نصف پتروشیمی ایران خام صادر می‌شود/ جزئیات فروش خوراک اعتباری پتروشیمی

نصف پتروشیمی ایران خام صادر می‌شود/ جزئیات فروش خوراک اعتباری پتروشیمی
رئیس کمیته پتروشیمی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر نصف صادرات پتروشیمی ایران به صورت خام انجام می‌شود خواستار توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌منظور کاهش خام فروشی شد و گفت: خوراک و مواد اولیه تولیدی پتروشیمی‌ها به صورت اعتبایر در اختیار صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار می‌گیرد.
موید حسینی صدر در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود 60 میلیون تن در سال رسیده است، گفت: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه این ظرفیت باید به مرز 100 میلیون تن در سال افزایش یابد.

رئیس کمیته پتروشیمی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با وجود ظرفیت سازی برای تولید محصولات پتروشیمی اما 60 درصد محصولات تولیدی در این صنعت خام و جز مواد اولیه است، تصریح کرد: به عبارت دیگر سالانه حدود 40 میلیون تن محصول پتروشیمی به صورت خام و یا نیمه خام به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با یادآوری اینکه این بخش از محصولات پتروشیمی که صادر می‌شود تفاوت قابل توجه‌ای با نفت خام و گاز طبیعی ندارد، اظهار داشت: از این رو برای تکمیل ارزش افزوده و زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی که منجر به خام فروشی می‌شود باید ساخت و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع پتروشیمی و پلیمری دستاوردهایی همچون توسعه صنعتی، اشتغال آفرینی پایدار و افزایش درآمدهای ارزی را به همراه دارد، بیان کرد: از این رو در صورت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی حدود 10 برابر شرایط فعلی درآمد و اشتغال در صنعت پتروشیمی حاصل می‌شود.

وی یکی از راهکارهای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی را را ساخت و توسعه شهرک‌های تخصصی صنعت پتروشیمی عنوان کرد و افزود: در این شهرک‌ها به صورت متمرکز زیرساخت‌هایی همچون گاز، آب، برق، تاسیسات صنعتی، آزمایشگاه‌های مرجع و حتی یکسری تسهیلات اعتباری و گمرکی پیش بینی شده است.

حسینی صدر با بیان اینکه در کنار ساخت و توسعه شهرک‌های تخصصی پتروشیمی اختصاص خوراک اعتباری به صنایع تکمیلی پتروشیمی همچون انواع صنایع پلاستیک، لاستیک، پلیمری و پی.وی.سی باید در اولویت قرار بگیرد، تاکید کرد: علاوه بر ساخت شهرک باید اختصاص خوراک و مواد اولیه به صنایع تکمیلی پتروشیمی به صورت قراردادهای اعتباری در اولویت قرار بگیرد.

رئیس کمیته پتروشیمی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در کنار این اقدامات برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند به توسعه کمی و کیفی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تاثیرگذار باشد، تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌های معتبری همچون ایران پلاست و اصفهان پلاست با مشارکت تمامی انجمن‌ها، صنوف و تشکل‌های تخصصی صنایع تکمیلی پتروشیمی می‌تواند زمینه توسعه کمی و کیفی این صنایع استراتژیک را فراهم کند.

وی با اعلام اینکه قطعا در این گردهمایی‌های بین‌المللی امکان مشارکت بیشتر تولیدکنندگان ایرانی و خارجی هم فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی سبد تولید محصولات پتروشیمی کشور متنوع‌تر شود.

به گزارش مهر، نهمین نمایشگاه بین‌المللی اصفهان پلاست در تاریخ 15 تا 18 آبان ماه سالجاری با مشارکت تولیدکنندگان و فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی داخلی، شرکت‌های اروپایی و آسیایی به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود.

نمایشگاه امسال در چهار گروه اصلی کالایی شامل تولید و عرضه کنندگان مواد اولیه، ماشین آلات، خدمات صنعتی، فنی و مهندسی، بازرگانی و تولید و عرضه محصولات نهایی برگزار خواهد شد، همچنین در حاشیه این گردهمایی برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم در دستور کار قرار گرفته است.
۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۴۶
تعداد بازدید : ۸۲۵