وجود منابع شیل اویل در ایران/ برداشت نفت از شیل‌اویل‌ اوپک را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وجود منابع شیل اویل در ایران/ برداشت نفت از شیل‌اویل‌ اوپک را تحت تاثیر قرار می‌دهد
استاد زمین شناسی دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: برداشت نفت از اویل شیل ها می تواند اوپک را تحت تاثیر قرار دهد.
خضرلو  افزود: اویل شیل ها سنگ هایی هستند که فضای خالی آن ها بسیار زیاد است و مقدار قابل توجهی نفت در آن ها قرار دارد اما روش های موجود برای برداشت نفت آن ها فعلا پرهزینه است.

وی تصریح کرد: برداشت نفت از اویل شیل ها با شیوه های رایج امکان پذیر نیست و برای این کار باید در معرض حرارت های بالای 100 درجه قرار بگیرند که در این حالت نیز تمام نفت موجود در آن ها آزاد نمی شود.

 این استاد زمین شناسی ادامه داد: استفاده از اویل شیل ها با قیمت فعلی نفت که بالای 100 دلار است به‌صرفه است، اما برداشت نفت از این منابع قیمت آن را کاهش خواهد داد، اگر روزی اطمینان حاصل شود که قیمت نفت کاهش قابل توجهی نخواهد داشت استفاده از این منابع اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.

 خضرلو ضمن اعلام این که بیشترین منابع اویل شیل جهان متعلق به کشورهای امریکا، کانادا و چین است، اظهار کرد: با توجه به این که خاورمیانه قسمت کم عمق دریاهای قدیم بوده، این منابع به صورت پراکنده در آن وجود دارند.

 وی خاطرنشان کرد: منابع اصلی اویل شیل ایران در قم و خراسان شمالی که زمانی قسمت های نسبتا عمیق تر دریا بوده اند و یا فرونشینی در آن ها صورت گرفته، قرار دارند.

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ ۲۳:۲۱
ایسنا |
تعداد بازدید : ۹۷۶