دلایل ۳ انفجار در صنعت نفت/ طرح جامع بازسازی خطوط لوله نفت نهایی می‌شود

دلایل ۳ انفجار در صنعت نفت/ طرح جامع بازسازی خطوط لوله نفت نهایی می‌شود
مدیر ایمنی وزارت نفت دلایل حوادث اخیر صنعت نفت را تشریح کرد و گفت: مقاومت‌هایی از سوی واحدهای نفتی خصوصی‌شده وجود دارد، اما وزارت نفت نظارت جدی بر مسائل ایمنی این واحدها را ادامه می‌دهد.
محمدحسین اردشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ با بیان اینکه مقاوم سازی کل تاسیسات وزارت نفت ادامه دارد، اظهار داشت: برای مقاوم‌سازی خطوط لوله و بازسازی آنها یک برنامه جامع و طولانی مدت را پیگیری می‌کنیم که بر این اساس خطوط لوله از نظر خوردگی و امثال آن اصلاح و بازسازی و تعمیرات اساسی می‌شوند.

وی افزود: این برنامه از 5 سال پیش آغاز شده است که در مراحل نهایی است و تا پایان برنامه پنجم به پایان می‌رسد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت اضافه کرد: در بعضی شرکت‌ها مانند خطوط لوله و مخابرات و نفت مناطق مرکزی این برنامه در مرحله نهایی قرار دارد و بقیه شرکت‌ها هم در حال اجرای برنامه هستند.

اردشیری گفت: در قالب این طرح پیگ‌رانی خطوط لوله و بازسازی نقاط آسیب‌دیده و حتی تعویض بخشی از خطوط انجام می‌شود.

وی توضیح داد: خطوط لوله گاز سراسری عموماً سالم هستند، به طور کلی در خطوط لوله گاز مشکل چندانی نداریم اما خطوط لوله نفت و فرآورده نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، مناطق مرکزی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این طرح بازسازی می‌شوند.

*تشریح دلایل حوادث اخیر صنعت نفت

مدیر HSE وزارت نفت در خصوص حوادث اخیر صنعت نفت گفت: گوگرد به راحتی و با کوچکترین اصطکاکی آتش می‌گیرد و به همین دلیل تعداد موارد آتش‌سوزی گوگرد در عسلویه بالا است، در حادثه اخیر نیز حداکثر 7 تن گوگرد به دلیل ایجاد جرقه توسط تریلی حمل کننده آتش گرفت و سوخت.

وی افزود: دلیل حادثه پتروشیمی آبادان هنوز کاملاً مشخص نشده است، اما احتمال می‌رود به دلیل وجود بخارات هیدروکربنی در فضا و ایجاد یک جرقه آتش‌سوزی اتفاق افتاده است که خسارات مالی این حادثه نیز زیر 50 میلیون تومان بوده است.

اردشیری تاکید کرد: حوادث خانگیران و پتاوه نیز بسیار جزئی بودند و به سرعت مهار شدند.

*مقاومت بعضی واحدهای نفتی خصوصی‌شده در برابر بازرسی‌های ایمنی

وی در ادامه اظهار داشت: با دستور وزارت امور اقتصادی و دارایی در قرار داد پتروشیمی و پالایشگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند رعایت موارد HSE گنجانده شده است که بر این اساس بازرسی‌های منظمی از سوی HSE و پدافند غیرعامل از این واحدها انجام می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت تاکید کرد: مقاومت‌هایی از سوی واحدهای نفتی خصوصی شده وجود دارد اما وزارت نفت نظارت جدی بر مسائل ایمنی این واحدها را ادامه می‌دهد.

۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۱:۲۳
تعداد بازدید : ۸۲۴