ارزیابی اکونومیست از سفر روحانی به نیویورک

ارزیابی اکونومیست از سفر روحانی به نیویورک
اکونومیست نوشت: روسای جمهور ایران که هر سال برای شرکت در نشست مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر می کنند، علاقه دارند تا در صدر اخبار قرار بگیرند.
مجله اقتصادی اکونومیست طی گزارشی نوشت: روسای جمهور ایران که هر سال برای شرکت در نشست مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر می کنند، علاقه دارند تا در صدر اخبار قرار بگیرند. امسال و پس از 8 دوره حضور جنجالی احمدی نژاد در نیویورک، رئیس جمهور جدید ایران به گونه ای متفاوت نظرها را به خود جلب کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه روی ایران با هدف مذاکره برای رسیدن به توافق در موضوع هسته ای با آمریکا به این نشست بین المللی پای گذاشته بود. او برای جلب حمایت طیف خسته از اختلافات سال های گذشته، سیگنال هایی را در مورد یک راه احتمالی برای برقراری روابط بهتر بین ایران و آمریکا مخابره کرد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز خواستار دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک در مورد موضوع هسته ای ایران شد.

برای رئیس جمهوری آمریکا، دستیابی به چنین توافقی بسیار ارزشمند است. اگر ایران به یک کشور برخوردار از سلاح هسته ای تبدیل شود، منطقه را بی ثبات خواهد کرد، و با تهدید اسرائیل منجر به وقوع جنگ خواهد شد. اما روابط بهتر با ایران به آمریکا کمک خواهد کرد که با مشکلات دیگر نظیر سوریه و فلسطین نیز با خیال آسوده تری مواجه شود و کمی از زهر اختلافات شیعه و سنی را بگیرد و وابستگی آمریکا به عربستان را نیز اندکی کاهش دهد.

البته دستیابی به این هدف نیازمند طی مسیری طولانی است. مهم نیست که ایران چقدر دوستانه رفتار کند. هرگونه مذاکراتی برای حصول به توافق طولانی و تماشایی خواهد بود. این گزارش افزود: روحانی احتمالا شب اول را با موفقیت پشت سر گذاشت و در سخنرانی اش در مجمع عمومی با فروتنی سخن گفت. اما با توجه به تاریخ طولانی طفره رفتن ایران برای حل بن بست هسته ای، این ظن وجود دارد که طولانی شدن روند مذاکرات تنها شیوه ای برای خرید زمان برای ادامه کار سانتریفیوژ های ایران است.

بنابراین، عبارات مورد استفاده توسط اوباما باید صریح و قاطع باشد. این به معنای فشار بر ایران برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم بالاتر از 20 درصد، (و انتقال ذخیره اورانیوم با غنای بالاتر از آن به یک کشور ثالث) است. آنچه ایده آل طرف آمریکایی است، توقف تمام فعالیت های غنی سازی ایران در تاسیسات فردو است در نزدیکی شهر قم و تاخیر در شروع به کار راکتور اراک است. در نهایت، ایران باید پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا کند که به بازرسان امکان می دهد از اماکن بیشتری در ایران بازدید کنند.

به گزارش تسنیم، اگر ایران در مقابل چنین توافقی مقاومت کند، نشان خواهد داد که همچنان به دنبال طی مسیری است که کره شمالی پیموده است. اما اگر ایران در مذاکرات جدیت به خرج دهد، آنگاه مشخص خواهد شد که تصمیم آمریکا برای حضور در مذاکرات در عالی ترین سطح، درست بوده است.

این گزارش در پایان نوشت: سوال اینجاست که تحریم ها چه زمانی و با چه سرعتی برداشته خواهند شد. پاسخ این است که تحریم ها اکنون برداشته نخواهند شد و روند لغو تحریم ها تدریجی خواهد بود. تحریم ها در هدایت رئیس جمهوری جدید ایران به پای میز مذاکره نقش مهمی داشته اند. غرب نباید به سرعت این تحریم ها را لغو کند. چند امتیاز کوچک از سوی اروپا احتمالا برای پاسخ دادن به رویکرد سازنده فعلی ایران کافی خواهد بود.
۶ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۰۵
تعداد بازدید : ۸۷۹