قائم مقام وزیر بازرگانی: پاسخ سوالات سازمان جهانی تجارت آماده ارسال شد

قائم مقام وزیر بازرگانی: پاسخ سوالات سازمان جهانی تجارت آماده ارسال شد
قائم مقام وزیر بازرگانی: پاسخ سوالات سازمان جهانی تجارت آماده ارسال شد
' سید مسعود موحدی ' در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: پس از پایان یافتن این بخش از کار در کارگروه تخصصی(معاونان وزرای اقتصادی ) ، پاسخ ها به کارگروه اصلی شامل وزرای اقتصادی و وزیر خارجه ارسال می شود تا فرایند الحاق وارد مرحله بعدی گردد.
وی گفت: پس از اعلام نظر نهایی وزرا که بعید به نظر می رسد مدت زمان زیادی را به خود اختصاص دهد ، امید می رود پاسخ ها تا آخر اردیبهشت ماه آماده شود .همزمان ترجمه آن نیز به زبان انگلیسی به پایان می رسد و پس از آن به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال گردد.
معاون امور بین الملل درباره پیش بینی خود از تعداد پرسش هایی که ممکن است برای ایران ارسال شود ، گفت: این احتمال وجود دارد که تعداد پرسش های دریافتی به چند هزاربرسد .
وی با بیان اینکه احتمال دارد ، دبیرخانه سازمان جهانی تجارت درمرحله بعدی علاوه بر ارسال پرسش های جدید از پاسخ های مرحله اول نیز سوالاتی را داشته باشد ، افزود: در باره تعداد پرسش هایی که ممکن است از ایران بشود هیچ حد ومرزی را نمی توان قائل شد .
موحدی گفت : در فرایند الحاق به سازمان جهانی تجارت از برخی کشورها همچون چین و روسیه ، به ترتیب بیش از پنج و سه هزار پرسش مطرح شد .
قائم مقام وزیر بازرگانی در ادامه گفت : پس از به پایان رسیدن سوالات و دریافت تصویر روشنی از رژیم تجاری ایران توسط کشورها‌،‌ مذاکرات الحاق آغاز می‌شود‌.
‌جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه 84 به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در‌آمد‌ و برای آغاز روند الحاق کشورمان به این سازمان باید ابتدا گزارش رژیم تجاری ارایه می‌گردید.
رژیم تجاری ایران که تمامی پرسش ها از آن اقتباس می شود ، برای پیوستن به WTO شامل 105 سرفصل است که در آن واقعیت‌های موجود قوانین و مقررات کشورمان را به تصویر کشیده است. این گزارش در دولت دهم به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال شد.
اعضای گروه کاری الحاق ایران،نخستین سری پرسش های خود را مشتمل بر697 سوال در سی ام بهمن سال 88 از طریق دبیرخانه به وزارت بازرگانی ارسال کردند که از آن پس این وزارتخانه با همکاری 55 دستگاه ذیربط پاسخگویی مکتوب به پرسش ها را آغاز کرد .
‌‌روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ممکن است حداقل هفت سال به طول بیانجامد.
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۰۹
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۱