گزارش‌سازمان بازرسی درباره پرونده پالایشگاه شیراز امروز روی میز شورای رقابت

گزارش‌سازمان بازرسی درباره پرونده پالایشگاه شیراز امروز روی میز شورای رقابت
رئیس شورای رقابت ضمن تشریح آخرین وضعیت بررسی پرونده پالایشگاه شیراز با بیان اینکه تصمیم نهایی درباره ادعای تخلف در مناقصه این پالایشگاه در روز چهارشنبه اتخاذ می‌شود، گفت: برنده مناقصه باید مستندات خود را ارائه دهد و در صورتی که مستندات وی به کارگروه بررسی این پرونده ارسال نشود، کارگروه مذکور در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.
ملت،پرونده ادعای تخلف در پالایشگاه شیراز یکی از پرونده های جاری در جلسات شورای رقابت است. موضوع از آنجا آغاز شد که مناقصه ای در پالایشگاه شیراز برای تعیین شرکت تامین کننده مواد اولیه پالایشگاه صورت گرفت که بعد از آن بازنده مناقصه طی شکایتی به شورای رقابت، عدم احراز شرایط برنده مناقصه را مدعی شد؛ رئیس شورای رقابت نیز پیش از این به خانه ملت گفته بود: «بر اساس شکایتی که شده بود مناقصه ای در پالایشگاه شیراز بر خلاف مواد و قوانین رقابت صورت گرفته و در روند برگزاری این مناقصه انحصار بر رقابت غالب شد در نتیجه شورای رقابت این موضوع را بررسی و حکم لازم را صادر می کند» که بعد از اظهارات وی شرکت پالایشگاه نفت شیراز طی ارسال جوابیه‌ای به خبرگزای خانه ملت مطرح کرد: "مطلب مطرح شده توسط رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه مناقصه بر خلاف مواد و قوانین رقابت صورت گرفته است" ادعای شرکت بازنده مناقصه است.

به گفته پژویان مستنداتی برای اثبات ادعای مطرح شده به شورای رقابت ارائه شده است اما برنده مناقصه نیز باید مستندات خود را مبنی بر اینکه صلاحیت لازم را برای برنده شدن در مناقصه اراده دهد. این موضوع نیز واکنش برنده مناقصه را در پی داشت به طوری که وی در تماسی با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد: « موضوع تخلف در روند مناقصه تنها یک ادعا است و هنوز ثابت نشده است».

البته رئیس شورای رقابت عنوان می کند: «برنده مناقصه ادعایی کرده که باید این ادعای خود را با ارائه مستندات به شورا اثبات کند».

به گفته رئیس شورای رقابت سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار است گزارشی را در این راستا تهیه و در اختیار شورای رقابت قرار دهد که این گزارش امروز به این شورا ارسال می شود.

حکم نهایی پرونده چهارشنبه صادر می‌شود

در همین راستا جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به جزئیات جلسه چهارشنبه هفته گذشته شورای رقابت گفت: پرونده ادعای تخلف در پالایشگاه شیرازیکی از پرونده‌های روی میز شورای رقابت در جلسه هفته گذشته بود.

به گفته رییس شورای رقابت در جریان بررسی پرونده پالایشگاه شیراز در این شورای رقابت کارگروهی ویژه ادعای تخلف در روند مناقصه را بررسی می کند به طوری که سازمان بازرسی کل کشور نیز گزارشی را در این راستا آماده کرده که قرار است امروز در اختیار شورای رقابت قرار گیرد.

وی درباره آخرین وضعیت بررسی این پرونده ادامه داد: یک‌ سری گزارش‌هایی در خصوص پرونده پالایشگاه شیراز را از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کردیم که به جلسه چهارشنبه نرسید شورا نرسید.

