وزیر نفت: اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند در صادرات نفت خام کشور موثر باشد/ قطر بزودی قدرت ایران را خواهد دید

وزیر نفت: اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند در صادرات نفت خام کشور موثر باشد/ قطر بزودی قدرت ایران را خواهد دید
وزیر نفت با اعلام اینکه اولین اولویت وزارت نفت افزایش تولید گاز از پارس جنوبی است، از افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور طی شش تا هفت ماه آینده خبر داد و تاکید کرد: اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی و بورس نفت می‌توانند در صادرات نفت خام کشور موثر باشند.
بیژن نامدار‌ زنگنه در مورد مهم‌ترین اولویت کاری خود با تاکید بر این‌که این اولویت باید متناسب با زمان، واقعیت‌های موجود، اقتضائات زمانی، کمبود‌ها و فاصله با ایده‌آل‌ها باشد گفت: در بخش گاز با کمبود جدی در تولید مواجه هستیم به‌طوری که اگر هم‌اکنون در تابستان روزانه حدود 90 میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود این رقم در زمستان به 160 تا 170 میلیون مترمکعب می‌رسد.

 

 

وی ادامه داد: این رقم از مصرف با توجه به قیمت‌های متعارف فروش معادل 117 تا 118 میلیارد دلار می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون این مقدار را می‌سوزانیم و هوا را آلوده می‌کنیم از سوی دیگر تاسف‌بار است که می‌توانستیم این مقدار از سوخت مایع را با افزایش تولید از پارس جنوبی جایگزین کنیم اما هم‌اکنون این گاز از دست ما می‌رود.البته این تنها مربوط به گاز نمی‌شود، بلکه میعانات گازی، ال.پی.جی و اتان را هم شامل می‌شود. اتانی که می‌تواند خوراک پالایشگاه‌ها شود.

 

 

وزیر نفت اولین اولویت خود در کوتاه‌مدت را افزایش تولید گاز از پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: فازهای 12، 15 و 16، 17 و 18 در اولویت کاری هستند تا با تولیدی‌شدن آنها روزانه 160 تا 170 میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده شود. علاوه بر این، با تکمیل این تعداد فاز که معادل هفت فاز می‌شود روزانه 300 هزار بشکه میعانات گازی، دو میلیون تن ال.پی.جی و دو میلیون تن اتان به تولیدات کشور افزوده خواهد شد.

 

 

 

افزایش ظرفیت تولید نفت تا هفت ماه آینده

 

 

 

زنگنه در مورد اولویت بعدی خود گفت: افزایش ظرفیت تولید یکی دیگر از اولویت‌های وزارت نفت است به‌طوری که هر زمان توانایی افزایش تولید را داشتیم قادر به انجام این کار باشیم. البته حجم تولید مربوط به شرایط بازار است اما من قول می‌دهم که ظرف مدت شش تا هفت ماه آینده ظرفیت تولید نفت کشور افزایش یابد.

 

 

وی افزایش توان صادرات نفت خام و محصولات وابسته به آن را یکی‌دیگر از اولویت‌های کاری خود برشمرد و تاکید کرد: افزایش صادرات نفت خام یک الزام است. راهکارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد که مصلحت نیست عمومی شود. اما می‌توان با تدابیر و خلاقیت‌هایی این کار را انجام داد.

 

 

افزایش قدرت وزارت خارجه با افزایش صادرات نفت

 

 

وزیر نفت در مورد دیپلماسی انرژی نیز با بیان این‌که وزارت نفت و وزارت امور خارجه باید دوشادوش هم کار کنند، گفت: وزارت نفت می‌توانند کمک بسیار زیادی به وزارت امور خارجه کند و برعکس. وزارت امور خارجه با کمک در بازاریابی برای فروش نفت می‌تواند به وزارت نفت کمک کند از طرف دیگر در صورت افزایش صادرات نفت خام کشور وزارت خارجه در مذاکرات خود با کشور‌های دیگر در موضع قدرت قرار خواهد گرفت.

