ضرورت همسان سازی قیمت خوراک های پتروشیمی

ضرورت همسان سازی قیمت خوراک های پتروشیمی
دلیل افزایش قیمت ناگهانی خوراک های پتروشیمی اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش قیت ها در سطح جامعه بین المللی عنوان شده است.
موید حسینی صدر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان این که افزایش نرخ خوراک های پالایشگاه مشکل بزرگی است، اظهار داشت: نیازمند رسیدگی و تجدید نظر در خصوص افزایش قیمت ها هستیم تا تعال در نرخ این خوراک ها در بازار ایجاد شود.

خوراک های پتروشیمی به چند دسته تقسیم می شوند؟
در پتروشیمی خوراک ها به دو گروه خوراک های مایع و خوراک های گازی دسته بندی می شوند.خوراک های مایع شامل نفتا، نفت سفید ،میعانات گازی و غیره هستند که در عسلویه به تولید و بهره برداری می رسند و قیمت گذاری این دسته از خوراک ها به میزان 95 در صد نرخ فوب خلیج فارس در نظر گرفته می شود.
خوراک های گازی شامل اتان ،متان ، گاز های غنی ،ترکیبا ت 4 کربنه و 6 کربنه و ... است .

در حال حاضر نرخ کدام دسته از خوراک ها افزایش یافته است؟
آمار نشان می دهد که خوراک مایع با افزایش نرخ شدیدی مواجه نبوده است اما متاسفانه نرخ خوراک گازی با افزایش چشم گیری رو به رو بوده که منجر به اعتراض پترو شیمی ها شده است.

آیا در خصوص کاهش و تثبیت قیمت خوراک گازی تدبیری اندیشیده است؟
در این خصوص مذاکراتی با وزیر نفت صورت گرفته و مقرر شده است که در اسرع وقت با تشکیل یک کار گروه جلسه ای برای رفع این معضل بر گزار شود و امید می رود تا با پیشنهاد یک نرخ معقول و منصفانه از ضرر بیشتر پتروشیمی ها جلو گیری شود.

آیا تا کنون در خصوص کاهش نرخ خوراک های گازی مصوبه ای ارائه شده است؟
بله در حال حاضر لایحه همسان سازی قیمت خوراک ها را در دستور برنامه داریم که بر اساس این لایحه تعادل در استفاده از خوراک گاز و مایع در دستور کار پتروشیمی ها قرار خواهد گرفت. چرا که در حال حاضر بیشتر سرمایه گذاران استفاده از خوراک گازی را با خوراک مایع ترجیح می دهند و طبق این لایحه سرمایه گذاران از این اعمال ارجحیت خوراک گازی بر مایع منع خواهند شد.
۱۱ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۱۷
تعداد بازدید : ۹۵۱