با افتتاح مخازن تعادلی ساری – مغانک : ارتقای سوآپ نفت خام کشور به 500 هزار بشکه در روز

با افتتاح مخازن تعادلی ساری – مغانک : ارتقای سوآپ نفت خام کشور به 500 هزار بشکه در روز
با بهره برداری از فاز سوم طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر با 4مخزن 40 میلیون لیتری، طرح بالا بردن ارتقای ذخیره سازی نفت خام در ساری- مغانک صورت گرفت.
اجرای فاز سوم طرح انتقال و فراوری نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر که از سال 87 آغاز شد و طبق زمان بندی‌های صورت گرفته قرار بود این پروژه ملی تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد، با حدود 6ماه تاخیر روز گذشته با هدف ذخیره‌سازی و بالانس نفت خام به منظور افزایش ظرفیت انتقال و فراورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر با 500 هزار بشکه در روز به بهره‌برداری رسید.
دو مخزن ذخیره ساز نفت خام با ظرفیت 40 میلیون لیتر در ساری، و دو مخزن ذخیره ساز با این حجم در مغانک، دو مخزن ذخیره آب آتش با ظرفیت 6 هزار متر مکعب در این دو سایت احداث شد.
به گفته مهندس علی زیار مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابران نفت ایران، این ظرفیت ایجاد شده که برای تامین سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه خزر که در زمانی حدود 5 سال با صرف هزینه ای بالغ 500 میلیارد ریال در فا ز 3 ایجاد شده است که تا زمان آغاز نشدن دوباره فعالیت اقتصادی سوآپ نفت به دلیل نزدیکی به خطوط انتقال فرآورده های نفتی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی عنوان کرد: ذخیره سازی فرآورده های نفتی در حال حاضر فعال است. پیش از فاز سوم طرح انتقال و فراورش نقت خام در کشورهای خوزه خزر با ظرفیت انتقال 125هزار بشکه نفت خام در سال 83 مورد بهره برداری قرار گرفته بود که در فاز دوم نیز ظرفیت انتقال این خط به 325 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد. حال با بهره برداری از فاز سوم این طرح ملی ظرفیت انتقال نفت خام ازکشورهای آسیای میانه به پالایشگاه‌های شهید تندگویان تهران، تبریز و اراک روزانه به میزان 500 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
زیار افزود: کشور ما دربحث زیر ساخت خطوط لوله که به عنوان یکی از سرمایه های جهانی محسوب میشود در خاورمیانه رتبه اول را در اختیار دارد.
زیار عنوان کرد: از طرفی کشور ما با داشتن بیشترین ذخایر هیدروکربن و دخایر نفت و گاز و داشتن رتبه اول برای این ذخایر، ایران را در قلب بیضی انرژی دنیا چشمگیر کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: امروزه در دنیا ملاک‌های قدرت و توانمندی کشورگشایی نیست، بلکه به داشتن حوزه‌های انرژی وابسته می‌باشد.
۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۱
موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۲