خواب آشفته میرکاظمی

خواب آشفته میرکاظمی
علی رغم آنکه وزیر نفت هنوز دست به تغییر و تحول جدی در این وزارتخانه نزده، رییس کمیسیون انرژی که سرگروه مخالفان زنگنه در مجلس محسوب می شود، انتقاد از انتصابات وی را آغاز کرد.
این در حالی است که از نگاه آگاهان،ساختار وزارت عریض و طویل نفت ، واجد شرایط برای بیشترین تغییرات مدیریتی به نظر می رسید ولی پس از ده روز، هنوز تغییری در مدیریت ها ایجاد نشده است.
در این وزارتخانه، تاکنون یک حکم سرپرستی صادر شده و سه مدیرکل تغییر کرده اند، اما این تغییرات به مذاق وزیر اسبق نفت خوش نیامده و سبب شده وی دوباره بحث قرارداد کرسنت را پیش بکشد.

توقف سواپ نفتی توسط میرکاظمی در مقام وزارت،پرونده ایست که این روزها وی را در معرض انتقاد شدید رسانه ها و زیر ذره بین دستگاههای نظارتی قرار داده و برخی بر این نظرند،انتقادات مکرر به قرارداد کرسنت، واکنش رییس فعلی کمیسیون انرژی مجلس به طرح ابهامات موجود در تصمیمات مدیریتی وی در وزارت نفت است.

در این ارتباط امروز رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: شنیده‌ام برخی افراد مانند آقایان خالدی، اعتصامی و شاه‌میرزایی که پرونده کرسنت را دنبال می‌کردند، از این پرونده کنار گذاشته شدند.
میرکاظمی در گفت و گو با خبرگزاری فارس که از رسانه های مخالف وزیر نفت جدید به شمار می رود، به زنگنه توصیه کرد در انتصابات این وزارتخانه عجله نکند.
وی اضافه کرد: حتی من روز جمعه شنیدم برخی از افراد مانند آقایان خالقی، اعتصامی و شاه‌میرزایی که پرونده کرسنت را دنبال می‌کردند از این پرونده کنار گذاشته شده‌اند.
او با یادآوری اینکه بیژن زنگنه در مجلس قول داد با فساد برخورد کند، تصریح کرد: با توجه به آن قول، توقع نبود وی با عجله و شتاب درباره عزل و نصب‌ها تصمیم‌گیری کند.
میرکاظمی عزل و نصب ها را حق یک وزیر دانست و در عین حال گفت: نباید انتصابات جهت‌دار باشد؛ البته با توجه به اینکه در برخی مباحث مانند پرونده کرسنت فساد وجود دارد و ما از آن مطمئنیم، انتظار این بود که آقای زنگنه با این فساد مقابله کند و مفسدان آن را به سیستم قضایی معرفی نماید.
وی با تاکید بر اینکه رفتار وزیر نفت با قول‌هایش در مجلس منافات دارد، خواستار توجه بیشتر بیژن زنگنه به انتصابات این وزارتخانه شد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سؤال که شنیده‌ایم مهدی هاشمی در این روزها در وزارت نفت حضور فعال دارد. آیا این موضوع درست است؟ گفت: در برخی از پرونده ها نسبت به بعضی اسامی نگرانی وجود دارد؛ در پرونده‌هایی مانند استات اویل، توتال و کرسنت.

میرکاظمی در حالی راجع نسبت به انتصابات جدید هشدار داده که عملکرد وی در عزل و نصب ها،بیشترین اعتراض و انتقادات در بدنه صنعت نفت و کارشناسان را درپی داشته است.
او که بدون تخصص مرتبط،با گروهی از نزدیکانش از وزارت بازرگانی به وزارت نفت کوچ کرد، پایه گذار فعالیت گروهی موسوم به "کمیته انتصابات" شد که به نظر منتقدین،سهم ویژه ای در ریزش نیرو و خروج متخصصین از صنعت نفت داشت؛ نفوذ اعضای کمیته انتصابات که زمینه نارضایتی شدید بدنه صنعت نفت را فراهم کرده بود ، طی دوره وزارت وی بیشتر و بیشتر شد.
این کمیته تقریباً در تمامی انتصابات مهم وزارت نفت تاثیر گذار بود و با تفویض اختیار میرکاظمی، ضمن سلب آزادی عمل مدیران و دخالت و سیاسی کاری در انتصاب های تخصصی و فنی، علاوه بر تضعیف منابع انسانی ، روال تصمیم گیری ها را نیز مختل کرده بود.
علیرضا میرمحمد صادقی ،معاونت توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت ،پارسانیا، مدیر کل حراست وزارت نفت، حسین شیوا بازرس ویژه احمدی نژاد در امور نفت و عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی نفتکش ایران و مرتضی شاهمیرزایی مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و ضیغمی از اعضای این کمیته بودند که عملا نقش نفر آخر پس از مدتی کم شد.

بعد از برکناری میرکاظمی،رستم قاسمی فقط توانست با تغییر برخی زنجیره های این حلقه آنها را مهار کند چرا که این گروه از حمایت های نهاد ریاست جمهوری وقت بهره مند بودند تا آنجا که قاسمی در مراسم تودیع میرمحمدصادقی (که از وی به عنوان رییس کمیته انتصابات نام برده می شد) به کنایه گفت:میرمحمد صادقی ارتباط موثری با منابع انسانی ریاست جمهوری داشت!

به هر روی ، وزیر اسبق نفت و نماینده فعلی مجلس در حالی به انتصابات زنگنه انتقاد کرده که بدنه صنعت نفت برای تغییر، مطالباتی بسیار گسترده تر دارد ؛با ذکر این مهم که در میان گرایش های مختلف ، اگر اتفاق نظری باشد،معطوف به تغییر و اصلاح نقش نیروهای منتسب به میرکاظمی است.
۴ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۴۳
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۹۶۲