نفت و گاز ایران برای رویارویی با تقاضای جهانی حیاتی است

نفت و گاز ایران برای رویارویی با تقاضای جهانی حیاتی است
پیتر ووزر مدیر اجرایی شرکت رویال داچ شل و کریستوف دی مارگری همتای او در شرکت توتال فرانسه با استفاده از فرصت به دست آمده در کنفرانس "نفت و پول" که روز سه شنبه در لندن برگزار شد ، اعلام کردند که چنانچه تحریم هایی که مانع از انعقاد قرارداد شرکت های بین المللی نفتی با تهران می شوند برداشته شوند پتانسل عرضه انرژی در جهان به شدت افزایش خواهد یافت.
به گزارش " روزنامه تلگراف" طبق گفته این دو مقام ارشد اجرایی برداشتن تحریمها و بازگردن منابع بزرگ نفتی و گازی ایران به سوی بازار جهانی برای رویارویی با تقاضای آینده انرژی در جهان حیاتی است .
طبق گفته ووزر ، در طولانی مدت برای رویارویی با روند رو به رشد تقاضا ذخایر نفتی و گازی ایران باید توسعه داده شوند .
سخنان وی از سوی دی مارگری رئیس شرکت توتال نیز مورد تایید قرار گرفت . دی مارگری ابراز امیدواری کرد که نه تنها برای توتال بلکه برای جهان و ایران هم که شده نیاز است در کمترین زمان ممکن امکان انجام معاملات با ایران پدید آید.
وی تصریح کرد هیچ کشوری نباید خارج از این سیستم بماند .
بر پایه این گزارش تا پیش از اجرای تحریمها در چند سال قبل شل و توتال دو قطب بزرگ شرکت کننده در پروژه های نفتی و گازی ایران بودند .
در سال ۱۹۹۹ شرکت شل در برابر تهدیداتی در خصوص تحریم ایران از سوی ایالات متحده آمریکا مقابله کرد و قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری با ایران برای توسعه دو میدان نفتی سروش و نوروز در خلیج فارس امضا کرد . این پروژه در سال ۲۰۰۵ تکمیل شد .تا سال ۲۰۰۵ توتال نیز در پروژه توسعه ای میدان گازی عظیم پارس جنوبی فعالیت داشت .
از سوی دیگر در اوائل سال جاری شرکت شل از پرداخت قرض 2.3 میلیون دلاری خود به ایران در قالب غلات و دارو منع شد .
طبق پیش بینی ها تقاضا برای انرژی در ۵۰ سال آینده دو برابر خواهد شد که در این امر صنعتی شدن چین و دیگر کشورهای آسیایی نقش مهمی ایفا خواهند کرد . این در حالی است که شواهد حاکی از آن است که میزان رشد عرضه جهانی سرعتی برابر با رشد تقاضا ندارد .
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که بازده نفت خام چاههای تولید کننده نفت در سال ۲۰۳۵ به دو سوم سال ۲۰۱۱ میلادی تنزل خواهد یافت.
از سوی دیگر تحلیلگران اعلام کرده اند که درآمد شرکت های نفتی بزرگ اروپایی مانند شل و انی ایتالیا نتوانسته همزمان با سرعت رشد قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار افزایش داشته باشد. بانک سیتی گروپ در ماه آگوست سال جاری هشدار داد که بالارفتن هزینه ها در صنایع تولید بالادستی سبب کاهش درآمد صنایع نفتی شده است .
۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۲
تعداد بازدید : ۸۶۰