 

 

زنگنه با تاکید بر این‌که صادرات و مذاکرات و بازاریابی برای فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی توسط امور بین‌الملل این وزارتخانه صورت می‌گیرد، گفت: البته از همه ظرفیت‌هایی که ملی – توانایی‌های ایرانیان داخل کشور و خارج از کشور- برای صادرات نفت خام استفاده خواهد شد، اما بدین معنی نیست که همه فروشنده‌ نفت شوند.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که افزایش تعداد فروشندگان موجب سوداگری نمی‌شود نیز خاطر نشان کرد: اگر این کار با حساب و کار انجام شود هم کشور سود می‌کند و هم افرادی که در این جریان به ما کمک کرده‌اند.

 

 

وزیر نفت با اعلام این‌که اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی و بورس نفت می‌توانند در صادرات نفت خام کشور موثر واقع شوند گفت: البته در صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی و عرضه‌ی آن توسط بورس پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد اما این به معنای رهاکردن آن نیست.

 

 

 

همه معاونان وزیر تغییر نمی‌کنند

 

 

به گفته زنگنه توسعه‌ی فازهای 35 ماهه و تولید از میادین مشترک نفت و گاز در اولویت‌های میان‌مدت وزارت نفت قرار دارد.

 

 

وی در مورد تغییرات مدیریتی در وزارت نفت نیز گفت: تاکنون تغییراتی انجام نشده و تغییرات باقی مانده است. چرا که تاکنون تنها دو حکم صادر شده و دو سرپرست تعیین شده است.

 

 

وزیر نفت در مورد زمان تغییرات نیز گفت: در حال حاضر مطالعات و بررسی برای این تغییرات در حال انجام است البته ظرف 10 روز آینده این تغییرات اعلام خواهد شد.

 

 

زنگنه خاطر نشان کرد که تغییرات در سطح معاونان وزارت نفت خواهد بود اما شاهد همه معاونان نخواهد شد.

 

نگرانی مردم و مجلس از وضعیت تولید نفت کشور

 

او از میادین غرب کارون، منطقه ایلام و خلیج فارس به عنوان مهم‌ترین میادین مشترک نام برد و گفت: مشکلات این میادین که بیشتر مدیریتی است باید حل شود.

 

 

زنگنه در مورد وضعیت برداشت نفت خام کشور نیز گفت: با توجه به خبرهایی که مردم از طریق نماینده‌های رسانه‌ای خود دریافت می‌کنند معتقدند وضعیت برداشت نفت خام کشور مطلوب نیست. هم‌چنین مجلس نیز نسبت به این موضوع نگران است.

 

 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که تا پایان دوره وزارت شما رقم تولید نفت خام به چه حجمی خواهد رسید؟ اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانم عددی را بگویم اما این قول را می‌دهم که با اجرای برنامه‌ها در وضعیت سربلندی باشیم.

 

 

تا چند ماه دیگر قطر قدرت ایران را خواهد دید

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر است با قطر برای برداشت عادلانه از میدان مشترک پارس جنوبی مذاکره کند، گفت: در صورتی که قطر حاضر به مذاکره با ایران باشد حاضرم از فردا این مذاکرات انجام شود اما هر وقت وضع‌مان خوب بود طرف مورد نظر حاضر به مذاکره می‌شود اما زمانی که وضعیت ما در پارس جنوبی بد باشد علاقه‌ای به مذاکره نشان نمی‌دهد.

 

زنگنه با اظهار این‌که "خدا هیچ وقت کسی را دچار موضع ضعف در مذاکره نکند" ادامه داد: البته انتقادی به قطری‌ها وارد نیست چرا که همه خواستار منافع کشور خود هستند در واقع آدم باید خودش به گونه‌ای رفتار کند که احترامش حفظ شود.

 

وزیر نفت با اعلام این‌که اگر تولید ایران از پارس جنوبی افزایش یابد قطری‌ها حاضر به مذاکره می‌شوند، گفت: آنها چند ماه دیگر می‌فهمند چه خبر است چرا که از اواسط سال آینده تولید از پارس جنوبی خیلی بالا می‌رود.

 

مشکل تامین سرمایه نداریم

 

وزیر نفت با تاکید بر این‌که مشکلی برای تامین سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های صنعت نفت نداریم، گفت: منابع مالی جور می‌شوند. در دو سه سال اخیر رقمی که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده است قابل قیاس با دوره‌ی وزارت من نیست امسال نیز در بودجه منابع خوبی در نظر گرفته شده است اما اصل این است که منابع بهره‌ور خرج شود که اگر این‌گونه عمل شود در همین شرایط نیز می‌توان کار کرد.

