صادرات اتحادیه‌ صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به 12 میلیارد دلار رسید

صادرات اتحادیه‌ صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به 12 میلیارد دلار رسید
با حضور شرکت بازرگانی پتروشیمی در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حجم صادرات این اتحادیه در سال گذشته به 12 میلیارد دلار رسید.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره اعلام کرد: عمده فرآورده های اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات پتروشیمی، گاز، روغن، انواع قیر و پارافین است که این اتحادیه توانسته است با اختصاص 50 درصدی حجم صادرات غیرنفتی به خود، در آخرین تغییرات، حجم صادرات انواع فرآورده خود را به 12 میلیارد دلار افزایش دهد.

نیما اسلامی عمده اهداف اتحادیه در سال جاری را اعزام هیئت های تخصصی به دیگر کشورها و دعوت از هیئت های تخصصی آنان برای بحث و تبادل نظر و تجارب و شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور در جهت گسترش ارتباطات، معرفی اعضای اتحادیه و پتانسیل های صادراتی اعضا خواند.

وی با تاکید بر این که رویکرد اتحادیه در سال جدید، روان سازی تجارت برای اعضاست، افزود: اصلاح بخش نامه ها و آیین نامه هایی  که سبب کند شدن روند صادرات می شود، از دیگر برنامه های ما در سال جدید خواهد بود تا اعضا بتوانند با فراغ بال به امور صادراتی و گمرکی پرداخته و روند صادرات فرآورده ها برای آنان آسان شود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این که بحث جابه جایی پول در حوزه صادرات، یکی از چالش های اصلی فراروی اعضای اتحادیه است، گفت: البته می کوشیم با راهکارهای متفاوتی این مشکل را از سر راه برداریم، اما مشکلاتی که بر سر انتقال و جابه جایی پول در این حوزه وجود دارد، برای اعضا هزینه بر و انرژی بر است و امیدواریم به زودی این مشکل نیز برطرف شود.

نیما اسلامی با ابراز خوشحالی از تعامل مثبت دولت با اتحادیه در بحث هدفمندی یارانه ها گفت: مسائلی فراروی صادرکنندگان و شرکت های بزرگ در زمینه هزینه های هنگفت انرژی وجود داشت که خوشبختانه دولت با اقدام هایی نظیر اعطای تخفیف ها، تسهیلات و نیز امکان پرداخت اقساطی هزینه ها، تا حد زیادی این مشکل را از سر راه اعضای اتحادیه برداشت.

وی یکی از مهم ترین خواسته های صادرکنندگان بخش خصوصی در حوزه فرآورده های نفتی را تعامل بهتر با بدنه دولت و سازمان های موثر دیگر در حوزه ترانزیت، سوآپ، گمرگ و استانداردسازی ها خواند و افزود: برای مثال سازمان توسعه تجارت با در اختیار قراردادن اطلاعات موجود بازارهای هدف، برای اعضای اتحادیه کمک موثری در جهت توسعه کشورهای هدف اتحادیه خواهد کرد.

اسلامی با اعلام این که هم اکنون بازار کشورهای آفریقایی، آسیای دور، چین، هند و ویتنام در کنار کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان به عنوان کشورهای هدف اتحادیه صادرکنندگان اتحادیه قرار گرفته اند، گفت: در کشورهای اروپایی نیز، زمینه خوبی در جهت توسعه صادرات فرآورده های وجود دارد که در صورت به روزسازی استانداردهای محصولات و حل مشکل هزینه های حمل و نقل، در زمینه صادرات به این کشورها نیز فعال خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها توانست یکی از مهم ترین چالش های حوزه صادرات، یعنی قاچاق سوخت را تا حد زیادی کاهش دهد، گفت: آزادسازی قیمت ها تا حد زیادی در کاهش این پدیده موثر و کمک فراوانی به صادرکنندگان شده است تا در فضایی سالم به فعالیت های اقتصادی خود بپردازند.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۰:۳۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۸