گاز ایران برای نخستین بار به آن سوی مرزهای آبی می رود

گاز ایران برای نخستین بار به آن سوی مرزهای آبی می رود
مسیر و راه‌های صادرات گاز به عمان آماده شده و با امضای تفاهمنامه همکاری میان دو کشور، احداث خط لوله در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش شرکت ملی صادرات گاز، ایران به عنوان بزرگترین دارنده گاز در جهان با حجم ٣٣,٦ تریلیون مترمکعب، همواره مورد توجه همسایگان خود بوده و در این خصوص عمان به عنوان یکی از خریداران گاز طبیعی از گذشته در مذاکره با ایران بوده و این مذاکرات برای انعقاد قرارداد خرید و فروش گاز (که بر مبنای پیشنهاد صادرات گاز ایران) به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز مطرح شده است.

انتقال گاز ایران به عمان از طریق خط لوله‌ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان انجام می شود که ٧٠ درصد از این گاز برای فروش به عمان و ٣٠ درصد باقی مانده برای تولید ال. ان. جی به کارخانه ال. ان. جی عمان تحویل داده شود.

این گزارش حاکی است، به گفته کارشناسان با بکارگیری ظرفیت مازاد کارخانه‌ ال.ان.جی عمان از سوی ایران، طرح صادرات گاز ایران برای طرف عمانی اقتصادی شده و این موضوع اشتیاقی در طرف مقابل برای انجام مذاکرات ایجاد می کند و ایران نیز به بازارهای جدید گازی دست می یابد.

به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان شامگاه دوشنبه (چهارم شهریور) در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم جدید امضا کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود. صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۰۲
تعداد بازدید : ۸۲۶