 

زنگنه با بیان این‌که پول نهاده است اما مدیریت مهم‌تر از آن است، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور و فروش اوراق مشارکت را از جمله منابع مالی برای اجرای طرح‌های صنعت نفت اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین رکن در این میان مدیریت نیروی انسانی و احترام به آن است.

 

 

جایگاه ایران در اوپک تضعیف شده است

 

وی با تاکید بر این‌که با همه سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوپک و سازمان کشور‌های تولید‌کننده گاز آماده همکاری هستیم، گفت: این همکاری‌ها در زمینه‌ی تبادل انرژی و انتقال فناوری خواهد بود.

 

 

او با تاکید بر این‌که جایگاه ایران در اوپک در سال‌های اخیر تضعیف شده است، گفت: با بالا‌رفتن تولید و ظرفیت تولید می‌توان جایگاه ایران را در این سازمان ارتقاء داد در واقع رقم تولید نفت و ظرفیت تولید مانند ارتشی است که می‌تواند از جایگاه ایران در این سازمان پاسداری کند.

 

صادرات گاز به عمان در آینده نزدیک

 

وزیر نفت ادامه داد: در زمینه‌ تبادل انرژی مذاکراتی با کشور عمان صورت گرفته است که در کوتاه‌مدت گاز کشور به عمان صادر شود.

 

 

زنگنه مذاکرات صورت گرفته با کشور عمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خبرهای خوبی نیز به زودی از این مذاکرات اعلام خواهد شد.

 

نماد یک تفکر هستم

 

وزیر نفت خود را نماد یک تفکر دانست و افزود: این تفکر برای تکریم مدیران نفتی و استفاده از ظرفیت، تجارب و خرد جمعی است.

 

زنگنه با اظهار این‌که از نیروهایی که در گذشته از صنعت نفت رنجیده شدند یا کنار رفتند در این دوره استفاده خواهد شد، گفت: البته الزاما این افراد نباید مسوولیت اجرایی بگیرند بلکه می‌توان از آنها با توجه به تجربه‌شان در مقام مشاوره استفاده کرد.

 

وضع پالایشگاه ستاره امید بخش نیست

 

وی با اشاره به این‌که تا پایان امسال تعدادی از واحد‌های پالایشگاهی به تولید خواهد رسید در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه گیر‌های زیادی دارد و وضع آن امیدبخش نیست.

 

 

وزیر نفت مشکل پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مالی ندانست وگفت: این مشکلات بیشتر نابه‌سامانی مدیریتی است . در این پالایشگاه پول‌های زیادی خرج شده است اما بهره‌وری آن باید بهتر از این می‌بود.

 

وی با تاکید بر این‌که باید شدت انرژی را کاهش دهیم نه مصرف انرژی را، گفت: یکی از نشانه‌های در حال رشد بودن یک کشور افزایش مصرف انرژی است. اما آنچه که مهم است شاخص شدت انرژی است که مربوط می شود به مصرف انرژی در تولید.

 

 

وزیر نفت ادامه داد: برای کاهش شدت انرژی راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که تاسیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت یکی از آنها است. البته سازوکارهای خوبی در بودجه و قوانین برای این سازمان تعیین نشده است.

 

 

زنگنه از برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی، تولید خودروی کم‌مصرف، استفاده از وسائل گرمایشی کم‌مصرف و ساخت ساختمان‌های مناسب به عنوان راهکارهای کاهش شدت انرژی نام برد.

 

هدفمندی یارانه‌ها دم‌بریده اجرا شد

 

وزیر نفت در مورد سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه نیز گفت: هدفمندی یارانه‌ها دم‌بریده اجرا شد. مجلس هفتم ماده سوم برنامه‌ی چهارم توسعه کشور را خراب کرد؛ چرا که جان این قانون که بحث قیمت‌گذاری بود را گرفت. در این ماده اصلاح قیمت ها و راه‌ خرج کردن درآمد حاصل از آن دیده شده بود.

