ایران بازارهای از دست رفته نفت خام را بازپس می گیرد

ایران بازارهای از دست رفته نفت خام را بازپس می گیرد
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت: ایران هم اکنون به دنبال راه های جدید برای افزایش مشتریان و صادرات نفت خود است و این موضوع تنها خواسته ما نبوده و بازارهای جهانی نیز به نفت ایران نیاز دارند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که مشخص بودن مصرف کنندگان و پالایشگاه های نفت در دنیا به نوعی بازارهای نفت خام را محدود کرده است، گفت: شرکت های پالایشی و نفتی دنیا با توجه به ساختار صنعت نفت ایران تمایل به همکاری مجدد با ما در بخش های فنی و سرمایه گذاری دارند، اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که اگر مثلا شرکت های توتال یا شل در ایران کار می کنند باید نفت ایران را هم خریداری کنند.

وی تاکید کرد: ایران به رغم تحریم های بین المللی طی چند سال گذشته توانسته خریداران سنتی نفت خود را حفظ کند.

ایران ابزار و توان لازم برای بازپس گیری بازارهای از دست رفته را دارد

قمصری با یادآوری این که ایران و کشورهای اروپایی هم اکنون آمادگی برای از سر گیری مجدد روابط نفتی خود دارند، گفت: البته باید تاکید کنم که باز پس گیری بازارهای از دست رفته در شرایط کنونی کار دشواری خواهد بود، ولی فکر می کنم که کشور ما ابزار و توان لازم برای این کار را داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری در خصوص بهبود روابط ایران و کشورهای غربی گفت: ایران در طول دو سال گذشته با توجه به سهمی که سالها در تامین انرژی اروپا داشته و به خصوص علاقه کشورهای اروپای غربی به نفت خام ایران همچنان تلاش خواهد کرد ارتباط با بازارهای سنتی خود را در اروپا حفظ نماید.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: پالایشگاه های نفت کشورهای اروپایی هزینه خاصی برای جایگزینی نفت سایر کشورها با نفت ایران در ساختارهای خود نکرده اند، به همین دلیل طی دو سال گذشته آنها تلاش کرده اند نفت خام های مشابه نفت ما را استفاده کنند، از این رو آنها بارها اعلام کرده اند که سودشان کاهش یافته است؛ چون نفت خام ایران نسبت به سایر نفت خام های منطقه در مرحله فرآورش محصولات جانبی بهتری تولید می کند.

وجود علاقه دوجانبه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت خام

قمصری با اشاره به این که هم اکنون در بازار نفت خام علاقه دو جانبه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد، اظهار داشت: بنا بر ملاحظات فنی و مالی بسیاری از پالایشگاه های دنیا علاقه مند هستند با تولید کنندگان خاصی قرارداد داشته باشند.

مسئول فروش نفت خام کشورمان ادامه داد: بسیاری از مشتریان سنتی نفت خام ما نیز به همین خاطر در حال فراهم کردن شرایط برای خرید نفت از ایران هستند.

بازار نیازمند نفت خام های ترش و شیرین ایران

وی به استفاده نفت های مختلف ایران با غلظت های متفاوت از ای پی آی ٢٠ تا ٤٠ اشاره کرد و گفت: فکر می کنم علی رغم این که بازار با مازاد عرضه نفت مواجه است همچنان این بازار علاقه مند به نفت خام های متوسط (شیرین) و ترش ایران است و در حال حاضر به دلایل فنی بسیاری از پالایشگاه ها متقاضی نفت ایران هستند.

شرکت های بزرگ نفتی در انتظار فراهم شدن شرایط برای حضور در ایران

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت های بزرگ نفتی دنیا آمادگی همکاری با ایران در زمینه های مختلف را دارند، آنها بارها این موضوع را در رسانه ها اعلام کرده اند اما بنا بر ملاحظات موجود در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب هستند.

۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۳
تعداد بازدید : ۸۱۰