اصلاح ساختار قراردادهای نفتی هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد

اصلاح ساختار قراردادهای نفتی هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد
اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با هدف افزایش بازیافت و تسهیل در جذب سرمایه پیمانکاران داخلی و خارجی هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد.
مهندس بیژن نامدار زنگنه در گفت و گو با خبرنگار شانا، با اعلام این که پیوستگی عملیات اکتشاف تا توسعه و ایجاد شرایط جذاب برای پیمانکاران داخلی و خارجی از دیگر اهداف این اصلاح است، گفت: در سال های گذشته قراردادهایی در زمینه اکتشاف داشتیم که به دلیل اشکال ساختاری در قرارداد، نیاز به اصلاح دارد.

وی اظهار داشت: در نشست نخست با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز تکامل بخشی به ساختار قراردادهای نفتی مطرح شد، از این رو تلاش می شود با همکاری سه جانبه دولت، وزارت نفت و کمیسیون انرژی، ساختار قراردادها بهبود یابد.

زنگنه با بیان این که باید قراردادها جاذبه کافی برای پیمانکاران و شرکت ملی نفت داشته باشد، گفت: استفاده از قراردادهای نفتی اصلاح شده برای ایران - که میدان هایی با عمر بالا دارد - ضروری است.

وی در مورد اجرای پروژه های جدید در صنعت نفت گفت: بخشی از این پروژه ها در میدان های اصلی ایران که عمر بالایی دارند با تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت نفت و گاز اجرا خواهد شد و تصمیم دارم با اصلاح قرار دادهای نفتی بیش از ١٠ پروژه از این دست را در اولویت کاری خود قرار دهم.

به گزارش شانا، وزیر نفت اخیرا دستور ویژه‌ای برای پیگیری اصلاح ساختار قراردادهای نفتی در کشور با جلب همکاری همه صاحب‌نظران و دعوت از شرکت‌های معتبر نفتی داخلی و خارجی برای بیشینه‌سازی منافع ملی صادر کرده است.

بر اساس همین گزارش، در اواسط دهه ٧٠ در دوران صدارت مهندس بیژن نامدار زنگنه با تغییراتی در شکل و شرایط قراردادی در حوزه بالادستی صنعت نفت، قراردادهای زیادی امضاء و اجرایی شد، که از آن میان می توان به انعقاد حدود ٤٠ قرارداد به شیوه بای بک (بیع متقابل) به ارزش بیش از ٣٠ میلیارد دلار اشاره کرد که همه این قراردادها به سرانجام رسید.
۲۹ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۱۱
تعداد بازدید : ۹۰۸