 

 

وی با بیان این‌که افزایش قیمت سوخت با وجود خودروهایی که مصرف سوخت آن بالا است، اجحاف به مردم است گفت: مجلس هفتم بسته قیمتی را حذف کرد بعد از آن هم بخشی از هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد به‌طوری که فقط به مردم پول‌ دادند و توجهی به تولید نشد.

 

نیاز به بازنگری در قانون هدفمندی یارانه‌ها

 

زنگنه تاکید کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم باید با مطالعه صورت گیرد و نمی توان عجولانه فقط رقم یارانه نقدی را افزایش داد چرا که در این صورت مردم از اجرای این قانون متضرر خواهند شد. با تورمی که ایجاد می شود بخشی از پول یارانه نقدی از دست مردم خارج می‌شود. به همین دلیل حتما با توجه به نتایج و تجربه که از اجرای مرحله‌ی اول آن به دست آمد باید در این قانون بازنگری صورت گیرد.

 

شرط زنگنه برای افزایش قیمت سوخت

 

وی در مورد نقش وزارت نفت در تعیین قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین گفت: وزارت نفت به عنوان عضوی از دولت در تعیین قیمت نقش دارد اما این نقش به صورت مستقل نیست.

 

 

وزیر نفت در مورد تعیین قیمت مناسب برای بنزین و گاز نیز گفت: بدون توجه به مسائل اجتماعی باید قیمت بنزین براساس قیمت فروش این فرآورده در منطقه و قیمت گاز براساس کمترین قیمت صادرات گاز کشور تعیین شود.

 

 

زنگنه البته این قیمت‌ها را مشروط دانست و توضیح داد: اگر قیمت بنزین بالای سه هزار تومان برای هر لیتر تعیین شود باید خودرویی تولید کنیم که قیمت آن رقابتی و مصرف سوخت آن پایین باشد، در غیر این صورت این قیمت ظلم به مردم است.

 

 

وی با تاکید بر این‌که دولت نگهدارنده‌ی تولید است نه خودروسازان اظهار کرد: به خاطر حمایت از تولید‌کننده نباید گرانفروشی کنیم.

 

 

وزیر نفت با اشاره به این‌که برای تولید خودروهای کم‌مصرف با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مذاکراتی صورت گرفته است، گفت: آقای نعمت‌زاده نیز همانند من معتقد است که باید خودروهای کم‌مصرف تولید شود البته این کار در کوتاه‌مدت انجام نخواهد شد بلکه تولید چنین خودروهایی سه تا چهار سال به طول خواهد انجامید.

 

 

زنگنه خودروی ارزان و بنزین گران را منطقی دانست و گفت: نباید خودرو گران و سوخت آن نیز گران باشد. در صورتی که خودرو ارزان تولید شود، خودورسازان مرتب خودروی بهینه‌تری را به بازار عرضه می‌کند که این هم موجب افزایش اشتغال می‌شود و هم کاهش مصرف سوخت.

 

 

به گفته وی قیمت خودرو باید رقابتی باشد البته با قیمت ارز آزاد نه ارز دولتی.

 

 

ویژگی‌های قرار‌داد‌های جدید نفتی

 

زنگنه در مورد اهداف تغییر در قرار‌داد‌های نفتی نیز گفت: این کار با هدف اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های پیر باید اجراشود؛ چرا که در قراردادهای بیع متقابل سنتی به افزایش ضریب بازیافت توجه نمی شد.

 

وزیر نفت با اعلام این‌که باید در قرار‌داد‌های جدید پیوستگی عملیات اکتشاف تا توسعه دیده شود تاکید کرد: در این قرار‌داد‌ها باید شرایط جذابی را نیز برای پیمانکار ایجاد کرد.

 

وی ادامه داد: این قرار‌داد‌ها باید چارچوب مشخصی داشته باشند اما برای همه مکان‌ها و مناطق یکسان نیست به‌طوری که مثلا در دریای خزر حاضریم امتیاز بیشتری را بدهیم و یا این‌که امتیاز‌هایی که در مناطق مرکزی با منطقه خلیج‌فارس داده می‌شود، متفاوت است.

