جهش ٢٠ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی ایران

جهش ٢٠ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی ایران
بیژن نامدار زنگنه گفت: امیدواریم با استفاده از امید و تلاش شکل گرفته در صنعت نفت، ارزش تولیدات پتروشیمی ایران را از ٢٠ میلیارد دلار کنونی به بیش از ٤٠ میلیارد دلار برسانیم.
وزیر نفت در گفت‌وگو با شانا ادامه داد: هم اکنون محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای مختلفی همچون تایوان و چین صادر و در آنجا تبدیل به محصولات نهایی و مصرفی شده و دوباره به ایران بازمی‌گردد، از این‌رو ایران ظرفیت فراوانی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در این صنعت دارد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخشی از خوراک واحدهای پتروشیمی در خطوط گاز کشور به عنوان سوخت استفاده می‌شود، تصریح کرد: باید این خوراک به محصولات پتروشیمی تبدیل و ارزش افزوده بیشتری تولید شود. وزیر نفت احداث واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را زمینه‌ای برای توسعه و تقویت فرهنگ صنعتی شدن ایران دانست و گفت: در طول سال های ٧٥ تا ٨٥ جهش نخست در صنعت پتروشیمی رخ داد و ارزش تولیدات پتروشیمی کشور از یک میلیارد دلار در سال به نزدیک ٢٠ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود در جهش دوم به ٤٠ میلیارد دلار برسد.
قرار است تا سال ١٣٩٩ شمسی یعنی پایان برنامه ششم توسعه، سهم کشورمان از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به ٤١ درصد برسد و طی این مدت ٥٥ میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد و ٣٣ مجتمع در طرح توسعه صنعت پتروشیمی نیز طراحی شده که با افزوده شدن به ظرفیت کنونی، ایران به یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل خواهد شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته توانست حدود ٣٨ درصد از مجموع صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهد و تولید مجتمع‌­های پتروشیمی نیز در منطقه خاورمیانه حدود ٢٥ درصد کل ظرفیت منطقه بود.
۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۱:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۳۱۵