ایران دالان استراتژیک انتقال نفت خام و فرآورده به کشورهای شرق آسیا می شود

ایران دالان استراتژیک انتقال نفت خام و فرآورده به کشورهای شرق آسیا می شود
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این که تا سال ٢٠٣٠ بیش از ٢٥ درصد ظرفیت مصرف انرژی به سمت شرق آسیا سوق پیدا خواهد کرد، ایران را دالانی استراتژیک برای انتقال و تامین آن خواند.
علی زیار شامگاه روز سه شنبه (٩ مهر) در آیین بهره برداری از طرح احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک افزود: زیرساخت های ایجاد شده در زمینه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده، همچنین برخورداری از ذخایر هیدروکربوری غنی و موقعیت ژئوپلتیک و سرزمینی، ایران را به عنوان یکی از سرمایه های مهم و مطرح در خاورمیانه تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز داشتن انرژی و زیر ساخت های انتقال آن،ملاک و نشانه قدرت و ثروت است، در چند سال اخیر کشورهایی که در آسیای میانه در این حوزه ( انرزی) نمود پیدا کرده اند، وضعیت تعادلی انرژی را به سمتی سوق داده اند که می تواند موقعیت مناسبی برای ایران محسوب شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران گفت: ایران با توجه به موقعیت و قابلبت های ویژه خود می تواند دالان انتقال انرژی برای کشورهای مصرف کننده و تولید کننده نفت و گاز باشد.

وی با بیان این که سوآپ نفت خام و فرآورده از جمله فعالیت های درآمد زا برای کشور است، تصریح کرد: با توجه به تجربه و زیرساخت های ایجاد شده در زمینه سوآپ نفت خام از دریای مازندران، امیدواریم این فعالیت با همت تصمیم گیران به حداکثر ظرفیت برسد.

زیار تصریح کرد: مخازن تعادلی ایجاد شده در ساری و مغانک می توانند ارتقاء دهنده این فرآیند (سوآپ) باشند ضمن آن که با توجه به مجاورتشان با خط لوله انتقال فرآورده ری – ساری و نزدیکی آنها به پالایشگاه نفت تهران می توان به منظور ذخیره نفت خام برای پشتیانی این پالایشگاه و ذخیره سازی فرآورده برای سوخت رسانی تهران بزرگ استفاده کرد.

وی اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح ظرفیت انتقال فرآورده حدفاصل ساری - مغانک از ٣٧٥ هزار بشکه در روز به ٥٠٠ هزار بشکه در روز ارتقا یافته است.

وی گفت: هم اکنون ١٤ هزار کیلومتر شبکه انتقال و ١٨٦ تاسیسات ترمینال، ظرفیت قابل توجهی را برای انتقال نفت خام و فرآورده در کشور ایجاد شده و تلاش بر این است تا ظرفیت های بیشتری را در این زمینه ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درخصوص بهره برداری از طرح احداث مخازن تعادلی سازی – مغانک نیز گفت: این طرح شامل چهار مخزن تعادلی نفت خام به ظرفیت اسمی هر یک ٤٠ هزار متر مکعب (در مجموع ١٦٠ هزار مترمکعب) با سقف شناور است که دو مخزن آن در ساری و دو مخزن دیگر نیز در مغانک احداث شده اند.

به گفته وی چهار مخزن ذخیره آب آتش نشانی با سقف ثابت هر یک به ظرفیت اسمی ٦ هزار مترمکعب نیز در این طرح ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار شانا شامگاه گذشته ( ٩ مهر) فاز سوم طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر با عنوان طرح احداث مخازن تعادلی ساری_ مغانک در حضور مدیران شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و دیگر دست اندرکاران اجرای این طرح به بهره برداری رسید.

طرح یاد شده شامل چهار مخزن نفت خام با ظرفیت اسمی ١٦٠ هزار مترمکعب در تاسیسات تلمیه خانه ساری (دو مخزن) و مغانک (دو مخزن) احداث ذشده اند.

چهار مخزن ذخیره آب آتش نشانی نیز هر یک به ظرفیت اسمی ٦ هزار مترمکعب از دیگر مشخصه های پیش بینی شده در این طرح است.

برای بهره برداری از این طرح که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تهران آن را اجرا کرده ٤٣٥ میلیارد ریال هزینه شده است.

۱۲ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۷
تعداد بازدید : ۹۰۸