طرح خودکفایی ایران در تولید اکریلونیتریل متوقف شد/پتروشیمی ارگ چشم انتظار تسهیلات

طرح خودکفایی ایران در تولید اکریلونیتریل متوقف شد/پتروشیمی ارگ چشم انتظار تسهیلات
احداث مجتمع پتروشیمی ارگ که با هدف تولید سالانه یکصد هزار تن اکریلونیتریل در سال ۱۳۷۵ شمسی به تصویب رسیده، هنوز چشم انتظار تسهیلات است.
در سال 1375 شمسی طرح ساخت مجتمعی پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر به منظور تولید یکصد هزار تن اکریلونیتریل در سال به تصویب رسید.

اما در طول 17 سال گذشته این پروژه ملی که می تواند کلید خودکفایی ایران در تولید اکریلونیتریل و قطع واردات این محصول باشد، وارد فاز اجرایی نشده است.

با وجود اینکه در سال 90 راههای تأمین مالی این پروژه، تسهیلات صندوق توسعه ملی، خط اعتباری چین و آورده نقدی سهامداران مشخص شده بود اما مشکلات مالی همچنان مهمترین دلیل اجرایی نشدن این پروژه است.

یوسف رستمی، مدیر پروژه اکریلونیتریل پتروشیمی ارگ نیمه دوم شهریورماه سال جاری از معرفی این پروژه به صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: این پروژه به عنوان یک طرح دارای اولویت از سوی وزارت نفت به صندوق توسعه ملی معرفی شده و امید است که منابع مالی این طرح که ١٨٦ میلیون دلار پیشنهاد شده از سوی صندوق توسعه ملی تامین شود.

پیش بینی شده در صورت تأمین مالی مناسب این پروژه، مجتمع پتروشیمی ارگ تا پایان سال 1395 به بهره برداری رسیده و ایران از واردات اکریلونیتریل بی نیاز شود.

کاربرد اکریلونیتریل در تولید الیاف اکریلیک، فرش ماشینی، پتو، البسه و به‌طور کلی صنایع نساجی است.

۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۰۳
تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۳۱۵