گاز پتروشیمی‌ها گران نمی‌شود

گاز پتروشیمی‌ها گران نمی‌شود
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح 2 سناریوی اصلاح قیمت گاز پتروشیمی‌ها از تدوین بسته‌ای پیشنهادی به‌ منظور تخفیف پلکانی خوراک به پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام کرد: برای جهش پتروشیمی ثبات یا کاهش قیمت خوراک ضروری است.
محمد حسن پیوندی در جمع مدیران صنعت پتروشیمی در تشریح مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی گفت: چالش نخست نحوه خصوصی‌سازی بوده به طوری‌که معتقدیم باید مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت یک مجموعه وارد بورس شود تا هم برند جهانی NPC حفظ شود و هم توسعه این صنعت ادامه یابد.
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی روند واگذاری به شکل کنونی را پاره پاره کردن این صنعت و فروش تجهیزات و توقف توسعه این صنعت دانست، افزود: نتیجه این نوع واگذاری و فروش پتروشیمی به خریداران غیرحرفه‌ای، تعطیلی پتروشیمی اصفهان است.
این مقام مسوول دومین چالش پیش روی صنعت پتروشیمی را نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها عنوان و اظهار کرد: با اجرای هدفمندی خوراک پتروشیمی گران شد در حالی که تفاوت اساسی بین گاز مصرفی در پتروشیمی به عنوان خوراک و گاز مصرفی در سایر صنایع به عنوان سوخت وجود دارد.
مخالف اجرای خط اتیلن غرب هستم
پیوندی سومین چالش این صنعت را هم خطوط اتیلن اعلام کرد و گفت: بنده از ابتدا با اجرای این خطوط مخالف بودم و هنوز هم معتقدم درست نیست که ما منابع را از کنار دریا به کوهستان منتقل کنیم و درست این است که اگر منابعی در کوهستان داریم به کنار دریا منتقل کنیم تا بتوانیم از آب دریا و امکانات صدور آسان استفاده کنیم.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شرایط موجود کشور و صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بحث شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی کشور جداست و باید امروز و با خصوصی‌سازی انجام شده سعی کنیم صنعت پتروشیمی را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.
گاز پتروشیمی‌ها گران نمی‌شود
پیوندی بر ثبات یا کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تاکید کرد و یادآور شد: پتروشیمی فقط 5 درصد هیدروکربور مصرف می‌کند، اما در مقابل 40 درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی این صنعت را موتور محرک اقتصاد کشور و پیش برنده ده‌ها صنعت و خدمات جانبی عنوان کرد و ادامه داد: دو پیشنهاد برای زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌های پتروشیمی ارائه می‌کنیم.
جزئیات طرح تخفیف پلکانی در فروش گاز
این مقام مسوول در تشریح این پیشنهادها تصریح کرد: راه نخست این است که 30 درصد در قیمت خوراک تخفیف دهیم، اما این تخفیف به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند و در صورتی پرداخت شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، به این ترتیب از محل تخفیف خوراک این صنعت توسعه یافته است که هم کشور بهره‌مند شده و هم مجتمع‌های پتروشیمی در مجموع سود می‌کنند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد دیگر را تخفیف پلکانی خوراک در 5 سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: به این ترتیب زمینه بازگشت سرمایه سریع تر در این صنعت فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری برای حضور، پیدا می‌کنند.
۵ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۰
مهر |
تعداد بازدید : ۸۴۳