افزایش ناگهانی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

افزایش ناگهانی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا
بازار محصولات پتروشیمی در هفته جاری با افزایش ناگهانی قیمت‌های پایه در روز سه‌شنبه مواجه شد، این در حالی است که به گفته کارشناسان تغییر قیمت‌های پایه باید یک روز پیش از عرضه محصولات اعلام شود و افزایش نرخ‌ها در روز عرضه قانونی نیست.
به گفته فعالان بازار گروه پلی پروپیلن‌ها در روز دوشنبه خواهان افزایش نرخ بودند که به دلیل مخالفت بورس کالا بسیاری از آنها یا از عرضه محصولات خود صرف‌نظر کردند یا اینکه با حجم کم به عرضه محصولات خود پرداختند. ولی در روز سه شنبه با تغییر ناگهانی قیمت پایه، تمامی محصولات نرخی 20 تا 80 تومان بالاتر از نرخ هفته گذشته خود را تجربه کردند.
در این بین پی‌وی‌سی با 20 تا 30 تومان افزایش و پلی‌اتیلن سبک با 70 تا 80 تومان افزایش قیمت مواجه شدند.این افزایش سبب ترغیب معامله گران به خرید و افزایش حجم معاملات بود به‌نحوی که اکثر محصولات پی‌‌وی‌سی و پلی‌اتیلن خریداری شدند. در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات نیز به دلیل ادامه داشتن روزهای گرم و مصرف بطری‌های آب معدنی همچنان تب و تاب خریداران قابل‌رویت است؛ بگونه ای که مانند ماه‌های گذشته این محصول با سقف قیمت معامله شد. در روز چهارشنبه نیز محصولات شیمیایی با استقبال خوبی مواجه بودند و اکثر محصولات این گروه با رقابت معامله شدند.کاکاوند، مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا معتقد است: عرضه کم برخی محصولات و عدم عرضه از سوی بعضی کارخانه‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی مارون دلیل افزایش قیمت محصولات طی این هفته بودند. از سویی خبر آلودگی خور موسی، سبب وقفه درعرضه سود کاستیک پتروشیمی بندر امام در این هفته شد.وی در ادامه با اشاره به نوسانات اندک نرخ ارز در هفته جاری و کاهش نیافتن قیمت دلار به میزان پیش‌بینی‌ها، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار در حال دست یافتن به ثبات است و انتظار می‌رود در هفته آینده قیمت‌های پایه تغییری نداشته باشند ولی احتمال تثبیت نرخ ارز روی 2900 تا 3000 تومان سبب می‌شود محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت روبه‌رو شوند. این در حالی است که برخی کارشناسان بازار معتقدند اگر قیمت ارز به 3 هزار و 300 تومان برسد بیش از رقم‌های کنونی به نفع تولیدکنندگان به خصوص صادراتی‌ها است و از آنجا که اکثر مجتمع‌های پتروشیمی یا مجوز افزایش صادرات گرفته‌اند و یا در شرف اخذ مجوزهای صادراتی‌اند، بنابراین قیمت‌های بالاتری را برای این موضوع پیشنهاد می‌دهند. رییس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود قیمت ارز نباید با کاهش‌های بیشتری مواجه شود و باید بازار در محدوده قیمت 3 هزار تومان تثبیت شود. این مساله نیز مورد توجه تولیدکنندگان است و معتقدند اگر قیمت ارز ثابت باقی بماند تولیدکنندگان بهتر می‌توانند در مورد تولیدات خود تصمیم گیری کنند.کاکاوند با اشاره به عرضه کم برخی محصولات در بورس کالا طی هفته جاری، ابراز امیدواری کرد با بهبود عرضه‌ها در آینده قیمت‌ها به تعادل نسبی نزدیک شوند.

۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۴۲
تعداد بازدید : ۹۱۵