 

 

زنگنه با تاکید بر این‌که باید از قرار‌داد‌ها و الگوهایی استفاده کنیم که با شرایط کشور سازوکار است، تاکید کرد: استفاده از الگوهایی مانند آنچه در کشور‌های شمال دریای خزر استفاده می‌شود مورد تایید نیست چون نیروی انسانی، مدیران و پیمانکاران ایرانی قابل مقایسه با توانایی‌های کشور‌های مورد نظر نیست. اما در هر حال باید توانایی‌های خودرا افزایش دهیم تا قادر به رقابت و صادرات خدمات صنعت نفت شویم.

 

دبیر کلی اوپک موضوعی بسیار فرعی است اما ...

 

وزیر نفت دستیابی به دبیر کلی اوپک را یک موضوع بسیار فرعی عنوان کرد و افزود: دستیابی به این سمت در تولید و ارتقاء جایگاه ایران و افزایش قیمت نفت نقشی ندارد اما این بدین معنی نخواهد بود که دیگران به ایران زور بگویند و حق طبیعی ما را نادیده بگیرند.

 

 

وی با اظهار این‌که تاکنون نگذاشته‌ایم کسانی که به ما ظلم کرده‌اند دبیر کل اوپک شوند شوند، تصریح کرد: مگر این که آنها علائمی به ما بروز دهند که نشان دهنده این باشد که که دیدگاهشان را نسبت به ما تغییر داده اند در غیر این صورت اگر روال گذشته باشد دلیلی ندارد که کوتاه بیایم.

 

از قیمت فعلی نفت حمایت می‌کنیم

 

وزیر نفت با تاکید بر این‌که قیمت فعلی نفت مناسب است و از آن حمایت می‌کنیم افزایش قیمت نفت را دارای دو اثر بلند‌مدت و کوتاه‌مدت دانست و توضیح داد: سیاست مدار‌ها حامی افزایش قیمت نفت هستند چرا که مشکلات آنها در کوتاه‌مدت برطرف می‌شود. اما متاسفانه هر وقت که قیمت نفت افزایش یافت ایران به دلایل مختلفی مانند تحریم و جنگ نتوانست تولید خود را افزایش دهد و سود بیشتری از این شرایط ببرد. این درحالی است که باقی کشور‌ها با افزایش قیمت نفت ثروت‌مند شدند.

 

 

زنگنه در مورد نقش بلند‌مدت افزایش قیمت نفت توضیح داد: در صورتی که قیمت نفت در بلند‌مدت افزایش یابد سهم اوپک در بازار‌های جهانی کاهش می‌یابد و نفت‌های گران‌تر اقتصادی و وارد بازار می‌شوند به‌طوری که تولید شیل‌گس و شیل‌اویل توسط آمریکا با نفت 100 دلاری اقتصادی اما با نفت 30 دلاری غیراقتصادی است.

 

 

وی با اشاره به این‌که با نفت 100 دلاری آمریکا تا سال 2020 از وارد‌کننده نفت به صادر‌کننده تبدیل خواهد شد، گفت: تحول عظیمی در بازار انرژی به دلیل نفت 100 دلاری ایجاد خواهد شد که برای ما پیام‌های زیادی خواهد داشت و حتی در ژئوپلوتیک منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت و مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد، چرا که آمریکا دیگر به کشور‌های منطقه وابستگی نفتی نخواهد داشت و در این شرایط بیشتر هند، چین و ژاپن به منطقه وابسته خواهند بود.

 

 

وزیر نفت با اشاره به این‌که غربی‌ها هیچ گاه در مقابل افزایش قیمت نفت مقاومت نکرده‌اند، گفت: دلیل اصلی آنها این است که با افزایش قیمت نفت شدت انرژی را کاهش و طرح‌های بهینه‌سازی را که به نفع محیط زیست است افزایش می‌دهند. هم‌چنین در چنین شرایطی آنها سعی می‌کنند به سوی جایگزین‌کردن این سوخت‌ها با انرژی‌های پاک باشند.

 

 

وی اظهار کرد: شانسی که ایران آورد این است که به دلیل حادثه هسته‌ای ژاپن در مقطعی کشور‌های اروپایی و ژاپن از ترس انرژی هسته‌ای از توسعه‌ی این نوع سوخت در کشور‌های خود دور شدند و به همین دلیل تقاضا برای انرژی‌های فسیلی افزایش یافت و شرایط ایران را بهتر کرد.

