ورود یک محصول کمیاب به سبد نفت ایران/ رونمایی از جانشین جدید طلای سیاه

ورود یک محصول کمیاب به سبد نفت ایران/ رونمایی از جانشین جدید طلای سیاه
همزمان با سیاست وزارت نفت برای متنوع سازی سبد تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آثار تحریم نفت ایران، برای نخستین بار تولید یک محصول کمیاب و پرمصرف نفتی در پالایشگاه‌های کشور آغاز شد./ سه شنبه
یکی از سیاست‌های ایران پس از تحریم نفت، متنوع سازی سبد صادرات نفت و فراورده های نفتی بوده است.

پیش بینی می شود با صادرات فرآورده‌های ویژه نفتی همچون انواع سوخت هواپیما و بالگرد، حلال‌ها، ایزوفید، ایزوماکس و انواع پارافین در کنار محصولات عمده نفتی همچون نفتای سبک و سنگین، گاز مایع، انواع گریدهای نفت کوره و گوگردهای گرانول بتوان کسری بخشی از درآمدهای نفتی جبران شود.

از این رو از سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بهینه‌سازی، توسعه و بهبود فرآیند، علاوه بر افزایش تولید محصولات سنتی نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت سفید و گاز مایع، چندین محصول جدید و ویژه نفتی هم وارد سبد نفت کشور شده است.

در این بین می توان به محصولاتی همچون پروپیلن، بنزین انواع بالگرد، هواپیماهای مسافربری، سم پاشی، آموزشی و سوخت جت اشاره کرد که منجر به متنوع سازی سبد فرآورده‌های نفتی ایران هم شده است.

همزمان با متنوع سازی سبد تولید محصولات نفتی کشور، بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل با حذف و یا کاهش میزان گوگرد، افزایش درجه آرام سوزی همچون ارتقای عدد اکتان، حذف برخی از ترکیبات حلقوی و آروماتیک شیمیایی همچون "بنزن" از دیگر سیاست‌های کلان توسعه صنعت پالایش نفت ایران است.

علاوه بر توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود نفت، از سالجاری ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروپالایشگاهی هم در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.

بر این اساس فروردین ماه سالجاری اولین پتروپالایشگاه ایران با ظرفیت تولید روزانه یک تا 1.2 میلیون لیتر پروپیلن در پالایشگاه شازند راه‌اندازی شد و تا چند روز آینده دومین پتروپالایشگاه کشور هم در حاشیه پالایشگاه نفت تبریز با هدف جداسازی بنزن از ترکیب فرآورده‌های نفتی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

همزمان با این تغییرات جدید در سبد تولید فرآورده‌های نفتی، برای نخستین بار تولید یک محصول کمیاب نفتی هم در پالایشگاه‌های نفت ایران آغاز شد.

بر این اساس با اعمال یکسری تغییرات فنی در واحدهای تقطیر پالایشگاه نفت شیراز، برای نخستین بار محصول نفتی " واکیوم سلاپس" با ظرفیت تولید روزانه 250 تن آغاز شده که این محصول نفتی در صنایع قیر و تولید ایزوگام با تقاضای بالایی در داخل و خارج کشور همراه است.
۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۱:۱۸
مهر |
تعداد بازدید : ۸۷۳