احتمال سقوط تجارت جهانی ال ان جی در سال جاری

احتمال سقوط تجارت جهانی ال ان جی در سال جاری
بر اساس تازه ترین تحلیل صورت گرفته از سوی تحلیلگران بازارهای انرژی ، به دلیل کمبود پروژه های جدید گاز مایع طبیعی در کشورهای صادر کننده گاز، نرخ عرضه ال ان جی نسبت به تقاضا بسیار پایین است و در حال حاضر کشورهای کلیدی صادر کننده گاز مانند اندونزی، کشورهای خاورمیانه ای و آفریقایی صادرات خود را تا حد چشمگیری کاهش داده اند .
به گزارش " داوجونز نیوزوایر " طبق گفته بسیاری از تحلیلگران با توجه به شرایط کنونی عرضه، تجارت جهانی گاز مایع طبیعی ( ال ان جی ) می رود تا در سال جاری برای دومین سال متوالی بازاری انقباضی باشد .
طبق گفته تحلیلگران در موسسه تحقیقاتی برنستاین، سال گذشته نخستین سالی بود که در دو دهه گذشته نرخ عرضه گاز مایع طبیعی کاهش یافت و در سال جاری نیز احتمالا این قضیه تکرار خواهد شد .
بررسی ها نشان می دهد که در شش ماه نخست سال جاری عرضه جهانی ال ان جی ۳.۸ درصد کاهش داشته است و پیش بینی ها حاکی از تداوم این روند رو به کاهش در شش ماهه دوم سال جاری است .
بر اساس تخمین اخیر موسسه اقتصاد انرژی در ژاپن نرخ تقاضای جهانی ال ان جی در سال جاری به ۲۳۳ میلیون تن خواهد رسید که البته این رقم در سال ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۲۳۶ میلیون تن بوده است .
طبق پیش بینی این موسسه در سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال افزایش تقاضا از سوی کشورهای آسیایی میزان مصرف جهانی ال ان جی به ۲۵۰ میلیون تن خواهد رسید .
بر پایه این گزارش در پنج ماهه نخست سال جاری صادرات ال ان جی آفریقا نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش ۱۴ درصدی داشته و به ۱۴.۳ میلیون تن رسیده است .
این در حالی است که صادرات ال ان جی خاورمیانه نیز با ۱.۷ درصد کاهش به ۴۰.۶ میلیون تن در این دوره رسیده است .
در حال حاضر ۸۴ درصد ال ان جی مورد نیاز بازارهای آسیایی از خاورمیانه تامین می شود .
بر اساس این گزارش تنها نقطه ای از جهان که با اجرای پروژه های جدید، تولیدات گاز ال ان جی خود را افزایش داده استرالیا بوده است .
در بخش تقاضا بالاترین نرخ تقاضا به کشورهای آسیایی اختصاص دارد و این کشورها بزرگترین بازار واردات ال ان جی هستند .
البته افزایش تقاضا از سوی بازارهای آسیایی، کاهش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی گرفتار بحران اقتصادی را جبران می کند.
۵ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۰۵
تعداد بازدید : ۸۳۰