 

برخی از مشکلات نفت خودکرده است

 

وزیر نفت با تاکید بر این‌که باید از وضعیت پیش آمده استفاده کنیم، اظهار کرد: همه مشکلات به دلیل تحریم خارجی نیست بلکه برخی از این مشکلات خودکرده است.

 

 

وی ادامه داد: باید بخش خصوصی را قوی کنیم تا در آینده اقتصاد مدرنی داشته باشیم و اجازه ندهیم که دوباره به کارفرمای بزرگ تبدیل شود بلکه باید دولت به کار حاکمیتی خود بپردازد. همچنین با ایجاد فرصت‌های برابر موجب رشد ظرفیت‌های کشور شویم بدون این‌که به کسی رانت دهیم.

 

 

رانت نمی‌دهیم

 

زنگنه با اشاره به این‌که طبق اصل 44 قانون اساسی دولت نباید در واحد‌های پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، گفت: در دور جدید دولت در واحد‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بلکه فرصتی برابر فراهم می‌کند و این فرصت تنها به افراد با این عنوان که آدم‌های خوبی هستند داده نمی‌شود.

 

 

وزیر نفت با تاکید بر مالکیت عمومی توضیح داد: اگر قرار است 500 میلیون دلار توزیع شود، بهتر است بین هزار نفر توزیع شود تا دو نفر چرا که این‌گونه حمایت مردم نسبت به مردم افزایش می‌یابد ضمن آنکه مردم نسبت به تصمیم‌گیری‌های دولت حساس می‌شوند.

 

 

زنگنه با اشاره به این‌که در حال حاضر حجم درآمد‌های حاصل از پتروشیمی 20 میلیارد دلار است از افزایش این رقم به 40 میلیارد دلار خبر داد و گفت: برای دستیابی به این رقم علاوه بر استفاده از ظرفیت ملی باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که این بار بخش خصوصی مشخص کند چه چیزی می‌خواهد تولید کند.

 

 

وی با تاکید بر این‌که بخش دولتی هم نباید اجازه دهد کسی از رانت استفاده کند، افزود: این بسیار بد است که عده‌ای با استفاده از رانت دو ساله میلیاردر شوند. البته ثروت‌مند شدن عیبی ندارد. اما امکان آن باید برای همه فراهم شود.

 

 

وزیر نفت ادامه داد: برای این کار برنامه‌ی ویژه‌ای دارم به گونه‌ای که قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی باید متعادل و رقابتی تعیین شود. این کاری است که من باید انجام دهم و بیشتر از پنج _ شش ماه طول نخواهد کشید.

 

 

وی تصریح کرد: به فعالان بخش خصوصی در صنعت نفت اعلام کردیم که در خدمت شما هستیم اما از ما رانت نخواهید.

 

 

وزیر نفت ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند در صادرات نفت، ساخت پالایشگاه و تجهیزات کمک‌های بسیار زیادی بکند. به همین دلیل نباید برای انجام کارها بر حضور بخش دولتی تاکید شود.

 

 

زنگنه افزود: با وجود این‌که این همه فعالیت در پارس جنوبی توسط بخش دولتی انجام شده است، اما هنوز یک شرکت صادرات خدمات نداریم که باید با درست‌کردن قیافه و ظاهر این شرکت‌ها نسبت به صادرات خدمات اقدام کنیم.

 

به هر قیمت پالایشگاه نمی‌سازیم

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما مخالف پالایشگاه‌سازی هستید، توضیح داد: در صورتی که پالایشگاه توجیه اقتصادی داشته باشد دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد، اما ساخت پالایشگاه به هر قیمت را قبول ندارم البته اگر بخش خصوصی وارد این زمینه شود مشکلات حل می‌شود.

 

 

زنگنه افزود: در زمان وزارت خود طی برنامه‌ای مشخص کردم ظرفیت پالایشگاه نفت خام کشور تا سال 84 باید به دو میلیون بشکه در روز برسد.

 

 

وزیر نفت ساخت پالایشگاه با خوراک‌ نفت سنگین و میعانات گازی و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود را اقتصادی و در جهت رسیدن به برنامه‌ی مورد نظر برشمرد

 

 

 

ستاره از نان شب هم واجب‌تر است

 

وزیر نفت با اشاره به این‌که تا پایان امسال یا اوایل سال 93 تولید بنزین کشور افزایش خواهد یافت، اعلام کرد: این افزایش تولید از طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه بندرعباس و اصفهان خواهد بود.

