طرح جدید افزایش صادرات بدون ساخت مجتمع پتروشیمی

طرح جدید افزایش صادرات بدون ساخت مجتمع پتروشیمی
یک مقام مسئول اعلام کرد: با توسعه صنایع تکمیلی و توقف صادرات خام انواع فرآورده‌های پلیمری و پتروشیمی، به طور متوسط سالانه 5 میلیارد دلار به درآمدهای صادرات ارزی محصولات تکمیلی و نهایی پتروشیمی ایران بدون ساخت مجتمع جدید افزوده خواهد شد.
علیرضا میربلوک امروز در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی سالانه حدود پنج میلیون تن انواع محصولات پلیمری در صنایع پتروشیمی ایران تولید می‌شود، گفت: از این میزان تولید پلیمرها حدود نصف آن و معادل 2.5 میلیون تن به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

این عضو صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور با اعلام اینکه همچنین به طور متوسط سالانه حدود 2.5 میلیون تن انواع محصولات پلیمری پتروشیمی تحویل صنایع تکمیلی کشور می شود، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گرانول خام محصولات و فرآورده‌های پلیمری در بازار جهانی حدود 1.4 تا 1.6 دلار است.

وی با تاکید بر اینکه اما قیمت یک کیلوگرم محصول نهایی پلیمری شامل انواع محصولات پلاستیکی و پلیمرهای مهندسی در بازار جهانی بیش از سه دلار است، بیان کرد: به عبارت دیگر ارزش یک کیلوگرم مواد نهایی پلیمری و پتروشیمیایی بیش از دو برابر گرانول و مواد خام پتروشیمی در بازارهای جهانی ارزش اقتصادی و ارزی به همراه دارد.

به گفته این عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک در صورتی که زیرساخت‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی در داخل کشور به وجود آید و کل 5 میلیون تن پلیمر خام در داخل به محصولات نهایی و با ارزش افزوده تبدیل شود سالانه حدود 5 میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور افزوده می‌کند.

میربلوک همچنین با اشاره به اشتغال زائی پایدار و مواد توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران، اظهار داشت: به ازای هر 5 تا 10 کیلوگرم مواد اولیه پتروشیمی که در داخل کشور صرف تولید محصولات نهایی می‌شود یک شغل جدید در داخل کشور ایجاد می کند.

این عضو صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور همچنین با انتقاد از برنامه‌ریزی برخی از دستگاه‌ها برای حذف پلیمری و محصولات نهایی پتروشیمی همچون پلاستیک از سبد خانوار مصرفی ایرانیان، تبیین کرد: در شرایط فعلی سرانه مصرف پلیمر در کشورهای پیشرفته صنعتی جهان حدود 130 کیلوگرم به ازای هر نفر است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون سرانه مصرف پلیمرها در ایران با وجود در اختیار داشتن صنایع عظیم پتروشیمی کمتر از 28 کیلوگرم به ازای هر نفر است، تاکید کرد: از سوی دیگر در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از 250 میلیون تن انواع محصولات پلیمری در کل جهان مصرف می‌شود.

میربلوک با بیان اینکه باید سیاست کلی در جهت مدیریت مصرف و مصرف صحیح فرآورده‌های پلیمری باشد و حذف این محصولات از دستور کار خارج شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون محصولات پلیمری جایگزین بسیاری از کالاهای سنتی همچون چوب، کاغذ و انواع فلزات شده است.

نصف محصولات پتروشیمی خام صادر می‌شود

علی شالباف هم در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر 60 میلیون تن ظرفیت نصب شده در بخش بالادستی صنایع پتروشیمی بوده که سالانه حدود 50 درصد این فرآورده‌ها به صورت خام به 60 تا 65 کشور جهان صادر می‌شود، گفت: با این وجود سیاست دولت دهم و هم اکنون دولت یازدهم توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بوده به طوری‌که با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی علاوه بر اشتغال پایدار، کاهش خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و تکمیلی زنجیره‌های ارزش را به همراه دارد.

وی یکی از مزیت‌های توسعه صنایع تکمیلی را کاهش دوره بازگشت سرمایه عنوان کرد و افزود: در صنایع تکمیلی پتروشیمی نرخ بازگشت سرمایه در حدود 40 تا 45 درصد بوده در حالی که این نرخ در بخش صنایع میانی و بالادستی پتروشیمی حدود 15 درصد است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون به ازای هر شغل در بخش‌های بالادستی و میان دستی پتروشیمی حدود 50 شغل در صنایع تکمیلی ایجاد می‌شود که این ضریب اشتغال 50 برابری تنها اشغال زایی مستقیم صنایع تکمیلی است، تصریح کرد: به اعتقاد مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در صورت توسعه صنایع تکمیلی حداقل 25 درصد جمعیت فعال کشور در حوزه زنجیره پتروشیمی دارای اشتغال پایدار خواهند شد که بیشتر این اشتغال ایجاد شده در حوزه صنایع تکمیلی پتروشیمی است.

شالباف با اعلام اینکه از این رو در کنار سیاست‌های مختلف به منظور توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پتروشیمی همچون ایران پلاست و اصفهان پلاست می‌تواند زمینه رشد و توسعه کمی و کیفی این صنعت کارآفرین را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: از این رو نهمین نمایشگاه بین‌المللی اصفهان پلاست با مشارکت گسترده شرکت‌های پتروشیمی، صنایع تکمیلی پتروشیمی، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی 15 تا 18 آبان ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی در این گردهمایی از حضور شرکت‌هایی از چین، ژاپن و ترکیه خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه در چهار گروه کالایی شامل مواد اولیه، ماشین الات و تجهیزات، محصولات ساخته شده و نهایی، خدمات فنی و مهندسی صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار خواهد شد.
۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۲۶
تعداد بازدید : ۹۸۳