رقابت جدید ایران و آمریکا در تولید یک محصول پتروشیمی

رقابت جدید ایران و آمریکا در تولید یک محصول پتروشیمی
پس از آمریکا، صنعت پتروشیمی ایران هم به دانش فنی تولید یک پلیمر انحصاری و پرمصرف در صنایع ریخته گری و قالب سازی صنعتی دست یافت تا علاوه بر خودکفایی کامل از واردات به یکی از 5 کشور صادرکننده این محصول پتروشیمی در جهان تبدیل شود.
در حال حاضر ظرفیتی معادل 60 میلیون تن برای تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در بخش بالادستی صنعت پتروشیمی ایجاد شده است اما در شرایط فعلی ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان خام پتروشیمی به بیش از 65 کشور جهان است.

بر این اساس یکی از مهمترین سناریوهای در دست اجرای توسعه زنجیره ارزش و تکمیل طرح توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به منظور کاهش خام فروشی، ایجاد اشتغال پایدار و کسب ارزش افزوده اقتصادی است.

همزمان با تدوین و تعریف این سیاست کلان، برای نخستین بار صنعت پتروشیمی ایران به دانش فنی تولید کی از کمیاب ترین محصولات پتروشیمیایی جهان دست یافته است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با انتشار گزارشی با اشاره به دیتیابی ایران به دانش فنی تولید محصول پتروشیمی فوم فنا شونده (Lost Foam)، اعلام کرد: تولید این محصول استراتژیک در صنایع ریخته گری و قالب سازی دارای کاربردهای متعددی همراه است.

از این رو ایران پس از چهار کشور آمریکا، آلمان، ژاپن و چین به دانش فنی تولید محصول پتروشیمی "لاست فوم" دست یافته است تا عملا صنعت 50 ساله پتروشیمی ایران یکی از کشورهای انحصاری دارنده دانش تولید این محصول باشد.

از سوی دیگر اعمال محدودیت‌ها علیه ایران و محدودیت واردات این محصول پتروشیمی به کشور که از چند سال پیش به عنوان روش جدیدی در صنعت ریخته گری جایگزین روش سنتی شده است، به تعطیلی واحدهای ریخته گری کوچک و کاهش شدید ظرفیت تولیدی واحدهای بزرگ از جمله ریخته گری تراکتورسازی منجر شده است.

اما با تلاش متخصصان ایرانی این پلیمر مهندسی با ارزش در مدت زمان 30 ماه به نتیجه رسید، ضمن آنکه با افزایش ظرفیت تولید لاست فوم در پتروشیمی تبریز، علاوه بر پاسخگوئی به نیازهای داخلی در صنعت ریخته گری مدرن کشور، تا یکسال آینده نیمی از تولیدات 110 تنی این فرآورده پلیمری ویژه مهندسی به خارج از کشور صادر خواهد شد.

پیش بینی می‌شود از مرداد ماه سال آینده ایران پنجمین کشور صادر کننده فوم فنا شونده ( Lost Foam ) در جهان شود و با بهره گیری از فوم فنا شونده به‌عنوان فنآوری جدید در صنعت ریخته‌گری هزینه‌های ماشین کاری، مونتاژ قطعات، تجهیزات، مصرف انرژی و مواد فلزی 10 تا 50 درصد کاهش می یابد.
۵ شهریور ۱۳۹۲ ۰۱:۱۵
تعداد بازدید : ۸۶۶