امنیت انرژی در منطقه محور نخستین مذاکرات گازی زنگنه

امنیت انرژی در منطقه محور نخستین مذاکرات گازی زنگنه
دیدار وزیر نفت ایران و رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید دو طرف بر تأمین مطلوب امنیت انرژی در منطقه صورت گرفت و دو طرف اعلام آمادگی کردند تا تبادلات انرژی بین دو کشور افزایش یابد.
در حالی که تولید سالانه گاز ترکمنستان به بیش از 60 میلیارد مترمکعب در روز رسیده، این کشور ایران را به عنوان یکی از مهمترین مشتریان گاز خود به شمار می آورد.

طی سالهای گذشته متوسط واردات گاز ایران از ترکمنستان روزانه 20 تا 25 میلیون مترمکعب در روز بود اما در روزهای پیک مصرف زمستانه گاز در ایران، میزان واردات گاز از این کشور رکورد 40 میلیون مترمکعب در روز را نیز به ثبت رسانده است.

اما در طی سالهای گذشته 3 مرتبه در میانه زمستان گاز وارداتی از ترکمنستان بدون اعلام قبلی از سوی مسئولان این کشور قطع شده و تأمین مطلوب گاز در شمال ایران را با چالش های اساسی مواجه کرده بود.

در نخستین بار در زمستان 86، قطع گاز وارداتی از ترکمنستان، برخی از هموطنانمان را در میانه زمستان این سال در شمال کشور به کام مرگ کشاند. اگرچه در دو نوبت بعدی و حتی مواقع افت فشار گاز وارداتی این کشور به ایران، مدیران نفتی کشور موفق به کنترل اوضاع شدند اما این مسائل از دیپلماسی ضعیف ایران در این تجارت منطقه ای انرژی حکایت داشت.

بیژن نامدار زنگنه در پایان سومین هفته کاری خود مقصد نخستین سفر خارجی را کشور ترکمنستان انتخاب کرد تا از سهم گاز ترکمنستان در تأمین سوخت شمال کشور اطمینان حاصل کند.

وزیر نفت که عصر روز پنجشنبه (14 شهریور) به همراه هیئتی پارلمانی تهران را به مقصد عشق آباد ترک کرده بود، در دو روز گذشته مذاکراتی با مقامات ارشد کشور ترکمنستان داشت.

طبق اخبار رسیده از عشق آباد، وزیر نفت ایران در دیداری با همتای ترکمنستانی خود، در دیداری با اعضای پارلمان این کشور و همچنین در دیداری با رئیس جمهور ترکمنستان ابعاد مختلف همکاری های دو کشور را در حوزه انرژی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

محوریت این مذاکرات، برقراری مطلوب امنیت انرژی در منطقه با افزایش همکاری های دو کشور بوده است. در این میان مقامات ترکمنستانی ابراز تمایل کردند تا صادرات برق و گاز این کشور به ایران افزایش یابد و از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در بخش های مختلف ساخت پالایشگاه و دیگر پروژه های عمرانی به این کشور اعلام آمادگی کردند.

پیگیری خبرنگار تسنیم از وزارت نفت حاکی از این است که واردات گاز ایران از ترکمنستان تا زمان نهایی شدن طرح جامع انرژی کشور، تعیین سهم گاز در سبد انرژی و جایگزینی مناسب منابعی مطمئن با سوخت گاز برای تأمین بخشی از انرژی استانهای شمالی و شمال شرق کشور ادامه دارد و پس از آن، خرید گاز از ترکمنستان به سوی تجارت سوآپ و ترانزیت هدایت می شود.

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۰۱:۲۵
تعداد بازدید : ۸۸۲