احتمال تاسیس اتاق ایران و آمریکا؛ از گمانه‌زنی تا واقعیت

احتمال تاسیس اتاق ایران و آمریکا؛ از گمانه‌زنی تا واقعیت
با سخنرانی حسن روحانی رییس‌جمهور به عنوان هفتمین رییس‌جمهور در سازمان ملل، نگاه‌ها به سمت بهبود روابط سیاسی و اقتصادی و در پی آن کاهش تحریم‌ها علیه ایران به پیش می‌رود.
پیش از سفر روحانی به نیویورک و ایجاد امیدواری در بین فعالان اقتصادی مبنی بر بهبود روابط اقتصادی بین ایران و آمریکا زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و آمریکا یا شورای مشترک بازرگانی بین این دو کشور شکل گرفت که شاید احتمال شکل گرفتن این زمزمه‌ها واکنشی برای بیان ابراز امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی بین ایران و آمریکا باشد.
به اعتقاد عمده اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و آمریکا نیاز به پیش‌زمینه‌های سیاسی داشته و تا زمانی‌که تراز تجاری دو کشور تا این حد پایین است نیازی به تاسیس چنین اتاقی نیست. از سوی دیگر عده‌ای از اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند تابوی تاسیس اتاق مشترک ایران و آمریکا باید شکسته شده و عده‌ای از اعضا برای راه‌اندازی آن اقدام کنند. البته رییس پارلمان بخش خصوصی نیز در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در سفر به آمریکا پیگیری خواهد شد یا نه؟ این موضوع را رد نکرد.
علی‌اکبر جاویدان، قائم مقام دبیر کل اتاق بازرگانی ایران درباره‌ احتمال راه‌اندازی اتاق یا شورای مشترک ایران و آمریکا با بیان اینکه تشکیل یک مجموعه‌ای که تقریبا رسمیت دولتی یا شبه‌دولتی دارد نیازمند ایجاد زمینه‌های سیاسی مناسب است، گفت: این موضوع صرفا به کشور آمریکا مربوط نمی‌شود،‌ بلکه تمام کشور‌هایی را که تاکنون به دلیل تحریم‌ها روابط اقتصادی ما با آنها قطع شده در بر می‌گیرد. جاویدان با تاکید بر اینکه روابط سیاسی بر روابط اقتصادی سایه انداخته و روابط اقتصادی ما با بسیاری از کشور‌ها حل نشده باقی مانده است، تصریح کرد: اینکه حتما در اتاق بازرگانی ایران شورای مشترک ایران و آمریکا راه‌اندازی می‌شود یا خیر، سوالی است که باید برای پاسخ آن منتظر عکس‌العمل‌های کشور مقابل نسبت به این موضوع باشیم.
پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه امکان راه‌اندازی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا به شیوه‌ مرسوم آن وجود ندارد، تصریح کرد: در ابتدا دو کشور باید درباره‌ این موضوع ابراز تمایل و اعلام آمادگی کنند و اتاق مشترک در هر دو کشور به وجود آید. وی در ادامه افزود: در حال حاضر امکان و شرایط راه‌اندازی اتاق وجود ندارد، اما فعالان اقتصادی به شیوه‌های دیگر می‌توانند اقدام به فعالیت‌های تجاری کنند.
مجتبی خسرو‌تاج، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و معاون وزیر بازرگانی در دولت موسوی نیز در این باره با تاکید بر اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی موضوع فعالیت‌های اقتصادی ایران و آمریکا مطرح بوده است، گفت: اگر محدودیتی در ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و‌ آمریکایی وجود داشته عمدتا از سوی دولت برای تجار آمریکایی بوده است.
شبنم بهرامی شبستری، رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق ایران نیز گفت: از دهه هفتاد که اتاق بازرگانی مشترک با تعدادی از کشورهای اروپایی و کانادا تاسیس شد، همواره زمزمه‌هایی نیز در ارتباط با راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا شنیده می‌شد که اوج آن در سال 1383 بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید این کار در نهایت عملی می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: هنگام تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس برخی ملاحظات از سوی تعدادی از افراد مطرح می‌شد که در نهایت رییس وقت اتاق بازرگانی ایران تابوی آن را شکست و در نهایت اقدام به تاسیس آن کرد و از آنجا که همه برای تصدی ریاست آن ملاحظاتی داشتند خودش قبول کرد که ریاست آن را به عهده داشته باشد و در نهایت تابو کاملا شکسته شد و این اتاق هم اکنون از اتاق‌های بازرگانی مشترک فعال است که حتی در نبود هیات دیپلماتیک در حد توانایی‌های خود به ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی به اعضا می‌پردازد.
مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: به نظر من در مورد راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و آمریکا نباید خیلی عجله کرد. وی در ادامه افزود: راه‌اندازی چنین نهادی برای ساماندهی به فعالیت‌های تجاری بین دو کشور ایران و آمریکا به‌طور قطع نیاز به پیش‌زمینه‌هایی دارد که هنوز به‌طور کامل فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه البته مبادلات تجاری بین ایران و آمریکا وجود دارد، ولی میزان آن بسیار محدود است، اظهار کرد: راه‌اندازی اتاق مشترک در اولویت‌های دوم و سوم است و حل مسائل سیاسی، هسته‌ای و تحریم‌ها در اولویت بسیار بالاتری از تشکیل اتاق مشترک ایران و آمریکا قرار دارد.
۵ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۴
ایسنا |
تعداد بازدید : ۷۷۲