آخرین وضعیت ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی/ صادرات LNG به‌جای نفت در شرایط تحریم

آخرین وضعیت ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی/ صادرات LNG به‌جای نفت در شرایط تحریم
عضو هیات مدیره شرکت مایع سازی گاز طبیعی با بیان اینکه ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی برای انجام بازنگری کند شده است، یکی از راهکارهای درآمدزایی کشور در شرایط تحریم نفت را صادرات LNG اعلام کرد و گفت: فاز اول این طرح با 700 میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد.
علی خیراندیش امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت کارخانه ایران ال.ان.جی گفت: هم اکنون پیشرفت اجرایی این پروژه گازی به بیش از 65 درصد رسیده است اما عملا از سال گذشته تاکنون به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی توسط سهامداران، عملیات اجرایی با کندی پیش می رود.

این عضو هیات مدیره شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران همچنین درباره تعلیق ساخت این طرح تولید LNG، تصریح کرد: هم اکنون سهامداران قصد بازنگری و ارزیابی مجدد اقتصادی و فنی در اجرای این طرح عظیم گازی را دارند.

مدیرعامل سابق شرکت مایع سازی گاز طبیعی با تاکید بر اینکه سیاست سهامداران این طرح در شرایط فعلی بازنگری و ارزیابی مجدد فنی و اقتصادی در جرای پروژه ایران LNG است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود با تکمیل مراحل ارزیابی امکان ساخت و تکمیل واحدهای مختلف این طرح عظیم ملی شتاب پیدا کند.

ایران با 700 میلیون یورو صادرکننده LNG می‌شود

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مهر که تتاکنون چند میلیارد دلار برای ساخت و تکمیل این پروزه گازی سرمایه‌گذاری شده است، توضیح داد: تاکنون حدود دو میلیارد دلار منابع مالی در این طرح هزینه شده اما میزان کار انجام شده به مراتب بیش از دو میلیارد دلار است.

وی با یادآوری اینکه برای تکمیل فاز اول و آغاز تولید زودهنگام LNG به حدود 700 میلیون یورو منابع مالی نیاز است، افزود: به عبارت دیگر با تامین منابع مالی و تحویل برخی از کالاها از سازندگان داخلی و خارجی امکان آغاز تولید زودهنگام LNG فراهم خواهد شد.

صادرات LNG به جای نفت در شرایط تحریم

خیراندیش در پاسخ به سوال دیگر مهر که در شرایط فعلی با توجه به تحریم صادرات نفت، چه استدلال و توجیهی برای صادرات LNG وجود دارد، گفت: ماهیت صادرات و بازار نفت خام با LNG تفاوت‌های قابل توجه ای دارد به طوری‌که برخی از محدودیت‌های صادرات نفت برای LNG وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با بیان اینکه در فروش نفت معمولا یک پالایشگاه به فرمول خاضی از نفت شامل سبک، سنیگن و یا نیمه سنگین وابستگی پیدا می کند، تصریح کرد: از این رو پالایشگاه های نفت در جهان را بر حسب ویژگی های خاص یک یا چند نوع نفت خام احداث می کنند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اما چنین محدودیتی برای صادرات LNG وجود ندارد، اظهار داشت: یک محموله LNG در هر صنعت، کارخانه، پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی قابلیت استفاده را دارد و از این رو بر خلاف نفت، مشتریان یک محموله LNG متعدد و گسترده هستند.

کسب 2 میلیارد دلار درآمد گازی

خیراندیس همچنین در پاسخ به این سئوال مهر که اگر فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی راه‌اندازی می شد چقدر درآمد نصیب کشور می شد، بیان کرد: در کارخانه ایران ال.ان.جی اگر فاز ا.ول با ظرفیت حدود 5 میلیون تن LNG راه اندازی می شد سالانه 4.5 تا حدود 5 میلیارد دلار با قیمت فعلی بازار درآمدزائی به همراه داشت.

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۰۶
تعداد بازدید : ۹۲۲