باک‌های بنزین حاوی ۳۵درصد متانول در معرض خطر انفجار

باک‌های بنزین حاوی ۳۵درصد متانول در معرض خطر انفجار
مرکز پژوهشهای مجلس، ابعاد مختلف استفاده از ترکیب بنزین حاوی ۳۵ درصد متانول را بررسی کرد و هشدار داد: استفاده از متانول در بنزین منجر به مشکلات فراوانی در سامانه سوخت رسانی خودرو شده که ممکن است موجب نشت بنزین و انفجار شود.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به سوخت های جایگزین در شبکه حمل و نقل شده است و کشورهای مختلف نیز به صورت جدی توسعه و کاربرد این سوخت ها را در دستور کار قرار داده اند.

یکی از مهمترین سوخت های جایگزین، سوخت های الکلی اند. متانول نیز جزء گروه الکل هاست و در سال های اخیر ، علاوه بر استفاده از آن در تولیدMTBE ، به طریق دیگر نیز در تولید سوخت به کار می رود. تولید مستقیم بنزین از متانول نیز به عنوان افزودنی به بنزین سابقه تحقیقاتی بسیار زیادی در صنعت خودرو و سوخت دنیا دارد. این ماده به نسبت های مختلف با بنزین، اختلاط و در موتورهای اشتعال جرقه ای استفاده شده است. اختلاط متانول با بنزین تا حدی از مونواکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته کم می کند، اما در مقابل اکسیدهای نیتروژن که امکان کاهش آن ها در موتور به مراتب سخت تر از دو آلاینده دیگر است به شدت افزایش می یابد.

همچنین استفاده از متانول در بنزین منجر به مشکلات فراوانی در سامانه سوخت رسانی خودرو شده که ممکن است خطرات جدی نظیر نشت بنزین و انفجار آن را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این‌، موضوع وجود متانول در بنزین منجر به خوردگی قطعات موتور می شود و آلایندگی و عملکرد موتور و خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
علاوه برآثاری که سوخت حاوی متانول بر سیستم سوخت رسانی و موتور خودرو دارد، بخارات ناشی از متانول تاثیرات مخربی بر سیستم تنفسی انسان دارد و می تواند خطرات جدی برای سلامت انسان داشته باشد. لذا اگرچه مزایای متعددی برای سوخت متانول وجود دارد ، ولی به دلایل عدیده ای کاربرد این نوع سوخت در خودروهای داخل کشور و توزیع گسترده آن منطقی به نظر نمی رسد.
در پایان این گزارش آمده است: متانول ماده ای شیمیایی و استراتژیکی است که پس از آمونیاک بیشترین حجم از تولید گاز طبیعی را به خود اختصاص می دهد. ضمن این که ماده اولیه بسیاری از فرآورده های پایین دستی صنعت پتروشیمی محسوب می شود. علاوه بر این، استفاده سوختی از متانول به عنوان نوعی الکل نیز در دنیا مطرح است.

در واقع به دلیل اینکه متانول حاوی اکسیژن است، در صورت افزودن به بنزین موجب افزایش ویژگی آرام سوزی آن خواهد شد، کما این که در حال حاضر نیز به عنوان ماده اولیه تولید MTBE، که ماده افزودنی بهبود خواص بنزین است، کاربرد دارد. اما استفاده مستقیم از ترکیبات متانول و بنزین نیازمند تمهیدات خاصی در خودروهای در حال تردد و سامانه توزیع سوخت است.

۹ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۴۵
تعداد بازدید : ۸۰۴