دریافت گزارش سازمان بازرسی در روز جاری

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه گزارشات پرونده ادعای تخلف در پالایشگاه شیراز از مرکز ملی رقابت به شورای را دریافت کرده ایم البته گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص پالایشگاه شیراز آماده بود، اما این گزارش به جلسه چهارشنبه نرسید و قطعا تا امروز به دست ما خواهد رسید و در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم نهایی درباره پرونده پالایشگاه شیراز چهارشنبه هفته جاری گرفته خواهد شد، در پاسخ به این سوال که آیا برنده مناقصه مستندات خود را برای اثبات ادعای خود به شورای رقابت ارائه داده است، گفت: برنده مناقصه باید مستندات خود را ارائه دهد و در صورتی که مستندات وی به کارگروه بررسی این پرونده ارسال نشود، کارگروه مذکور در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

دلایل ورود سازمان بازرسی به پرونده

درهمین حال پیش از عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت از بررسی ادعای تخلف در مناقصه پالایشگاه شیراز با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور و طرفین دعوا خبر داده بود.

وی درباره دلایل ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده پالایشگاه شیراز گفت: شورای رقابت استعلامی از سازمان بازرسی کل کشور خواهد داشت اما در زمان انجام مناقصه در پالایشگاه شیراز این پالایشگاه هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده بود و از این جهت ورود سازمان بازرسی کل کشور مانعی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دو طرفی که وارد مناقصه پالایشگاه شیراز شده اند طرفین اصلی دعوا هستند و پالایشگاه که این معامله را انجام داده در صورت احراز اثبات یک تخلف جدی انجام داده و با وجود اینکه معاملات جنبه انحصاری داشته باید تشریفات قانونی رعایت می شد و قیمت معامله نیز نباید بیشتر از قیمت واقعی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه برنده مناقصه در پالایشگاه شیراز صلاحیت لازم برای شرکت در مناقصه را نداشته و به صورت غیر قانونی برنده این مناقصه اعلام شده محرز شده است یا خیر؟ گفت: این موضوع جای تامل دارد و مستنداتی که در این راستا ارائه شده برای اثبات احراز صلاحیت یا عدم صلاحیت برنده شرکت کننده در مناقصه کافی نبوده است.

عضو شورای رقابت ادامه داد: بررسی این موضوع همچنان در شورای رقابت ادامه دارد و حضور سازمان بازرسی نیز بسیار می تواند اثر بخش باشد و از طرفی مستندات لازم نیز از سوی تیم کارشناسی و فنی شورای رقابت بررسی می شود و صحت مدارک را اعلام می کند؛ از طرف دیگر اگر اصل معامله نیز غیرقانونی باشد جزئیات معامله دچار مشکل می شود.

در جریان بررسی این پرونده همچنین پژویان رئیس شورای رقابت گفت: «بر اساس شکایتی که شده بود مناقصه ای در پالایشگاه شیراز بر خلاف مواد و قوانین رقابت صورت گرفته و در روند برگزاری این مناقصه انحصار بر رقابت غالب شد در نتیجه شورای رقابت این موضوع را بررسی و حکم لازم را صادر می کند» که این موضوع واکنش پالایشگاه شیراز را در پی داشت و در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ادعای تخلف در روند برگزاری مناقصه این پالایشگاه نوشت: « مطلب مطرح شده توسط رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه مناقصه بر خلاف مواد و قوانین رقابت صورت گرفته است، ادعای شرکت بازنده می‌باشد.»

رئیس شورای رقابت نیز بعد از ارسال این جوابیه به خبرگزاری خانه ملت گفت: برنده مناقصه در پالایشگاه شیراز ادعایی کرده که برای اثبات ادعای خود باید مستندات لازم را ارائه دهد.

در نهایت مقرر شد شورای رقابت بعد از دریافت گزارشات سازمان بازرسی کل کشور که به گفته پژویان امروز در اختیار این شورا قرار می گیرد در جلسه بعدی شورا در روز چهارشنبه حکم نهایی را صادر کند./

۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۳۳
تعداد بازدید : ۸۸۶