بازار پتروشیمی تحت فشارهای روانی

بازار پتروشیمی تحت فشارهای روانی
طی هفته گذشته هیاهو پیرامون حمله به سوریه تنها برنوسانات قیمت نفت تاثیرگذار نبوده، بلکه بازار محصولات پتروشیمی نیز در پی تلاطمات عرصه سیاسی و شکنندگی قیمت نفت، در سردرگمی و انتظار به سر می‌برد.
این در حالی است که به گفته کارشناسان به رغم محدود بودن عرضه‌ها در مقایسه با گذشته، بورس کالا شاهد بهبود نسبی تقاضا بود به نحوی که برخی کالاها با سقف رقابتی معامله شدند. به گفته فعالان بازار، احتمال افزایش قیمت‌ها در روزهای پیش رو مهم‌ترین دلیل خریدهای این محصولات بوده است.
به نظر می‌رسد اتفاقات هفته اخیر منطقه و تاثیر آن بر قیمت‌های جهانی به‌ویژه قیمت نفت خام سبب افزایش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در سطح جهان شده است که این موضوع اثر خود را در قیمت محصولات نهایی نمایش می‌دهد. در نتیجه باتوجه به اینکه مکانیزم قیمت‌گذاری در کشور بر اساس قیمت‌های جهانی است، در هفته پیش رو باید شاهد افزایش قیمت باشیم که این مساله در عرضه‌های روز سه‌شنبه رصد خواهد شد. همچنین با فرا رسیدن فصل مصرف برخی از محصولات پتروشیمی، خصوصا محصولات پلیمری نیاز به این محصولات افزایش می‌یابد که این امر قیمت این قبیل محصولات را نیز با افزایش روبه‌رو خواهد کرد. این در حالی است که هنوز برخی مشکلات مانند عرضه کم محصولات نسبت به سال گذشته و عدم برنامه‌ریزی بلندمدت تولید باعث شده‌اند بهبودی فزاینده را در بازار این محصولات شاهد نباشیم.
به گفته فعالان بازار، انتشار آمار و اطلاعات مبنی بر رشد منفی اقتصاد کشور به میزان 4/5 درصد،
نشان می‌دهد که بخش تولیدی کشور وضعیت خوبی ندارد و با توجه به وزن صنعت پتروشیمی در صنایع و رشد اقتصادی به عنوان بخش مهمی از تولید کشور، خود گواه این است که این صنعت با مشکلات بی‌شماری مواجه است؛ هرچند این موضوع از جانب کاهش صادرات نیز قابل بررسی است. زیرا محدودیت‌های موقتی در صادرات و تغییرات مداوم مقررات در گذشته سبب وارد آمدن ضربات سنگینی بر پیکره این صنعت شده است، به گونه‌ای که تولیدکنندگان این محصولات انگیزه کافی برای افزایش و بهبود تولید، به دلیل مشخص نبودن تغییرات آتی از دست داده اند. با این حال معامله‌گران نسبت به آینده با توجه به کاهش حباب روانی خوش‌بین هستند و امید آن دارند که با تحقق وعده‌های دولت جدید برای رفع مشکلات صنایع پتروشیمی کشور و عرضه مناسب محصولات، همچنین ثبات در قیمت‌گذاری، بازار محصولات به‌طور کامل از رکود خارج شود.

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۳۲
تعداد بازدید : ۸۷۷