انتصابات نفتی: حرکت بر لبه تیغ

انتصابات نفتی: حرکت بر لبه تیغ
نزدیک به یک ماه از وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه می گذرد . همه کارشناسان و خبرگان صنعت نفت منتظرند ببینند بیژن زنگنه مردان نفتی خود را چگونه می چیند. در این مدت با آنکه تعداد انتصاب های این وزارتخانه کم بوده است اما نگاهی به منصوبان جدید زنگنه نشان می دهد که نگاه زنگنه به صنعت نفت، ساخت یک وزارتخانه قدرتمند است تا بتواند در عرصه داخلی و خارجی قد علم کند .
۱- سیدکاظم وزیری هامانه – قائم مقام
وزیری هامانه در صنعت نفت شناخته شده است. او را نفتی ترین فردی می دانند که مسولیت در رده های بالای این صنعت داشته است . خودش یکبار گفته بود در زمان وزارتش که به اوپک رفته بود ، وزیر نفت عربستان، علی النعیمی ، به او گفته بود که در میان وزیران نفت اوپک " من و تو کارمان را از نفت شروع کرده ایم ." وزیری هامانه که یک دوره دو ساله وزارت را هم در دولت احمدی نژاد تجربه کرده است ، اکنون سمت قائم مقامی وزیر را دارد تا او را در چالش عظیمی که پیش روی صنعت نفت است راهنمایی کند.
۲- منصور معظمی
از اولین انتصابات زنگنه بوده است . سرپرست امور بین الملل وزارت نفت که وظیفه خطیر ارتباط با شرکت های بین المللی را هم داراست .در سابقه منصور معظمی می توان از برنامه ریزی پتروشیمی یافت تا سفارت در برزیل .
۳- حمیدرضا عراقی
در حال حاضر او را جوانترین فرد منصوبی زنگنه می دانند . مدیرعامل شرکت ملی گاز در این مقطع، مسولیت بزرگی بر دوش دارد . تامین گاز زمستانی منازل و صنعت از خطیرترین وظیفه این مدیریت است .
۴- عباس شعری مقدم
از مدیران کارکشته صنعت پتروشیمی کشور است . می گویند موی خود را در این صنعت سفید کرده است . اگر هامانه از قدیمی های نفت است ، شعری مقدم هم از سابقون پتروشیمی است . نگاه ویژه شعری مقدم به پتروشیمی، دل کارکنان این بخش از صنعت نفت را شاد کرده است .

در حال حاضر این افراد در کنار بیژن زنگنه بدنبال توسعه و بازسازی صنعت نفت هستند . با آنکه هنوز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش منصوب نشده است اما پیش بینی می شود در این بخش از صنعت نفت هم فردی منصوب خواهد شد که بتواند توسعه پالایش و پخش را رقم بزند . اکنون مصرف بنزین بنا برآخرین آمار ۷۵ میلیون لیتر در روز است که به نظر می آید با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور کشور به سمت واردات بنزین هم گام بردارد؛ از این رو انتخاب فردی که بتواند مصرف را کاهش دهد یا توسعه پالایشی را گسترش دهد از مهمترین چالش های پیش روی زنگنه است .
۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ۰۱:۱۰
تعداد بازدید : ۸۴۰