موافقت سازمان ملل با پیشنهاد گازی ایران

موافقت سازمان ملل با پیشنهاد گازی ایران
یک مقام مسئول در شرکت گاز از ثبت متدولوژی برای اجرای پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پالایشگاه گاز قشم و سرخون در سازمان ملل خبر داد و اعلام کرد: با اجرای این طرح علاوه بر خاموش شدن مشعل‌های گازی قشم، سوختن بیش از 14 میلیون مترمکعب گاز هم متوقف می‌شود.
برای نخستین بار طرح مکانیسم توسعه پاک (CDM)به منظور جمع آوری گازهای همراه و خاموش کردن مشعل‌های گاز در صنعت گاز ایران در سازمان ملل متحد به ثبت جهانی رسید.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه حدود 14.3 میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه سرخون و قشم و بدون کوچکترین استفاده می سوزد و منجر به افزایش تولید گازهای گلخانه ای می شود.

احمد زمانی قراقوش درباره جزئیات ثبت این طرح گازی در سازمان ملل، گفت: این متدولوژی اولین و تنها متدولوژی CDM در خاورمیانه بوده و به‌منظور جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل تعریف شده است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم با اعلام اینکه این متدولوژی که در قالب پروژه پژوهشی توسط پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت خصوصی توسعه داده شده است، تصریح کرد: 10 شهریور ماه سالجاری به تایید گروه متدولوژی‌های سازمان ملل رسیده و از آن برای ثبت پروژه جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه گاز سرخون، تحت مکانیسم توسعه پاک پروتکل کیوتو استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح از سوختن 14.3 میلیون متر مکعب در سال گاز شیرین در مشعل پالایشگاه قشم جلوگیری می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر این اجرای این پروژه منجر به دریافت سالانه 48 هزار گواهی کربن از سازمان ملل متحد خواهد شد که این موضوع علاوه بر مزیت‌های اقتصادی که منافع زیست محیطی به همراه دارد.

وی در تشریح مزیت‌های این طرح زیست محیطی توضیح داد: افزایش حجم تولید گاز، بهینه سازی و کاهش اتلاف انرژِی، جایگزینی گاز بازیافتی به جای سوخت مایع در شبکه مصرف، کاهش آلودگی های زیست محیطی و دریافت سالانه 48000 گواهی کاهش انتشار دی اکسید کربن از سازمان ملل متحد و فروش آن در بازارهای جهانی از مزیت‌های این پروژه است.
۹ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۸۹۴