 

 

زنگنه با تاکید بر این که ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نان شب هم واجب‌تر است، توضیح داد: با تکمیل این پالایشگاه روزانه 35 میلیون لیتر بنزین به ظرفیت تولید کشور افزوده و این موضوع موجب پایداری وضعیت می‌شود.

 

 

وی در مورد تکمیل این طرح پالایشگاهی نیز اظهار کرد: با توجه به این‌که وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس بسیار آشفته است، نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد، چرا که سهامداران آن نمی‌خواهند برای تکمیل آن پولی به طرح تزریق کنند به همین دلیل جلساتی با آنها نیز برگزار شود.

 

 

وزیر نفت با بیان این‌که تمام کارهای صورت گرفته در وزارت نفت اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، گفت: امیدواریم با اقداماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد توانایی امور خارجه برای مذاکره با دیگر کشور‌ها افزایش و فشار اقتصادی بر مردم کشور کاهش یابد.

 

 

مذاکره با بورس برای همکاری بیشتر

 

وی از مذاکره با مسوولان سازمان بورس کالا خبر داد و گفت: باید دید چقدر می‌توان از کمک این سازمان برای فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی استفاده کرد، هم‌چنین باید عرضه‌ی فرآورده در بورس را فعال‌تر کنیم.

 

ایجاد کمیته دائمی برای ارتباط با بخش خصوصی

 

زنگنه با اعلام این‌که یک کمیته دائمی برای ارتباط با بخش خصوصی تشکیل شده است، گفت: جلسات این کمیته دو ماه یکبار برای تبادل‌نظر برگزار خواهد شد. هم‌چنین قرار است آنها برای این تشکیل این کمیته‌ اساسنامه‌ای را تنظیم کنند.

 

 

به گفته زنگنه در این کمیته تعدادی از معاونین و مسوولان صنعت نفت با اعضای اتاق تبادل نظر می‌کنند و بخش خصوصی پیشنهادهای خود را برای تسریع در روند توسعه‌ی صنعت نفت ارائه خواهد کرد.

 

آینده ایران بیمه می‌شود اگر ...

 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که باید درآمد های نفتی در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری شود، گفت: معتقدم که چاره‌ای نداریم که از نفت از امور جاری استفاده کنیم. البته طبق سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه‌ی پنجم توسعه کشور باید وابستگی بودجه جاری به نفت کاهش یابد و این درآمد در بودجه عمرانی مصرف شود.

 

 

وی با اظهار این‌که در مقطعی مجبوریم درآمد‌های نفتی را صرف بودجه جاری کنیم، گفت: البته برای آنکه اختصاص درآمد‌های نفت بودجه جاری کم شود، باید بتوانیم حجم اقتصاد کشورو تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم.

 

 

زنگنه افزود: به‌طور مثال اگر در یک اقتصاد 400 میلیارد دلاری، 150 میلیارد دلار آن درآمد حاصل از نفت باشد، این اقتصاد متأثر از درآمد‌های نفتی خواهد بود اما اگر حجم اقتصاد کشور به 1500 میلیارد دلار برسد حتی اگر 200 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم، رقم تاثیر‌گذاری نخواهد بود.

 

 

وزیر نفت با تاکید بر این‌که باید حجم اقتصاد کشور را به کمک نفت بزرگ کنیم، گفت: در این شرایط حتی اگر قیمت نفت کاهش یابد باز هم در اقتصاد کشور موثر نخواهد بود.

 

 

زنگنه با تاکید بر این‌که باید درآمد‌های نفتی در تولید با بازگشت مالی سرمایه‌گذاری شود، یادآور شد: این کار باید توسط بخش خصوصی واقعی انجام شود. بخش خصوصی واقعی نیز یعنی این‌که به اشخاص حقیقی منتهی شود حتی در صورت این‌که شخص حقوقی این کار را انجام می‌دهد باید در انتها این بخش حقوقی به بخش حقیقی منتهی شود. در واقع با این کار آینده‌ ایران بیمه خواهد شد.

۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۰:۵۸
تعداد بازدید : ۱,۱۰۷