر مذاکره کردند.

۴ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۹۰۵