همایش کارگروه اتحادیه بین المللی گاز برای اولین بار در ایران

همایش کارگروه اتحادیه بین المللی گاز برای اولین بار در ایران
مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی از برگزاری همایش کارگروه (WOC2) اتحادیه بین المللی گاز (IGU) برای اولین بار در کشور خبرداد و گفت: نمایندگان بیش از 20 کشور جهان در این همایش حضور دارند.
مسعود سامی وند با اعلام این خبر گفت: در این همایش که از روز سه شنبه (نهم مهر ماه) به مدت چهار روز برگزار خواهد شد نمایندگان بیش از 20 کشور جهان از جمله فرانسه، آلمان، چکسلواکی، بلاروس، لهستان، ایتالیا، اکراین، روسیه، کره جنوبی و بلغارستان حضور دارند.

 

وی با اشاره به اینکه این همایش دو بار در سال (هر 6 ماه یکبار) در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود، اظهار داشت در بین کشورهای کاندید شده برای برگزاری این همایش، در این دوره ایران به عنوان میزبان با موقعیت های مناسب توسعه نفت و گاز انتخاب شد.

 

مهندس سامی وند افزود: طی این همایش چندین مقاله مهم در خصوص ذخیره سازی گاز طبیعی از جمله جمع آوری و تزریق CO2، بررسی امتزاج پذیری N2 با متان و بهینه سازی تولید و تزریق گاز، بررسی ساختارهای مخازن ذخیره سازی هیدروکربوری،آبی و نمکی که اهمیت فراوانی دارد ارائه و نقطه نظرات صاحبنظران در این زمینه اخذ خواهد شد.

 

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی بازدید از مجتمع گاز پارس جنوبی، تأسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی سراجه قم و نصرآباد کاشان را از دیگر برنامه های همایش عنوان کرد.

 

وی همچنین با اشاره به عضویت ایران به عنوان یکی از اعضاء اصلی گروه (WOC2) گفت: در این همایش نمایندگان کشورهای مختلف به تبادل اطلاعات در خصوص ذخیره سازی گاز طبیعی پرداخته و ما نیز ضمن استفاده از تجارب آنها از کشورهای علاقمند برای تولید مخازن ذخیره سازی کشور دعوت خواهیم کرد.

 

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه ایران دارنده‌ی دومین ذخایر گازی و سومین تولید‌کننده گاز جهان است اما چهارمین مصرف‌کننده‌ی گاز طبیعی جهان محسوب می‌شود.

 

به ‌طور متوسط هر کشور به منظور حفظ امنیت انرژی باید معادل 13.7 درصد از حجم مصرف سالانه گاز خود را به صورت ذخیره و پشتیبان داشته باشد؛ بنابراین اگر مصرف سالانه گاز در ایران حدود 107 میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شود باید سالانه حدود 14 میلیارد متر مکعب گاز در کشور ذخیره‌سازی شود.

 

در ایران به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف، میانگین مصرف روزانه در چهار ماه سرد سال 2.5 برابر بیش از میانگین مصرف در هشت ماه گرم و معتدل است که گاهی این افزایش در روزهای سرد زمستان به چهار برابر هم می‌رسد.

 

این اختلاف بین مصرف گاز در تابستان و زمستان و دوری مراکز تولید از مبادی مصرف، موجب شد تا شرکت ملی گاز ایران تنها به سیستم تولید، انتقال و تامین گاز به صورت مستقیم اتکا نکند و ایجاد ذخایر نزدیک به مراکز عمده مصرف را در برنامه‌ی اجرای طرح‌های مهم خود قرار دهد.

 

شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران با استفاده از توان فنی و متخصصان داخلی توانسته است مطالعه و بررسی بیش از 220 مخزن را در سراسر کشور به پایان برساند و با اولویت‌بندی برای توسعه این میادین برنامه‌ دارد تا پایان برنامه چشم‌انداز پنجم توسعه این طرح‌ها اجرایی شود.

 

در حال حاضر بیش از 600 مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود 331 میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با 385 مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 121 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی 35 درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد.

 

روسیه نیز با 22 مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی 106 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.

 

البته با افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین 33 کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده 19 جهان قرار گرفت و با اجرای سایر طرح‌ها تا پایان برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه به رتبه‌ی برتر کشور‌های دارای تکنولوژی ذخیره‌سازی توسعه گاز طبیعی خواهد رسید.

۹ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۴۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۹۰۷