بررسی دلایل توقف سوآپ نفتی

بررسی دلایل توقف سوآپ نفتی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه دلایل توقف سوآپ نفتی مورد بررسی قرار می گیرد،گفت:با افزایش درآمدهای مالیاتی از محل گسترش پایه های جدید مالیاتی و درآمدهای صادراتی می تواند جایگزینی برای درآمدهای نفتی ایجاد کرد.
موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، دراین باره که آیا امکان جایگزینی درآمدهای دیگری به جای نفت در شرایط تحریم وجود دارد، گفت: کارگروه اقتصادی دولت پس از تشکیل باید اولا میزان دریافت درآمدهای نفتی دولت و بعد هم جایگزین آنرا بررسی و گزارش دهد.

نماینده مردم بجنورد،جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی افزود: امکان جایگزینی درآمدهای صاداتی و مالیاتی و سایر درآمدها به جای نفت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی وجود دارد که باید توسط کارگروه دولت بررسی شود.

وی افزود: پتانسیل های اقتصادی کشور مثل معدن و صادرات معدنی، تولید کیفی و صادرات آن ، افزایش محصولات پتروشیمی، احداث پالایشگاه در کشورهای همسایه از جمله راههایی است که باید بررسی و بر اساس آن تصمیم گیری شود.

ثروتی در ادامه با بیان اینکه همه کشورها که نفت ندارند و امور کشورشان را با تولید صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی وصادرات آن اداره می کنند، گفت: تجارت منطقه ای و عقد قرارداد تجاری با کشورهای همسایه می تواند کشور را در کسب درآمدهای غیر نفتی یاری کند که البته این بستگی به سیاستهای وزارت خارجه و کمک سایر وزارتخانه ها دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه مردمی کردن اقتصاد ضروری است، گفت: در حال حاضربخش خصوصی با ترکیه، افغانستان ،پاکستان و آذربایجان و ارمنستان و چین و مالزی و خیلی از کشورها حتی اروپا قرارداد تجاری دارند.

نماینده مردم بجنورد،جاجرم، مانه و سملقان در مجلس با بیان اینکه انتشارسلف نفتی با توجه به راه اندازی بورس انرژی راحت تر است، افزود: بسیاری از افراد توان ورود به بورس انرژی و احداث پالایشگاه و نیروگاه کوچک هستند.

ثروتی درباره توقف سوآپ در دوران وزارت میرکاظمی و درخواست غرامت از سوی شرکت کاسپین اویل، گفت: دلایل توقف سوآپ نفتی در یک مقطع زمانی خاص باید مورد بررسی قراربگیرد./

۴ شهریور ۱۳۹۲ ۰۱:۰۳
تعداد بازدید : ۸۸۸